Venäjällä lennetään nyt paljon, vaikka kukaan ei tiedä, missä kunnossa koneet ovat

Venäjän sisäisten lentojen suosio on kasvanut matkustamiseen liittyvien koronarajoitusten poistuttua. Lentokoneiden valmistajat eivät voi pakotteiden vuoksi valvoa Venäjällä toimivien koneiden kuntoa.

Venäläisten lentoyhtiöiden kansainvälinen toiminta on vaikeutunut huomattavasti maan aloitettua hyökkäyssodan Ukrainassa.

7.11. 10:52

Venäjällä maan sisäisten lentojen määrä kasvoi pandemiaa edeltävälle tasolle lokakuussa, vaikka maan lentoalaan kohdistuu mittavia länsimaiden asettamia pakotteita. Tämän vuoden lokakuussa kotimaanlentojen määrä oli neljä prosenttia suurempi kuin vastaavaan aikaan vuonna 2019.

Ilmailualan konsulttiyhtiön IBA:n keräämistä tiedoista kertoo Financial Times (FT). Lentojen määrän kasvuun vaikuttaa se, että Venäjä perui kesällä kaikki koronavirukseen liittyvät matkustusrajoitukset.

Venäläisten matkailu ulkomaille on vaikeutunut merkittävästi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Ilmailuala oli ensimmäisiä kohteita, joihin pakotteet osuivat. Monet länsimaat sulkivat ilmatilansa venäläisyhtiöiden lentokoneilta heti helmikuussa.

Myös venäläisistä lentoyhtiöistä suurin osa keskeytti liikennöinnin maan rajojen ulkopuolelle maaliskuun alkuun mennessä.

Kotimaanlentojen määrän kasvu lisää huolia lentoturvallisuudesta. Valtaosan venäläisten kaupallisten lentoyhtiöiden koneista ovat valmistaneet Airbus ja Boeing. Ne keskeyttivät varaosien, palveluiden ja huoltojen tarjoamisen venäläisyhtiöille jo keväällä.

Suurin osa Airbusin ja Boeingin valmistamista lentokoneista toimii lyhyellä aikavälillä hyvin ilman suurempia huoltoja, sanoo IBA:n hallituksen puheenjohtaja Phil Seymour FT:lle. Haasteita syntyy, jos lentokone vaatii isompaa määräaikaishuoltoa, joita tehdään kuuden tai 12 vuoden välein.

”Varaosat, työkalut ja laitteet vaativat erityisosaamista”, Seymour sanoo FT:lle.

Hän toteaa, etteivät ”Venäjän viranomaiset haluaisi koneiden matkaavan lentokelvottomassa kunnossa”.

”On aivan eri asia, voiko lentokoneella lentää vielä ihan hyvin vai täyttääkö se kansainväliset turvallisuusstandardit.”

Airbusin toimitusjohtaja Guillaume Faury totesi lokakuussa, että yhtiö on huolissaan Venäjällä lentävistä koneistaan, koska niiden kuntoa ja toimintaa ei pakotteiden vuoksi voida tavalliseen tapaan valvoa.

Venäjän valtion teollisuusjätin Rostehin mukaan maan lentoteollisuus aikoo valmistaa tuhat lentokonetta vuoteen 2030 mennessä korvatakseen ne länsimaisten yhtiöiden valmistamat koneet, joihin ei enää saada varaosia.

Venäläinen lentoyhtiö Aeroflot on kertonut aikovansa palkata 3 500 lentäjää lisää liikennöidäkseen kotimaassa valmistettuja koneita, kertoi venäläinen uutistoimisto Interfax lokakuussa. Aeroflotin matkustajamäärä väheni kaikkiaan 8,2 prosenttia tammi–syyskuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut