Ruotsalaismediat: Kaksi rahtilaivaa on törmännyt toisiinsa Itämerellä, toinen uppoamassa - Ulkomaat - Aamulehti

Kaksi rahtilaivaa törmäsi Itämerellä maanantaina: kaatuneesta tanskalaislaivasta löytyi yksi kuollut, toinen yhä kateissa

Syyttäjien mukaan kahden rahtilaivan yöllisestä törmäyksestä Itämerellä on aloitettu esitutkinta törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Kaksi rahtilaivaa törmäsi toisiinsa Itämerellä maanantain vastaisena yönä. Kuvassa näkyy Tanskan lipun alla purjehtinut alus, joka kaatui. Kaksi ihmistä oli yhä maanantaiaamuna kateissa.

13.12.2021 7:14 | Päivitetty 14.12.2021 8:19

Brittiläinen ja tanskalainen rahtialus törmäsivät maanantaina aamuyöllä Itämerellä Ruotsin etelärannikolla sijaitsevan Ystadin ja tanskalaisen Bornholmin saaren välillä.

Törmäyksessä kaatuneesta tanskalaisesta rahtialuksesta on löytynyt kuolleena yksi ihminen, kertoo poliisin tiedottaja Evelina Olsson. Toinen tanskalaisaluksessa ollut oli maanantai-iltana yhä kateissa.

Olssonin mukaan etsinnät aluksella ovat päättyneet ja niitä jatketaan sen ulkopuolella, kertoi Aftonbladet.

Uutistoimisto Reutersin mukaan kaksi brittialuksen miehistön jäsentä on pidätetty. Syyttäjät kertoivat tiedotteessa, että rahtialusten törmäyksestä on aloitettu esitutkinta, jossa nimike on törkeä kuolemantuottamus. Epäiltyinä ovat vuonna 1991 syntynyt Britannian kansalainen ja vuonna 1965 syntynyt Kroatian kansalainen. He olivat brittialuksella.

Esitutkinta koskee myös törkeää ruorijuopumusta ja törkeää varomattomuutta meriliikenteessä. Viranomaiset eivät kertoneet, kumpaan brittialuksen miehistön jäseneen epäilyt on kohdistettu.

Vahingot tanskalaisaluksen rungossa osoittavat, että brittialus on osunut siihen, kertovat pelastusviranomaiset SVT:n mukaan.

Matkasivat samaan suuntaan

Rahtilaivat purjehtivat Itämerellä maanantaina aamuyön tunteina samaan suuntaan, kunnes ne törmäsivät noin kello 3.30 paikallista aikaa Ystadin ja Bornholmin saaren välillä.

Törmäyksen seurauksena tanskalaisalus kaatui. ”Brittialukselta raportoitiin, että he ovat todennäköisesti törmänneet, ilmoitus tuli puoli neljä”, sanoi tiedottaja Jonas Franzén merenkulkuvirastosta.

Miehistö kertoi kuulleensa huutoja vedestä ja aloittaneensa etsinnät pienemmällä pelastusveneellä. Koska öljy- ja muita vuotoja oli pelättävissä, rannikkovartiosto aloitti ympäristönsuojeluoperaation. Tanskalaisaluksella ei ollut mukanaan lastia.

Lue lisää: Itämerellä uppoava alus on alkanut vuotaa öljyä – Suomen rajavartiosto arvioi ympäristöriskit suuriksi ja on valmis auttamaan

Pelastusoperaatioon osallistui useita pelastusaluksia, kauppalaivoja sekä helikopteri Ruotsista ja Tanskasta.

Ruotsalaisia pelastusviranomaisia edustavan Johan Nilssonin mukaan on selvää, että isompi, 90 metriä pitkä brittialus törmäsi 55 metriä pitkään, pienempään tanskalaisalukseen. Hän totesi Aftonbladetille, että brittialus on ajanut kovaa vauhtia.

”Suurempi alus törmäsi pienempään, joka kääntyi ylösalaisin välittömästi”, hän sanoi.

Sääolosuhteet Itämerellä ovat varsin kylmät, sillä merivesi on noin neliasteista. Paikalla on kylmää ja pimeää, mutta ei kuitenkaan erityisen tuulista.

”Olemme saattaneet törmätä”

Ruotsin yleisradio SVT haastatteli merikapteeniksi opiskelevaa Nils Ternéusta, joka oli ollut onnettomuuden aikaan läheisessä aluksessa ja kuullut laivan radiosta yhteydenpitoa ruotsalaisten meripelastajien ja törmäykseen osallistuneen brittialuksen välillä.

Ternéuksen mukaan brittialus jatkoi törmäyksen jälkeen matkaansa, kunnes ruotsalaiset pelastajat pyysivät alusta kääntymään ja varmistamaan, oliko alus osallistunut törmäykseen.

”Olemme saattaneet törmätä tai törmäys oli lähellä”, brittialus oli vastannut pelastajille Ternéuksen mukaan.

Mikkonen: Suuri ympäristöriski

Tanskalaisalus Karin Höj oli meriliikennettä seuraavan Marinetrafficin mukaan matkalla Ruotsin Södertäljesta Tanskan Nyköbing Falsteriin. Brittialus oli taas matkalla Latvian Salatsista Skotlannin Montroseen.

Scot Carrier on rakennettu vuonna 2018, tanskalaisalus vuonna 1977. Scot Carrierin omistaa brittiläinen merenkulkuun erikoistunut yritys Scotline Ltd, tanskalaisaluksen puolestaan Rederiet Höj -tanskalaisyritys.

Suomen sisäministeri Krista Mikkonen (vihr.) totesi tviitissään, että Itämerellä tapahtunut laivojen törmäys aiheuttaa merkittävän ympäristöriskin. ”Öljyonnettomuudet ovat erittäin vahingollisia Itämeren haavoittuvalle luonnolle.”

Mikkosen mukaan Suomen Rajavartiolaitos on tarvittaessa valmiina auttamaan ympäristövahinkojen torjunnassa.

Päivitys 14.12.2021 kello 8.16: Lisätty juttuun SVT:n haastatteleman Ternéuksen kommentit.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut