Viisi vuotta sitten 239 ihmistä katosi mystisesti, kun Malaysia Airlinesin lento MH370 katosi jäljettömiin - Ulkomaat - Aamulehti

Viisi vuotta sitten 239 ihmistä katosi mystisesti

Kiinalaisen uhrin omainen otti osaa rukoushetkeen Kuala Lumpurissa maaliskuun alussa. Kadonneista 239 ihmisestä 153 oli kiinalaisia ja 50 malesialaisia. Loput edustivat 12:ta eri kansalaisuutta.

8.3.2019 7:52

Viisi vuotta sitten, maaliskuun 8. päivänä 2014, Kuala Lumpurista nousi kohti Pekingiä matkustajakone kyydissään 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Kyseessä oli tavallinen Malaysia Airlinesin reittilento numero 370.

Se lähetti viimeisen automaattisen raportin sijainnistaan 35 minuuttia nousun jälkeen. Lennonjohto näki koneen tutkassaan viimeisen kerran 53 minuuttia nousun jälkeen. Kone oli Etelä-Kiinan meren yllä, kurssi kohti koillista ja Pekingiä.

Sen jälkeen koneen transponderi eli laite, joka lähettää tietoa sijainnista lennonjohtoa varten, sammui tai sammutettiin.

Malesian armeijan tutkissa kone näkyi vielä tunnin ajan. Viimeinen varma havainto oli Andamaanienmeren yllä, satoja kilometrejä poissa reitiltä. Kone oli matkalla länteen.

Katoaminen poiki etsintäoperaation, jonka alkuvaiheessa koneen epäiltiin syöksyneen Etelä-Kiinan mereen.

Armeijan tutkatietoja ei tässä vaiheessa vielä ollut. Ne julkaistiin neljä päivää katoamisen jälkeen. Koneen kohtalosta tuli kaikkien aikojen ilmailumysteeri.

Tekninen vika? Tulipalo? Kaappari? Terroristit? Lentäjän laajennettu itsemurha? Laskeutuminen salaiselle saarelle? Salaliittoteoriamylly lähti heti pyörimään täydellä teholla. Koneessa väitettiin olleen kaksi henkilöä väärillä passeilla.

Satelliittidatasta leivänmuruja

Transponderi ei onneksi ollut ainoa laite, joka Boeing 777 -koneesta satelliiteille kommunikoi. Niin kutsuttu ACARS-järjestelmä jätti vihjeitä, joiden perusteella koneelle voitiin laskea kaksi vaihtoehtoista reittiä.

Jos ACARS-maa-asema ei kuule järjestelmää käyttävästä koneesta tuntiin mitään, se lähettää satelliitin kautta yksinkertaisen koputuksen, johon lentokone vastaa automaattisesti ilmoittaakseen, että se on yhä kiinni järjestelmässä. Näitä ”kättelyitä” kuultiin yhteensä kuusi sinä aikana, kun MH370 oli kadonnut tutkista.

Kättelyiden datan perusteella satelliittiyhtiö Inmarsat pystyi laskemaan kaksi mahdollista, karkeaa arviota koneen reitistä. Toinen oli kohti pohjoista, toinen etelää. Koska minkään valtion sotilastutkat eivät olleet saaneet koneesta havaintoja, etelä oli ainoa looginen vaihtoehto.

Kone oli kaartanut eteläiselle Intian valtamerelle, johon se mitä todennäköisimmin putosi. Oletettavasti siitä syystä, että lentobensa loppui. Koneessa oli polttoainetta noin 7,5 tunnin lentoon, kun matka Kuala Lumpurista Pekingiin olisi kestänyt aikataulun mukaan 5,5 tuntia.

Viimeinen täydellinen kättely tapahtui kello 8.10 Malesian aikaa ja vielä kello 8.19 koneesta saatiin osittainen automaattinen yhteydenotto. Tuossa vaiheessa MH370 oli ollut ilmassa seitsemän tuntia ja 38 minuuttia.

Kello 8.19 tapahtuneelle yhteydenotolle on vain muutamia selityksiä, kuten ohjelmistovirhe tai virtakatko satelliittidataa lähettävässä laitteessa. Kaikki tiedot huomioon ottaen, järkevin arvaus on moottorin sammuminen.

MH370 päätyi mereen, tuhansia kilometrejä Australian rannikosta länteen.

Koneesta on löydetty parikymmentä kappaletta, joista muutama on vahvistetusti siitä peräisin. Osat paljastavat, että kone putosi varmuudella Intian valtamereen ja tuhoutui.

Turhat etsinnät

Kaikista murusista huolimatta etsintäalue oli laajuudeltaan ja saavutettavuudeltaan toivoton: satojatuhansia neliökilometrejä maailman vihamielisimpiin kuuluvalla merialueella, jolla ei juuri nähdä kuin satunnaisia rahtilaivoja.

Australian johdolla konetta kuitenkin yritettiin löytää. Kun ensimmäiset lentokoneet saatiin ilmaan, katoamisesta oli kulunut jo 10 päivää. Virallinen etsintäoperaatio lopetettiin kolme vuotta myöhemmin. Oletetulta katoamisalueelta, jolla meren syvyys mitataan kilometreissä, ei löydetty yhtikäs mitään.

Tuona aikana kuitenkin löytyi lisää leivänmuruja. Niitä alkoi huuhtoutua Afrikan itärannikolle. Ensimmäinen varmistettu MH370:n osa löytyi Reunionin saarelta heinäkuussa 2015. Sitten Mozambikista joulukuussa 2015. Etelä-Afrikasta maaliskuussa 2016.

Koneen kappaleiden löytöpaikat olivat linjassa oletetun putoamispaikan ja merivirtojen vaikutuksista tehtyjen laskelmien kanssa.

Miksi ei?

On käytännössä varmaa, että MH370 putosi mereen ja vei kaikki kyydissä olleet mukanaan. Kysymykseen miksi näin tapahtui, ei ole vieläkään saatu vastausta.

Malesian tutkinnasta vastaavat viranomaiset julkaisivat viime kesänä 500-sivuisen raportin, jossa kaikki vaihtoehdot, hulluista salaliittoteorioista huhuihin, on käyty läpi. Varmoja tietoja on vähän, mutta monia teorioita saatiin suljettua pois.

Raportissa todetaan, että kapteeni Zaharie Ahmad Shah ja perämies Fariq Abdul Hamid olivat levänneitä eikä heidän taustoistaan paljastunut mitään taloudellista, emotionaalista tai psyykkistä kuormitusta.

Kone oli hyvässä kunnossa ja sitä oli huollettu ohjeiden mukaan.

Kaksi väärillä passeilla matkustanutta henkilöä oli turvapaikkaa hakevia, Eurooppaan pyrkineitä iranilaisia. Yksikään tiedustelupalvelu ei kaksinkertaisen tarkastuksenkaan jälkeen löytänyt ensimmäisenkään matkustajan taustalta mitään epäilyttävää.

Mikään terroristiorganisaatio ei ole ottanut teosta vastuuta, eikä terrorismista ole muitakaan viitteitä.

Laboratoriokokeilla testattiin, että ruumassa olleet litiumioniakut sekä 4,5 tonnia tuoreita mangostani-hedelmiä eivät voineet reagoida keskenään ja aiheuttaa ongelmia.

Konetta ei voitu ottaa haltuun kauko-ohjauksella.

Yhden MH370:n matkustajan omainen pitelemässä palaa, jonka uskotaan kuuluneen turmakoneeseen.

Kuka lensi?

Sen sijaan tutkijoiden mukaan on varmaa, että joku oli koneen ohjaimissa, kun se poikkesi reitiltä. Kaarroksia ei siis aiheuttanut jokin mystinen tekninen vika tai autopilotti.

Kone kääntyi pian viimeisen yhteydenoton jälkeen jyrkästi vasemmalle takaviistoon, ylitti Malesian, teki pienen kurvin oikealle ja jatkoi meren yllä Thaimaan ja Indonesian välillä ennen kääntymistään kohti etelää.

Koneen reitti vaikuttaa tarkoin harkitulta. Se lensi niin kaukana rannikoilta, kuin Andamaanienmerellä on mahdollista, ehkä välttääkseen tutkat. Indonesian Sumatran kierron jälkeen tie on auki Etelämantereelle asti.

Tutkimuksissa teknistä vikaa transponderin sammumisessa ei voitu sulkea täysin pois, mutta todennäköisempää on, että se sammutettiin ”tarkoituksella tai muutoin”.

Virallinen Malesian hallinnon ja Australian liikenneturvallisuusviraston on teoria yhä se, että koneessa syntyi jonkinlainen hätä. Tuo hätä esti kommunikoinnin, ja sai matkustajat ja lentäjät menettämään tajuntansa ennen kuin laskeutumispaikka ehdittiin löytää, ja kone jatkoi autopilotilla matkaansa kohti tuhoaan.

Yksi tärkeä kysymys kuuluukin, kuka lensi? Se saattoi olla jompikumpi koneen piloteista, tai joku muu. Tahallisuudesta ei ole näyttöä, mutta sitä ei ole voitu uskottavasti kumotakaan.

–Emme voi sulkea pois kolmannen osapuolen laittoman puuttumisen mahdollisuutta, tutkinnanjohtaja Kok Soo Chon sanoi tiedotustilaisuudessa viime vuonna.

Syyttävä sormi on pitkään osoittanut kohti kapteeni Shahia. Kolmen lapsen 53-vuotiaan isän taustalta ei vain löydetty mitään syytä tai motiivia, miksi hän olisi tehnyt laajennetun itsemurhan. Hän oli ammatillisesti kunnioitettu, hyvin toimeentuleva ja kokenut pilotti. Hänellä oli kotonaan lentosimulaattori, johon oli ohjelmoitu joitakin reittipisteitä Intian valtamerelle, mutta niistä ei voitu tehdä johtopäätöksiä, sillä ei ole selvää, olivatko ne yhtä ja samaa reittiä.

Kone teki kaarroksen Malesian länsirannikolla sijaitsevan Penangin yllä, joka on sattumoisin Shahin kotikaupunki. Salaliittoteorian mukaan kapteeni halusi nähdä kotinsa vielä viimeisen kerran.

Jos koneen hylkyä ei löydetä, MH370:n tapaus jäänee mysteeriksi ikuisiksi ajoiksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos