Uutta tietoa Indonesian lentoturmasta: Miehistö taisteli minuuttikaupalla konettaan vastaan - Ulkomaat - Aamulehti

Uutta tietoa Indonesian lentoturmasta: Miehistö taisteli minuuttikaupalla konettaan vastaan

Matkustajakoneissa on kaksi "mustaa laatikkoa": CVR (cockpit voice recorder) tallentaa ohjaamomiehistön käymät keskustelut ja FDR (flight data recorder) koneen järjestelmien parametreja. Indonesian onnettomuuskoneen FDR-laite löydettiin merestä jo muutamien päivien kuluttua onnettomuudesta.

26.11.2018 20:53

Indonesialaiset lento-onnettomuustutkijat ovat paljastaneet uusia yksityiskohtia lokakuun lopun tuhoisasta lento-onnettomuudesta.

Yhteensä 189 henkeä sai surmansa, kun Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 MAX 8 -matkustajakone syöksyi mereen Jakartan edustalla aikaisin aamulla 29.10.2018.

Nyt onnettomuustutkijat ovat esitelleet koneen toisen "mustan laatikon", eli suoritusarvoja sekä koneen eri systeemien toimintaa tallentavan lentoarvotallentimen dataa Indonesian parlamentille. Asiasta kertoi Aviation Herald.

Datan mukaan turmakoneen oikeanpuoleisen (kakkospilotin) nopeusmittarin nopeusdata näytti merkittävästi suurempaa ilmanopeutta kuin vasemmanpuoleinen, kapteenin nopeusmittari. Vastaavasti kapteenin mittareille tietoa antava kohtauskulma-anturi näytti noin kahtakymmentä astetta suurempaa kohtauskulmaa kuin kakkospilotin kohtauskulma-anturi.

Kohtauskulma tarkoittaa kulmaa, jolla lentokoneen siipi kohtaa ilmavirran. Kun kohtauskulma kasvaa tarpeeksi suureksi, ilmavirtaus irtoaa siivestä ja siipi menettää nostovoimansa eli kone sakkaa.

Väärä hälytys

Kapteenin kohtauskulma-anturin antaman virheellisen tiedon vuoksi koneen järjestelmät varoittivat koneen olevan lähellä sakkausta. Turmalennolla kapteenin ohjaussauvassa oleva sakkausvaroitin, joka varoittaa lentäjää täristämällä ohjaussauvaa, oli toiminnassa lähes koko kymmenminuuttisen lennon ajan.

Kun kone oli noussut noin 5 000 jalan (1 500 metriä) korkeuteen, koneen automaattinen sakkauksenestojärjestelmä alkoi toimia. Järjestelmä pyöritti koneen korkeusperäsintrimmiä nokka alas -suuntaan. Koneen miehistö taas tappeli järjestelmää vastaan pyörittämällä trimmiä takaisin nokka ylös -asentoon.

Kun kone oli lentänyt 5 000 jalan korkeudessa noin kuuden minuutin ajan, lentäjät eivät enää pystyneet vastustamaan järjestelmän toimintaa. Kone meni jyrkkään syöksyyn ja törmäsi merenpintaan. Kukaan koneessa ollut ei selvinnyt rajusta törmäyksestä.

Jo aiemmin lentokonevalmistaja Boeing on joutunut lentäjäliittojen arvostelun kohteeksi, sillä se lisäsi sakkauksenestojärjestelmän uuteen 737 MAX -koneperheeseensä ilman, että asiasta mainitaan lentäjien koulutusmateriaalissa.

Onnettomuuden tutkinta jatkuu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: