Merkittävä osa Suomen tavaraliikenteestä kulkee Tampereen kautta, jossa veturit huolletaan ja vaunut järjestellään uudelleen – tällaista on työ VR:n varikolla ja ratapihoilla

Tampereen Rautaharkossa sijaitsee yksi VR Fleetcaren kuudesta varikosta Suomessa. Varikolla huolletaan ja korjataan tavaraliikenteen dieselvetureita ja ratatyökoneita. Tampere on valtakunnallisesti keskeinen risteysasema, jonka ratapihojen kautta kulkee iso osa Suomen tavaraliikenteestä.

Jani Vatanen, Jarkko Pihlajamäki, Jan-Mikael Rif ja Juha-Pekka Konttinen työskentelevät VR Fleetcaren varikolla Tampereella. Tässä jutussa he kertovat, millaista heidän työnsä on.

12.4. 7:03

Merkkiääni hälyttää, kun hallin ovi alkaa avautua hiljalleen. Käynnistyvä dieselveturi puskee pakokaasua katonrajassa oleviin pakokaasuimureihin. Sitten veturi jyskyttää hallista ulos tehdäkseen tilaa seuraavalle.

VR Fleetcaren kaluston kunnossapitovarikolla Tampereen Rautaharkossa tehdään dieselveturikaluston, ratatyökoneiden ja kiskobussien huolto- ja korjaustöitä.

Tampereen varikko

Tampereen varikko on yksi VR Fleetcaren kuudesta raidekaluston päivittäisiä huoltotoimenpiteitä tekevästä varikosta Suomessa. Muut varikot sijaitsevat Helsingissä, Joensuussa, Kouvolassa, Oulussa ja Pieksämäellä.

VR huolehtii matkustajaliikenteestä junilla, busseilla ja raitiovaunuilla. VR Fleetcare tarjoaa raidekaluston kunnostus- ja elinkaaripalveluita ja VR Transpoint vastaa logistiikkapalveluista.

VR Fleetcarella on Tampereella yhteensä noin 45 työntekijää. Varikon lisäksi osa työntekijöistä työskentelee tavaravaunukorjaamolla Viinikassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut