Tampereen yliopiston tutkija vetää rajan, jossa sähköauto muuttuu polttomoottoriautoa halvemmaksi – ”edellyttäen, että sitä pystyy lataamaan kotona” - Tiede ja teknologia - Aamulehti

Tampereen yliopiston tutkija vetää rajan, jossa sähköauto muuttuu polttomoottoriautoa halvemmaksi – ”edellyttäen, että sitä pystyy lataamaan kotona”

Miksi autokanta sähköistyy nyt nopeasti? Miksi vety ei ole tulevaisuuden henkilöautojen polttoaine? Mikä on triplanolla? Tampereen yliopiston uudistuvan liikenteen professori Heikki Liimatainen vastaa muun muassa näihin kysymyksiin Aamulehden Tieteentekijät-podcastissa.

Tampereen yliopiston uudistuvan liikenteen tenure track -professori Heikki Liimatainen asuu Jyväskylässä ja tekee etätöitä sieltä. Tampereella hän käy tarvittaessa junalla ja bussilla. – Olen liikenteen sekakäyttäjä. Se on liikennevälineiden käytössä positiivinen termi, Liimatainen sanoo Jyväskylän matkakeskuksen asemalaiturilla.­

5.4. 7:57

Aamulehti

Autokanta muuttuu nyt voimakkaammin kuin kertaakaan aiemmin sitten hevosettoman kärryn keksimisen. Sähköautoja kehitetään vimmaisesti ja niiden toimintamatkat yhdellä latauksella ovat jo verrannollisia polttomoottoriauton tankillisella ajettavaan matkaan. Kehitys ei ole tapahtunut tuuppimatta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?