Vesa Heilala otti 150 000 euron lainan ja varasi avaruuslennon – Aamulehden tähtijuttu - Tiede ja teknologia - Aamulehti

Vesa Heilala otti 150 000 euroa lainaa ja varasi avaruusmatkan – Nyt tuleva astronautti tuunasi itselleen Fiatista avaruusauton, jota poliisitkin peukuttavat

Kun Virgin Galacticin avaruusturistilennot alkavat, Vesa Heilalan vuoro koittaa noin vuoden kuluttua ensimmäisestä lennosta.­

30.9.2018 18:50 | Päivitetty 1.10.2018 11:43

Museokeskus Vapriikin pääoven edustalle Tampereella parkkeerattu sinivalkoinen Fiat Uno kiinnittää ohikulkijoiden huomion. Autoa ihastellaan ja sitä kuvataan. Tämän tästä joku haluaa ottaa selfien auton omistajan Vesa Heilalan kanssa.

Ei kohdalle joka päivä tule tilaisuutta päästä samaan kuvaan ihka oikean suomalaisen astronautin kanssa, jonka yötaivaan värinen haalari on koristeltu avaruusaiheisilla tarroilla.

Videolla Vesa Heilala esittelee 900 eurolla ostamaansa vuosimallin 1990 Fiat Unoa, jota hän on tuunannut "suomalaiselle astronautille sopivaksi" autoksi:

Heilala varasi lennon miljardööri Richard Bransonin omistaman Virgin Galactic -yhtiön järjestämälle avaruuslennolle jo 2010. Lennon hinnan, 151 000 euroa, Heilala maksoi pankista ottamallaan "avaruuslainalla".

Heilalan piti alun perin lentää 2013. Avaruusturistilentojen aloittaminen on kuitenkin lykkääntynyt vuosi toisensa jälkeen.

Syyskuun ensimmäisenä maanantaina Heilala vieraili Vapriikissa koululaisille, opiskelijoille ja opettajille suunnatussa Avaruuspäivässä kertomassa valmistautumisestaan tulevaan matkaan.

Heilalan yötaivaan värinen haalari on koristeltu avaruusaiheisilla tarroilla.­

Kun Heilala avaruuslentonsa varasi, hänellä oli Audi A8. Kymmeniä tuhansia euroja maksavassa Audissa oli kaikki, mitä autolta toivoa voi: 4,2-litrainen V-8-moottori kiihdytti auton jopa 250 kilometrin tuntinopeuteen.

–Ostin Audin ollessani työkomennuksella ulkomailla. Ajattelin, että kokeillaan nyt tällaista. Se oli kuitenkin tylsä auto. Ei se nostattanut hymyä kenenkään huulille. Tämä Fiat Uno on paljon hauskempi, Heilala sanoo suomalaiselle astronautille sopivaksi avaruusajoneuvoksi tuunaamansa autoa esitellessään.

–Kerran liikennevaloissa viereeni ajoi poliisiauto. Siinä olleet poliisit peukuttivat autoani.

Paljon hauskoja yksityiskohtia

Amerikkalaiset avaruuslentäjät saivat aikoinaan palkkioksi Corvettet. Heinala tuunaa vuosimallin 1990 Fiat Unosta suomalaiselle astronautille sopivaa avaruusautoa.­

Audin myytyään Heilala osti vuoden 1990 vuosimallin Fiat Unon 900 eurolla vappuna 2012.

Sen jälkeen autovanhus on kokenut melkoisen muodonmuutoksen.

Ulkopintojen lisäksi myös istuimien Tampereella valmistetut nahkaverhoilut hehkuvat Suomen lipun väreissä.

Istuimien sinivalkoiset nahkaverhoilut on tehty Tampereella.­

Etupaneelissa oleva näppäimistö tuo mieleen avaruusaluksen ohjauspaneelin. Eri puolilla autoa on kimaltelevia tähtikuvioita. Vasen etuovi on läpinäkyvä. Myös konepellissä on kaksi lasista aukkoa. Aukoista näkyy keltaiseksi, siniseksi ja mustaksi spreijattuja moottorin osia. Fiatissa on myös avattava katto.

Eri puolilla autoa on tähtikuvioita.­

Kuljettajan puoleinen etuovi on osittain läpinäkyvä.­

Etupaneelissa olevat namikat tuovat mieleen avaruussukkulan ohjaamon.­

Rekisterikilven tunnus KUU-1 maksoi saman verran kuin itse auto: 900 euroa.­

Tuunaukseen Heilala laskee käyttäneensä kuuden vuoden aikana noin tuhat tuntia.

–Rälläkkää on tarvittu paljon. Spraymaalia ja kuumaliimaa on kulunut lukemattomia purkkeja.

Menossa on nyt versio 3.0.

Versiossa 4.0 auton katolla nyt näytillä olevat raketit on kiinnitetty auton takaosaan. Tarkoitus on, että raketeissa vilkkuvat valot ja niistä irtoaa tarvittaessa myös savua.

–Pitää vielä hieman keskustella designista jonkun pyroteknikon kanssa.

Raketit kiinnitetään auton takaosaan. Silloin niissä vilkkuvat valot ja niistä tulee savua.­

Tuunattuja versioita Fiatistaan Heilala on suunnitellut aina seitsemään sakka. Yksi per vuosi. Viimeistään seitsemännen version valmistuttua, Heilala uskoo avaruudessa käyneensä.

Fiatin tuunaaminen avaruusautoksi on ollut yksi Heilalan keinoista lievittää vuosia kestänyttä odotusta.

–En sano, että tämä pitää pään kasassa, mutta ainakin se auttaa siinä. Terapiaa ja ajanvietettä tämä on. Se antaa muuta ajateltavaa, kun odottavan aika käy pitkäksi.

Heilala kertoo kuulleensa huhuja, että Suomessa saattaa olla myös joku muu avaruusrakettia muistuttava ajoneuvo. Jos huhu pitää paikkaansa, hän haluaisi sen mieluusti nähdä.

–Olisi hienoa järjestää Suomessa rakettiautojen kokoontumisajot.

Räjähdys ei muuttanut mieltä

Avaruus-Fiatin takaikkunan hattuhyllyllä on pienoismalli Virgin Galactic-yhtiön WhiteKnightTwo-emoaluksesta ja sen vatsapuolelle kiinnitetystä SpaceShipTwo-avaruusaluksesta.

Niiden kaltaisten oikeiden alusten kyydissä Heilala ja viisi muuta matkustajaa kuljetetaan joku päivä sadan kilometrin korkeuteen avaruuden rajalle Mojaven autiomaassa Kaliforniassa sijaitsevasta Spaceport America -avaruusterminaalista.

Iso takaisku koettiin vuonna 2014, kun avaruusturisteja kuljettamaan suunniteltu testikone VSS Enterprise tuhoutui. Turmassa kuoli koelentäjä.

Tuolloin osa matkan varanneista perui lentonsa. Heilala ei niin tehnyt.

–Onnettomuudesta kuullessani mietin asiaa korkeintaan kymmenen sekuntia. Mieleenkään ei tullut perua matkaa. Tämä katsotaan loppuun saakka. En pelkää.

Heilalalle tärkeää tietoa oli, että aluksen sadan kilometrin korkeuteen nostava rakettimoottori ei onnettomuudessa räjähtänyt.

Heilala on myös keskustellut avaruusturisteja kuljettavan aluksen rakettimoottoria suunnitelleen pääinsinöörin kanssa.

–Vielä neljännen oluen jälkeen hän vakuutti, että moottori on turvallinen. Sen täytyy siis olla hyvä.

Heilala on myös tavannut kaikki Virgin Galacticin aluksia ohjaavat lentäjät.

–He eivät ole mitään uhkarohkeita nuorukaisia, vaan maailman kokeneimpia koelentäjiä.

Koelennot sujuneet hyvin

Tällä hetkellä Heilalan ja muiden lentolipun varanneiden tilanne näyttää hyvältä.

Uuden SpaceShipTwo-aluksen koelennot ovat sujuneet mainiosti. Niistä viimeisin järjestettiin heinäkuun lopulla. Tuolloin minisukkula käväisi 54 kilometrin korkeudessa.

Toiveissa on, että lento päästään aloittamaan vielä tämän vuoden lopulla. Viimeistään 2019. Ensin kerran viikossa. Sitten joka päivä.

Heilalan vuoron on määrä koittaa noin vuosi ensimmäisen lennon jälkeen.

Jos kaikki sujuu suunnitellusti Heilalan pitkä odotus päättyy parin vuoden sisällä. Se tuntuu pirun hyvältä, sillä Heilala on haaveillut avaruusmatkasta jo 7-vuotiaasta pikkupojasta saakka.

–En minä ole viivästyksille mitään voinut tehdä. En minä voi sinne mennä neuvomaan projektinhallinnan menetelmistä, riskianalyyseista, aikataulujen pitämisestä tai kustannuslaskelmista. Olen ajatellut, että kyllä he siellä varmasti hoitavat asiaa niin nopeasti kuin on mahdollista. Koska kuljetetaan turisteja, kaiken pitää olla todella turvallista.

Vesa Heilalan kädessä on pienoismalli Virgin Galactic yhtiön WhiteKnightTwo-emoaluksesta, jolla koneen vatsapuolelle kiinnitetty SpaceShipTwo-avaruusalus kuljetetaan 15 kilometrin korkeuteen. Siellä avaruusalus irtoaa ja se kuljettaa Heilalan avaruuden rajalle sadan kilometrin korkeuteen.­

Monipuolista valmistautumista

Pitkäksi venyneen odotuksen Heilala on käyttänyt viisaasti: hän on tehnyt tulevaan lentoon liittyviä asioita.

Heilala on käynyt sekä painottomuuslennolla että sentrifugitesteissä Yhdysvalloissa 2013.

Painottomuuslento tehdään erikoisrakenteisella matkustajakoneella. Se tekee 15 syöksyä, ja syöksyjen aikana matkustajat kokevat painottomuuden 30 sekuntia kerrallaan.

–Se oli todella outoa. Sitä on vaikea kuvitella. Liikkeiden hallitseminen oli todella vaikeata. Yritimme muun muassa lentää painottomuudessa kuin Teräsmies, mutta se ei ollutkaan kovin helppoa.

Sentrifugitesteissä Heilala kävi Philadelphiassa sijaitsevassa Nastar-keskuksessa. Siellä koulutetaan muun muassa hävittäjälentäjiä ja astronautteja.

Sentrifugissa vankan teräsvarren päässä vinhasti pyörivässä koekopperossa istuvaan matkustajaan kohdistuu kovia G-voimia.

Kokeissa simuloitiin myös Virgin Galacticin avaruuslennon nousun ja laskun eri vaiheet.

Heilalan sentrifugitestien aikana koetilan kaiuttimissa soi Sibeliuksen Finlandia.

Heilala on myös vieraillut Virgin Galacticin avaruusterminaalissa Spaceport Americassa Mojaven autiomaassa. Hän halusi nähdä paikan, mistä hän avaruuteen matkaa ja kokea paikan tunnelman ja kuumuuden.

Siellä hän näki myös WhiteKnightTwo-emoaluksen ja SpaceShipTwo-avaruusaluksen.

–Sisään emme päässeet, mutta pääsimme katsomaan koneita aivan vierestä. Ne olivat erittäin kauniita.

Heilala pääsi vaihtamaan myös muutaman sanan kahden kesken Richard Bransonin kanssa.

–Olen halunnut minimoida mahdollisimman monet vastaan tulevat uudet asiat. Nyt tiedän, että pystyn kaiken tarpeellisen hoitamaan: painottomuuden, G-voimat, avaruusaseman helteisen ympäristön.

Kaiken tämän lisäksi Heilala on pyrkinyt pitämään huolta kunnostaan. Hän on käynyt muun muassa läpi astronauttien kovan 6-kuukautisen kunto-ohjelman, kävellyt 100 kilometriä yhtäjaksoisesti ja kokeillut eukonkantoa Sonkajärvellä 2017. Lainavaimolla tosin.

Hän on myös muutaman kerran osallistunut ulkomailla tilaisuuksiin, joissa lennon varanneet ihmiset tapaavat toisiaan.

Unelma avaruusmatkasta alkoi raketteja rakentavan pikkupojan päässä. Nyt unelman toteutuminen alkaa olla pitkän odotuksen jälkeen hyvin lähellä. Heilala on vuosien mittaan valmistautunut lentoon huolella. Hän on käynyt sekä painottomuuslennolla että G-voimien kestävyyttä testaavissa sentrifugikokeissa Yhdysvalloissa.­

Raketteja jo 7-vuotiaana

Mutta mikä saa ihmisen ottamaan 150 000 euroa lainaa ja varaamaan matkan avaruuteen?

–Jotkut ostavat kesämökin, toiset kalliin auton. Minä haluan avaruuteen. Se on aina ollut unelmani. Sen eteen olen nähnyt paljon vaivaa.

Heilala kertoo rakennelleensa leikkiraketteja jo 7-vuotiaana. Pikkupojan päässä alkoi itää haave lentää vielä joskus avaruudessa.

–En muista tarkkaan, mistä innostus tarttui. Se saattoi olla joku silloin televisiosta tullut avaruussarja.

Vesa Heilala

51-vuotias IT-asiantuntija.

Syntynyt Iisalmessa. Asuu Helsingissä.

Osti lipun Virgin Galacticin avaruusturisteja kuljettavalle lennolle 2010. Lipun hinta: 151 000 euroa.

Harrastaa 28 vuotta vanhan Fiat Unon tuunausta ja vanhoja moottoripyöriä. Kotona on kuusi moottoripyörää. Pyörien vuosimallit ovat välillä 1981 – 2000. Yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat ajokunnossa.

Avaruuslennon tehtyään aikoo kunnostaa ajokuntoon Kawasaki-turbomoottoripyörän, vuosimallia 1985.

Vesa Heilalan valmistautumista voi seurata hänen verkkosivuiltaan: suomalainenastronautti.fi

Kun oma vuoro vihdoin tulee, Heilala saa siitä tiedon 100 vuorokautta ennen h-hetkeä.

Spaceport Americassa pitää olla kolme vuorokautta ennen starttia. Silloin alkaa koulutus itse lentoon.

Vasta tuolloin Heilala saa tietää, ketä muita on mukana samalla lennolla. Lentoja ovat varanneet myös monet julkkikset, kuten esimerkiksi Lady Gaga, Angelina Jolie ja Leonardo di Caprio.

–Jos he ovat onnekkaita, he saattavat päästä lentämään minun kanssani.

Kun matkustajat ovat asettuneet emoaluksen vatsapuolelle kiinnittyneeseen avaruusalukseen jättimäinen WhiteKnightTwo rullaa kiitoradalle, kiihdyttää ja kohoaa 15 kilometriin.

Tämän jälkeen matkustajia kuljettava SpaceShipTwo irrotetaan, ja mukana olevista kahdesta lentäjästä toinen käynnistää rakettimoottorit. Ne kiihdyttävät aluksen nopeasti yli 3 000 kilometrin tuntinopeuteen.

–Voi olla, että pari sydämenlyöntiä siinä jää väliin, kun irtoamme. Ensin putoamme. Sen jälkeen nousemme 60 sekunnissa sataan kilometriin.

Kun SpaceShipTwo saavuttaa avaruuden rajan, Heilala avaa turvavyönsä. Hän leijuu painottomassa tilassa kohti ikkunaa. Ikkunoita on 18. Niistä Heilala näkee sekä äärettömän avaruuden että Maan. Aikaa on viisi minuuttia.

Oletko ajatellut, miltä sinusta tuolloin tuntuu?

Heilala kertoo katselevansa silloin tällöin YouTubesta Virgin Galacticin koelennoista kertovia videoita. Silloin karvat nousevat pystyyn.

–Se tunne, että jumankauta, tuolla minäkin joskus olen. Tuolta minäkin alas katselen. Miltä minusta silloin oikeasti tuntuu? Sitä en pysty vielä edes kuvittelemaan.

Vesa Vanhalakka Twitterissä: @vanhalakka

Virgin Galactic

Brittimiljardööri Sir Richard Bransonin omistama yritys, joka on osa hänen Virgin-yhtiöitään.

Virgin Galactic suunnittelee aloittavansa avaruusturistien kuljettamisen avaruuden rajalle mahdollisesti jo tämän vuoden lopulla tai vuoden 2019 aikana.

Yhdelle lennolle avaruuden rajalle 100 kilometrin korkeuteen kuljetetaan 6 matkustajaa. Avaruusalusta ohjaa kaksi kokenutta kuljettajaa.

Lennon on varannut jo noin 700 ihmistä. Heistä 3 on suomalaisia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?