Näin vältät unettomuuden – Viisi neuvoa hyviin yöuniin - Terveys - Aamulehti

Jo päivällä tehdyt valinnat voivat viedä yöunet – Asiantuntija antaa viisi neuvoa, millä ”noidankehä vuoteessa” katkaistaan

Kofeiini valvottaa toisia ihmisiä selvästi enemmän kuin toisia. Myös esimerkiksi minuuttiaikataulutettu ohjelma pitkin päivää voi johtaa siihen, että illalla ei tule uni.

Kahvi ja minuuttiaikataulutettu päiväohjelma ovat asioita, jotka voivat pilata yöunet.

19.11.2020 18:20 | Päivitetty 19.11.2020 18:20

Yöunensa voi pilata monella tavalla. Yksi saa unettoman yön alkuiltapäivästä juodusta kahvista, toinen valvoo pikkutunneilla vaikkapa väärään aikaan tekemänsä juoksulenkin vuoksi.

Pahimmillaan tilanne voi kehkeytyä ”noidankehäksi vuoteessa”, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen.

– Alkaa tulla pelko, ettei nuku lainkaan – se vain pahentaa tilannetta, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos