Miten pitää syödä, että rasva palaa? - Terveys - Aamulehti

Osa kuntoilijoista pilaa treeninsä syömällä liian vähän hiilihydraatteja – Ravitsemusasiantuntija Anna Ojala kertoo faktan, jonka oivaltaminen helpottaa painonpudotusta

Ravitsemusasiantuntija Anna Ojala sanoo, että nykyisin keskitytään liikaakin mahdollisimman terveelliseen ja vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Lihasten ja elimistön suorituskyky, jaksaminen ja palautuminen eivät saa riittävää huomiota. Tämän jutun luettuasi osaat tehdä järkeviä valintoja ruokavaliossasi.

Anna Ojala on muun muassa Suomen Olympiakomitean ja Tampereen Urheiluakatemian ravitsemusasiantuntija. Hän laskee, että rasvaa polttaessa suositeltava painonpudotus on puoli kiloa viikossa. Tällöin lihasmassaa säilyy. Naisella realismia on 200-300 grammaa viikossa.

2.1.2019 19:00 | Päivitetty 18.3.2020 22:20

Ruokavaliota voi kutsua tutkitusti painoa pudottavaksi, kun saavutettu painonlasku on pysynyt kaksi vuotta tai enemmän. Ravitsemusasiantuntija Anna Ojalalla on hallittuun painonpudotukseen tarvittava tieto.

Ojala toteaa, että harva edes pystyy noudattamaan kuukaudesta toiseen erittäin tiukkaa ruokavaliota. Liian vähällä energiansaannilla paino kyllä tippuu, mutta pitkään jatkuessaan liiallinen energiavaje saa elimistön sopeutumaan aliravitsemukseen ja altistaa suoja- ja muiden ravintoaineiden puutokselle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos