Chaplinin Nykyajasta tehdään teatteria – Markus Leikola päivitti näännytetyn työläisen tarinan - Teatteri - Aamulehti

Chaplinin Nykyajasta tehdään teatteria – Markus Leikola päivitti näännytetyn työläisen tarinan

Tunnistatko elokuvan? Siitä muokataan parhaillaan teatteriversiota.

4.1.2017 15:36

Toimittaja, kirjailija ja kolumnisti Markus Leikola antaa tekstinsä soida myös teatterissa. Reilu vuosi sitten syntyi musiikkisatiiri Suuri ja mahtava musiikkiteatteri Kapsäkkiin. Nyt samalla lavalla nähdään Nykyisempi aika, Charlie Chaplinin Nykyaikaan perustuva näyttämöteos.

Se onkin muuten ensimmäinen Nykyaika -elokuvasta tehty teatterisovitus. Sopimus syntyi lisenssillä Chaplinin perikunnan kanssa.

Nykyajassa (1936) kulkuri pääsee pakkotahtisiin liukuhihnatöihin Electro Steelin tehtaalle, saa hermoromahduksen ja joutuu mielisairaalaan. Vankilaankin miekkonen joutuu väärinkäsityksen vuoksi. Kulkuri myös rakastuu köyhään ja orpoon tyttöön. Parivaljakko unelmoi keskiluokkaisesta elämästä, mutta työnhakuyritykset on tuomittu epäonnistumaan.

Nykyaika oli vain osittain äänielokuva. Siinä Chaplin ei puhu, mutta laulaa.

Chaplinin satiiri työelämän vaatimuksista ja tehokkuuden ihannoinnista osuu kipakasti maaliin varsinkin tänään, digitalisaatiota ja automatiikkaa palvovassa maailmassa, jossa työntekijää ei oikeastaan tarvita, mutta syrjäytyjiä riittää.

– Kahdeksankymmenen vuoden jälkeen koneet hiostavat meitä yhä ja koneen takana oleva kasvoton rahanvalta. Ei ole tarina vanhentunut. Jos Chaplinin dystopiassa ruokailukin voitiin koneistaa, nykyään digitalisaatio hallitsee saumattomana verkkona työ- ja muuta elämää, Leikola miettii.

Nykyisemmässä ajassa käydään läpi myös koneen ja ihmisen rajaa.

Nykyaika innosti Leikolaa siksikin, että tämän ajan tietotyön luomat työpaikat eivät ole sen turvallisempia kuin muutkaan. Työelämän paineet ja niiden purkautumistavat ovat hämmästyttävän samankaltaisia kuin Chaplinin aikana. Kun Kulkuria pyöritellään poliisin, mielisairaalan ja muiden kontrollikoneistojen rattaissa, samojen laitosten toimet ovat yhä keskustelun ytimessä.

Markus Leikola päivitti Chaplinin Nykyajan tähän aikaan.

– Chaplin on löytänyt hyvät tavat puhutella. Sitä terästämällä tässä edetään. Toivottavasti ainakin keskustelua syntyy, Leikola miettii.

Hän on tuonut Nykyisempään aikaan elementtejä myös Diktaattorista, jossa jylläävät jo populistiset kansanliikkeet – kuten tässäkin ajassa.

Chaplinin filosofiasta näytelmä pitää kuitenkin kiinni. Se haluaa luoda uskoa pienen ihmisen voimiin koneistoa vastaan.

Päähenkilö on Leikolan näytelmässä Kaarle. Tarina polveilee musiikin matkassa. Säveltäjä Tommi Lindell määrittelee tyylinsä plagikoomiseksi – sävelmissä kun on viitteitä alkuperäiseen äänitaustaan.

Nykyisempi aika Musiikkiteatteri Kapsäkissä Helsingissä 2.2.2017, ohjaus Paavo Kerosuo.

Korjattu 4.1. klo 15.31. Markus Leikolan Musiikkiteatteri Kapsäkille kirjoittama näytelmä on nimeltään Nykyisempi aika.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos