Aamulehti
Talvinen keli vaikeutti linja-autojen kulkua myös tiistaina. Iltapäivällä kello kolmen jälkeen kaksi bussia kolaroivat Tampereen Pyynikintorin vieressä. Onnettomuuden vuoksi takana ollut ratikka ei päässyt kulkemaan raiteilla. ”Toinen bussi oli jäänyt hieman raiteiden päälle”, kertoo VR:n operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala.
Hänen mukaansa bussi saatiin kuitenkin hinattua pois, ja pari ratikkavaunua myöhästyi vain muutamilla minuuteilla normaalista aikataulusta.
Bussiliikenteessä oli ongelmia jo aiemmin tiistaina. Esimerkiksi Pohjolan liikenteen linjalta 18 oli peruttu yli 40 ajovuoroa Leinolan koulun ja Linnainmaan välillä. Bussi kulkee Atalan ja Kaupin kampuksen väliä kumpaankin suuntaan.
Käyttöön oli otettu Linnainmaan kohdalla poikkeusreitti Mäentakusenkadun kautta. Piettasenkadun reitin kerrottiin olevan suljettu sääolosuhteiden vuoksi. Lisäksi linja-autovuoroja oli peruttu kokonaan tai osittain linjoilla 2, 7, 6, 9, 79A, 40C ja 40A.
Lisäksi linjan 10 reitti oli jälleen suljettu Tahmelassa keliolosuhteiden vuoksi. Bussit kääntävät Nyssen Twitter-päivityksen mukaan tiistaina Marianpuistossa. Linjalla 10 oli ongelmia myös maanantaina liukkauden vuoksi.
Bussien välinen kolari tapahtui tiistaina kello 15 jälkeen. Toinen bussi jäi ratikkakiskojen päälle, minkä vuoksi ratikka ei päässyt hetkeen kulkemaan.
Nyssen bussi jäi jumiin Peurankadun yläpäässä tiistaina iltapäivällä.
”Ei vain sähköbussien ongelma”
Useat maanantain talvimyräkän takia ongelmissa olleet bussit olivat Aamulehden saamien uutisvinkkien mukaan Pohjolan liikenteen uusia sähköbusseja. Ongelmia oli tällöin etenkin Linnainmaalla, Teiskossa ja Koivistonkylässä.
Pohjolan liikenteen toimitusjohtaja Janne Hattulan mukaan ongelmat eivät johdu siitä, että linja-autot ovat sähköbusseja. Käyttövoiman ei pitäisi vaikuttaa esimerkiksi autojen vetotapaan tai -lujuuteen talvikeleillä. ”En pysty allekirjoittamaan väitettä ainakaan meidän operointimme osalta, eli kyseessä ei ole vain sähköbussien ongelma. Meidän näkökulmasta eilinen sujui olosuhteisiin nähden hyvin.”
Hattulan mukaan maanantain ongelmiin reagoitiin nopeasti ja avuksi saatiin muun muassa ylimääräistä hiekkaa, joka helpotti bussiliikenteen kulkua.
Hänen mukaansa konserni varautuu vastaaviin keleihin tarkistamalla olosuhteet säännöllisesti ja käymällä tiivistä viestintää kaupungin ja muiden sidosryhmien kanssa. ”Pyrimme yhdessä aina mahdollistamaan kulkemisen myös haastavissa olosuhteissa.”
Linja-autot ovat Hattulan mukaan samankaltaisia kuin muuallakin maailmassa. ”Ja nehän on kuitenkin suunniteltu kaupunkiolosuhteisiin, eikä välttämättä kuitenkaan ihan Suomen olosuhteisiin.”
Täsmennys 28.3.2023 kello 15.40: Täsmennetty Hattulan viimeistä kommenttia.
Oikaisu 29.3.2023 kello 17.56: Korjattu Moreenikadun nimi.