Aamulehti
Tampereen Näsijärvenkadun ja Paasikivenkadun risteyksessä on edelleen käytössä kiertoliittymä, jonka piti olla väliaikainen.
Kiertoliittymää alettiin rakentaa lokakuussa 2020. Väliaikaisen kiertoliittymän tarkoitus oli sujuvoittaa Hämeenpuiston lisääntyvää liikennettä Sepänkadun siltatöiden alkaessa keväällä 2021. Sepänkatu avattiin liikenteelle heinäkuussa 2022. Vanha silta purettiin, ja tilalle rakennettiin uusi, leveämpi silta raitioliikennettä varten.
Nyt Tampereen kaupunki suunnittelee rakentavansa Näsijärvenkadun ja Paasikivenkadun risteykseen pysyvän kiertoliittymän. Sen tarkoitus on alentaa ajonopeuksia saavuttaessa keskusta-alueelle, parantaa sivusuuntien liittymistä liikenteeseen ja mahdollistaa jalankululle ja pyöräilylle turvallisemmat kadun ylityspaikat.
Kiertoliittymän kiertosaarekkeen halkaisija on 9 metriä ja ulkohalkaisija 30 metriä. Kivetyn kiertosaarekkeen leveys on 3 metriä.
Yksi merkittävä muutos nykyisiin on se, että jatkossa Finlaysonin suunnalta ajettaessa pääsee kääntymään Hämeenpuistoon, kertoo rakennuttajainsinööri Anne Ravaska Tampereen kaupungilta. Väliaikaisen kiertoliittymän aikana se ei ole ollut mahdollista, vaan kääntyäkseen Finlaysonin suunnalta Hämeenpuistoon, autoilijan on täytynyt kiertää kiertoliittymän kautta.
”Totta kai pysyvään kiertoliittymään tulee myös kiinteät rakenteet. Nyt järjestely on tehty vain työmaa-aidoilla”, sanoo Ravaska.
Riippuen muun alueen rakentamisesta, pysyvää kiertoliittymää voidaan alkaa rakentaa ensi vuonna. Tarkoitus on saada se silloin myös valmiiksi.
Rakentaminen liittyy Särkänniemen kaavaan. Särkänniemen alueelle on suunniteltu esimerkiksi hotellia, vesielämysten ympärille rakentuvaa kohdetta, ravintola- ja tapahtumakatua sekä järvikeskusta, joka keskittyy järviluontoon ja -matkailuun.