Maksetaanko joukkoliikenteen lipuista korvauksia lakon vuoksi? Nysse vastaa

Tampereen joukkoliikenne Nysse vetoaa ylivoimaiseen esteeseen. Vasta lakon jälkeen harkitaan, maksetaanko kenellekään hyvityksiä.

Tampereen joukkoliikenteen Nyssen mukaan lakko on force majeure -tilanne, jossa korvausvelvollisuutta ei synny.

1.3. 17:06

Aamulehti

Linja-autoalaa koskeva lakko on saanut miettimään, voiko käyttämättä jääneistä matkustuspäivistä saada korvausta lipun hinnasta. Tampereella kausilippuja myydään 30, 90 ja 360 vuorokauden kausina.

Korvaako Nysse kausilipun hinnan lakkopäivien osalta, viestintäsuunnittelija Hanne Tamminen?

”Nyssellä lakko on tulkittu force majeure -tilanteeksi, jolloin korvausvelvollisuutta ei synny.”

Force majeure -käsitteellä tarkoitetaan ylivoimaista estettä, jota ei ole ollut mahdollista ennakoida. Jos kyseessä on ylivoimainen este, sen voidaan katsoa alentavan vahingonkorvausvastuuta.

Onko kyselyjä korvauksista jo tullut?

”Ihan muutamia.”

Voiko jossain tilanteessa korvausta saada?

”Tarvittaessa harkitsemme asiaa lakon jälkeen. Nyt emme vielä tiedä, kuinka kauan lakko kestää ja kuinka suurta haittaa siitä on ihmisille.”

Joukkoliikenteen verkkosivustolla lukee, että tilanteessa, jossa korvaavaa vuoroa ei ole kohtuullisessa ajassa käytettävissä, voidaan asiakkaalle antaa hyvitys tapauskohtaisen harkinnan jälkeen.

”Tämä koskee muita kuin force majeure -tilanteita.”

Korvataanko välillisiä kuluja, jos vaikka myöhästyy lentokoneesta, kun bussi ei tule?

”Lippu- ja maksuehdoissamme on todettu, että poikkeustilanteesta asiakkaalle aiheutuvia välillisiä kuluja ei korvata.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut