Aamulehti
Tampereen keskustassa toimiva etninen ruokakauppa Panda Market on vaikeuksissa. Kuninkaankadun ja Puutarhakadun kulmassa olevan kaupan yrittäjät joutuivat heittämään suuren määrän elintarvikkeita roskiin, kun liikkeen sähköt katkaistiin viime viikon lauantaina. Toinen yrittäjistä, Hemn Mustafa Mohamed, kertoo pilalle menneestä lihasta ja vihanneksista koituneen 35 000 euron vahingot.
Yrittäjät ovat ottaneet kuvia roskiin menneistä elintarvikkeista. Aamulehti on nähnyt kuvia.
Liikkeen lihatiski ja kylmäkalusteet ovat nyt tyhjinä. Kaupan muutamia pakastealtaita pidetään päällä kaupan ulkopuolella käynnissä olevan aggregaatin avulla. Muuten kaupassa ei ole sähköjä, ei edes valoja. Liikkeen ulkoseinillä on lappuja tuotteiden alennusmyynnistä.
Sähköjen katkaisemisen taustalla ovat maksamattomat sähkölaskut. Mohamedin mukaan maksamattomia laskuja oli kaksi, ja niiden yhteissumma on noin 7 000 euroa.
Viimeisten pakastealtaiden tuotteet ovat nyt alennuksessa.
Lihatiskin myymättömät tuotteet menivät kaikki roskiin.
Kauppa on yhä auki, mutta myynnissä ei ole pakasteiden lisäksi enää pilaantuvia tuotteita.
Lakiapua ensi viikolla
Belan Nuuri, toinen yrittäjistä, kertoo sähköjen katkaisemisen tulleen shokkina.
Yrittäjät kertovat soittaneensa sähköyhtiölle, josta heidät ohjattiin soittamaan perintätoimistolle. Yrittäjät kertovat yrittäneensä sopia asiaa maksamalla ensin 1 000 euroa. Sopua ei syntynyt.
”Sanottiin että maksa heti, ja sakot päälle. Minulla ei ole rahaa, mitä minä voisin tehdä. Meillä on varattu aika lakimiehelle maanantaille”, Mohamed kertoo.
Mohamedin mukaan yrityksellä on ollut joskus aiemmin maksamatta neljän kuukauden sähkölaskut.
Mohamed ja Nuuri ovat tähän asti toimineet yhdessä Panda Marketin yrittäjinä. Mohamed kertoo juuri myyneensä osuutensa Nuurille ja keskittyvänsä toiseen yritykseensä.
”Minulla on autopesu Nekalassa, haluan jatkaa siellä. Lähden pois, ettei sillekin käy huonosti. Täällä meni kaikki pilalle sähkön takia.”
Nuuri kertoo Panda Marketin jatkamisen olevan epävarmaa velkojen takia.
Mitä?
Milloin sähköt katkaistaan?
Tampereen sähkölaitos noudattaa saatavien perinnässä perintälain aikarajoja. Kuluttaja-asiakkaalle lähetetään laskun erääntymisen jälkeen maksumuistutus, maksuvaatimus, sekä katkaisuvaroitus. Sähköt voidaan katkaista, kun erääntyneen saatavan eräpäivästä on vähintään kuusi viikkoa.
Katkaisua ei saa kummankaan (sähkönmyynti ja verkkopalvelu) sopimuksen osalta tehdä, jollei maksamatta ole vähintään 250 euroa tai jollei vanhimman maksamatta olevan laskun eräpäivästä ole kulunut vähintään kolmea kuukautta.
Yritysasiakkaalta Tampereen sähkölaitos voi katkaista sähkönjakelun, kun laskun alkuperäisestä eräpäivästä on kulunut viisi viikkoa. Yrityksillä ei tarkastella lämmitysmuotoa tai laskun summaa, vain alkuperäistä eräpäivää.
Jos asunnon lämmitys on riippuvainen sähköstä, sähköntoimitusta ei saa maksujen laiminlyönnin vuoksi keskeyttää lokakuun alun ja huhtikuun lopun välisenä aikana, ennen kuin on kulunut neljä kuukautta laiminlyödyn maksun eräpäivästä.
Asiakkaan sähkönmyyjä ja sähköverkkoyhtiö valvovat molemmat omia saataviaan ja noudattavat yllä kuvattuja aikarajoja.
Lähteet: Tampereen sähkölaitos, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Tampereen sähkölaitoksen asiakkuusjohtaja Mikko Erma ei voi kommentoida yksittäisten asiakkaiden tapauksia.
”Nämä ovat meille hankalia, koska emme voi kommentoida.”
Yleisellä tasolla Erma kertoo, että maksamattomia laskuja täytyy olla pitkältä ajalta, että sähkö katkaistaan. Erman mukaan maksuajan pyytäminen laskuille on lisääntynyt viime aikoina.
Hemn Mustafa Mohamed tankkasi aggregaattia kaupan kulmalla torstaina aamupäivällä. Kylmälaitteita pyörittävä aggregaatti vie yrittäjän mukaan 20 litraa polttoainetta päivässä.
Hemn Mustafa Mohamed aikoo keskittyä nyt autopesulaansa.
LIhan lisäksi roskiin meni yrittäjien mukaan vihanneksia ja hedelmiä.
Lue lisää: Maksamattomat sähkölaskut johtaneet tuhansiin maksuhäiriömerkintöihin
Täydennys 3.2. kello 16.29: lisätty faktalaatikkoon kohta yritysasiakkaiden sähkön katkaisusta.