Aamulehti
Aamulehti uutisoi aikaisemmin tiistaina, kuinka brittilehti The Timesin toimittaja hehkutti Tamperetta artikkelissaan. Toimittaja Michael Hodges vieraili kaupungissa yhdessä viisihenkisen perheensä kanssa.
Aamulehti kertoi artikkelista tässä uutisessa: The Times hehkuttaa Tamperetta: ”Tuskin olet kuullut tästä satumaisesta suomalaisesta kaupungista”
Aamulehti soitti The Timesin artikkelin kuvassa esiintyneelle Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokkaalle, ja kysyi, miten Hodgesin vierailu kaupunkiin järjestyi. Kävi ilmi, että jutun taustalla on jo viisi vuotta sitten käynnistetty pr-työ.
Yli kymmenentuhannen euron mainos
Artikkelin teosta syntyneistä kustannuksista vastasi Ahokkaan mukaan myös Visit Tampere.
Visit Tampere maksoi toimittajan matkat sekä suunnitteli ohjelman vierailun ajalle. Ahokas ei tiedä kustansiko Visit Tampere matkat koko perheelle vai ainoastaan toimittajalle.
Ahokkaan mukaan pr-palveluiden ja matkojen osalta puhutaan yhteensä yli kymmenentuhannen euron kustannuksista.
”Me maksoimme pr-ammattilaisen ja hänen matkansa, ” Ahokas avaa.
Pr-toimiston palkkio jäi hänen mukaansa alle kymmeneentuhanteen euroon, ja se rahoitettiin Lumikuningatar-hankkeen kokonaisbudjetista, johon on myönnetty rahaa muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Näin artikkeli syntyi
Projekti sai alkunsa, kun Lumikuningatar -luistelunäytöstä lähdettiin viisi vuotta sitten rakentamaan.
”Tavoitteena oli, että sillä voisi olla esityksiä, mahdollisesti jopa kiertue, kansainvälisillä markkinoilla,” Ahokas avaa.
Tuotantoa pitchattiin kansainvälisessä ammattilaistapahtumassa Britanniassa. Lopulta yhteistyötä päädyttiin tekemään Ahokkaan mukaan jo ennestään tutun pr-ammattilaisen kanssa, jolla on kokemusta vastaavista esittävän taiteen suurtuotannoista.
”Ensin osallistuimme ammattilaistapahtumaan Isossa-Britanniassa, jossa kilpailutettiin pr-agentteja ja neuvottelimme heidän kanssaan. Sitten maksoimme pr-agentille ja kävimme hänen kanssaan kymmeniä neuvotteluita näkökulmista ja mahdollisista toimittajista. Kaikki nämä työtunnit ovat myös eurojen arvoisia,” Ahokas avaa artikkelin kustannuksia.
Projektiin palkattu pr -ammattilainen tunsi entuudestaan The Timesin toimittajan ja näin Hodges saatiin mukaan hankkeeseen.
”Sitten olimme yhteydessä Visit Tampereeseen ja kysyimme olisiko heillä kiinnostusta tähän. He lähtivät hyvin aktiivisesti mukaan.”
Oikaisu kello 22.44: Korjattu Paulina Ahokkaan nimi. Aiemmin Ahokkaan etunimi oli jutussa virheellisesti muodossa ”Pauliina”.