Taksikuskit kertovat, millaista on kuljettaa asiakkaita Nokia-areenalle: ”Saa verenpaineen nousemaan”

Tampereen Nokia-areenan ympäristöstä on muodostunut tapahtumien aikaan taksinkuljettajille ja heidän asiakkailleen vaikea paikka kulkea. Taksi Tampereen toimitusjohtaja kertoo, että taksiliikenne olisi pitänyt ottaa suunnittelussa paremmin huomioon.

17 vuotta taksia Tampereella ajanut Ilpo Karjalainen (keskimmäisessä kuvassa) on yksi taksia kuljettavista ammattiautoilijoista, jotka kertovat Nokia-areenalle ajamisen olevan haastavaa. Karjalainen kertoo, että erityisesti sote-kyytien osalta areenalle ajaminen on aiheuttanut hankaluuksia.

26.1. 5:30

Aamulehti

Kulku Tampereen Nokia-areenalle tapahtumien aikaan on suunniteltu suurimmilta osin junien, bussien ja ratikan varaan. Sen sijaan liikkuminen taksilla tapahtumiin ja niistä pois on aiheutunut paikoin ongelmalliseksi.

Liikkuminen Nokia-areenan ympäristössä tapahtumien aikaan nousi keskusteluun viime viikolla, kun kaksi areenan viereisissä tornitaloissa asuvaa henkilöä kertoivat Aamulehdelle, kuinka kodista lähteminen ja sinne saapuminen on ollut ajoittain haasteellista tapahtumien aikana.

Lue lisää: Kari Mäntysaari osti uuden asunnon Nokia-areenan viereisestä tornitalosta – Sitten alkoivat jääkiekon MM-kisat ja ongelmat paljastuivat: ”Olemme katuneet kauppoja”

Lue lisää: Järjestyksenvalvojat estävät ajamisen kotiovelle Nokia-areenan tornitalossa – Asukas: ”Emme todellakaan tienneet, että tämä on tällaista”

Aamulehden haastattelemat taksinkuljettajat kertovat, että kyytitilaus areenalle tapahtumien aikaan ”saa verenpaineen nousemaan”. Kuljettajien mielestä pysähtymispaikkoja tarvittaisiin areenan välittömään läheisyyteen nopeasti lisää.

Tampereella taksia ajava Rian Hatif kertoo iloitsevansa siitä, että Tampereella on suuri tapahtuma-areena, mutta kokee asiakkaiden kuljettamisen paikalle todella vaikeaksi. Hän sanoo, että sen lisäksi, että pysähtyminen on hankalaa myös ajoittaiset tiesulut ja liikennejärjestelyt pidentävät matka-aikaa, jolloin myös asiakkaan kyydistä maksama hinta nousee. Hatif sanoo, että hinta matkasta herättää matkustajissa kysymyksiä.

17 vuotta taksia Tampereella ajanut Ilpo Karjalainen kertoo, että sote-kyydit areenalle ovat olleet hänelle hankalia alusta asti, sillä hänen ajamansa auto ei ole niin kutsuttu invataksi.

Karjalainen kertoo, että areenan avauduttua häntä ei päästetty ajamaan Sorinkadun invaluiskalle lainkaan, vaikka kyydissä oli liikuntarajoitteinen. Nyt tilanne on hieman parantunut.

”Vaatii kärsivällisyyttä”

Taksi Tampereen toimitusjohtaja Tero Kallio on kuljettajien kanssa samaa mieltä. Hän sanoo suoraan, että alueen taksiliikenne olisi tullut ottaa suunnittelussa paremmin huomioon.

Taksi Tampere oli asiasta Nokia-areenaan suuntaan yhteydessä jo ennen joulukuun 2021 avajaisia.

Kallion mukaan aiheesta on myös pidetty palaveria muutaman kerran, mutta muutoksia ei ole tapahtunut. ”Olemme edelleen sitä mieltä, että on haasteellinen paikka jättää asiakkaita.”

Vaikka asiakas pyytäisi taksikyydin areenalle, kuljettaja joutuu jättämään asiakkaat etäisyyden päähän areenasta. ”Ihan lähelle ei oikein pääse, emmekä aina pysty palvelemaan asiakkaitamme niin hyvin kuin haluaisimme.”

Tilanne on ongelmallinen erityisesti silloin, kun areenan suuntaan paljon ihmisiä.

Areena toivonut muutoksia

Nokia-areenan toimitusjohtaja Marko Hurme sanoo, ettei areenan tontilla ole lainkaan katualuetta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että areena voi ainoastaan esittää erilaisia toiveita areenan läheisyydessä sijaitsevista taksiasemista ja pysähtymispaikoista.

Hurmeen mukaan kolmen eri taksitoimijan ja Tampereen kaupungin kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen joitakin parannuksia on jo tehty. Näihin kuuluvat esimerkiksi Sumeliuksenkadun taksiasema sekä Ratapihankadun nouto- ja jättöpaikka.

Areena on toivonut taksiasemaa myös Sorin sillalle, mutta poliisi ja pelastusviranomaiset eivät ole tulleet tässä vastaan, sillä tapahtumien aikana kulkeminen Sorin sillalla on rajattu tapahtuman kapasiteetin mukaan.

Hurme toteaa, että taksilla suoraan Nokia-areenan eteen tuleminen olisi toki hienoa, mutta ei valitettavasti aina mahdollista.

Pysähtymisen ongelmat ovat tiedossa myös Tampereen kaupungilla. Katuinsinööri Marko Korpela vahvistaa, että keskusteluja liikkumisen sujuvuudesta on käyty eri toimijoiden kesken. Korpela sanoo, että muutosten tekeminen on kuitenkin vaikeaa.

Korpela sanoo, että kaikki pysäköintiin ja pysähtymiseen liittyvät ratkaisut nojaavat turvallisuuteen, ei kiusan tekemiseen. Hän muistuttaa, että liikkumisesta areenan läheisyydessä päättävät turvallisuusviranomaiset, ei kaupunki.

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut