Erikoisen näköiset autot herättävät nyt huomiota Hervannassa – Näillä reiteillä pääset robotin kyytiin

Hervannassa on aiemmin liikennöinyt robottibusseja, joissa on ollut automaatilla ohjattavat ratti ja polkimet. Uusissa busseissa niitä ei ole, mutta kuljettaja on kuitenkin edelleen kyydissä.

Tällaiset robottibussit liikennöivät nyt Tampereen Hervannassa. Ne kuljettavat ihmisiä ratikkapysäkeille ja sieltä pois.

18.1. 17:43

Aamulehti

Tampereen Hervannassa liikennöivät nyt täysin autonomiset robottibussit, joissa ei ole edes rattia tai polkimia. Matkustajia otetaan jo niiden kyytiin.

Robottibusseja on testailtu Hervannassa jo vuosia, mutta tähän mennessä robottibussit ovat olleet dieselautoja. Nyt kulkevat sähköautot. Lisäksi nämä ovat oikeita autonomisia busseja. Viime talvena Hervannassa liikennöineet robottibussit oli rakennettu Toyotan dieselauton päälle. Niissä oli siis ratit ja polkimet, joita ohjasi automaatti.

Turvakuljettaja on kuitenkin edelleen mukana autossa jo pelkästään lain vuoksi, kertoo Business Tampereen asiakkuuspäällikkö Jari Ikonen. Kuljettajia on myös sen takia, etteivät autot vielä selviä lumipenkoista, väärin pysäköidyistä autoista tai tietyömaista. Silloin kuljettaja ottaa tilanteen haltuun, ja vaihtaa bussin manuaaliohjaukseen. Autoissa on Ikosen mukaan maksupäätelaitteelta näyttävä laite, jolla ohjataan.

Virolainen vai ranskalainen?

Toinen reitti kulkee edestakaisin ratikan päätepysäkiltä Makkarajärvenkatua Lintuhyttiin Lintuhytin pysäkille ja takaisin. Välimatka on 1,2 kilometriä, ja reitillä liikennöi yksi robottibussi. Toinen reitti kulkee Duon edestä ja kiertää käytännössä Ahvenisjärveä Insinöörinkadulla, Teekkarinkadulla, Ahvenisjärventiellä ja Opiskelijankadulla. Tällä 3,5 kilometrin reitillä kulkee kaksi bussia.

Toinen bussi on virolainen ja toinen ranskalainen. Testataanko tässä, kumpi on parempi? "Periaatteessa kyllä”, vastaa Ikonen. Hänen mukaansa autojen valmistajatkin hyötyvät testauksesta. Suomen olosuhteissa voi paljastua hyviä kehityspaikkoja. Toistaiseksi esimerkiksi kova lumisade tuottaa ongelmia, eivätkä autot silloin kulje.

”Ranskalaiset eivät ole leikkineet lumen kanssa yhtä paljon kuin me.”

Matkustajia otetaan kyytiin

Bussien liikennöintiä harjoitellaan kesäkuuhun saakka, jotta nähdään, miten bussit kulkevat talvi-, kevät- ja kesäolosuhteissa. Ikonen arvelee, että puolen vuoden aikana myös ihmiset oppivat käyttämään robottibusseja.

Ihmisiä otetaan jo kyytiin, kun busseja testataan. Esimerkiksi keskiviikkona Lintuhytissä pääsi robottibussin kyytiin, kun bussi ajoi koko päivän.

Autonomisen liikkumisen operoinnin hanke on EU-rahotteinen. Hankkeessa ovat mukana Tampereen kaupunki, Business Tampere, Remoted Oy ja Nysse. Tarkoituksena on, että tulevaisuudessa robottibussit olisivat virallisesti osana Tampereen seudun joukkoliikennettä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut