Aamulehti
Koko Tampereen Infran aurauskalusto on ollut torstaina töissä aamuyöstä lähtien. Liikennealueiden kunnossapidosta vastaava työpäällikkö Antti Sorvali kertoo, että koneita on käytössä noin 50, minkä lisäksi auraamassa on alihankintana tekevien urakoitsijoiden koneita ja väkeä.
”Tämä on ensimmäinen kerta tälle talvelle, kun lähdetään näin isolla volyymilla liikkeelle”, Sorvali sanoo.
Hänen mukaansa joitakin paikkoja suolataan ja hiekoitetaan, mutta pääosin nyt aurataan väyliä. Myös kevyen liikenteen väylien auraus on ollut käynnissä aamuyöstä lähtien.
”Ensin hoidetaan vilkkaimmat liikenneväylät ja sitten katsotaan pienempiä katuja. Sanoisin, että tänään tulee hyvää jälkeä. Töitähän se aiheuttaa ihan hirveästi.”
Kunnossapidon näkökulmasta hankalia ovat erityisesti mäkipaikat, joissa tienpinta saattaa kiillottua liukkaaksi. Perinteisesti esimerkiksi Lukonmäki ja keskustassa Takon tehtaan viereinen mäki ovat olleet pahoja paikkoja.
”Mutta ei siellä mitään sellaista älyttömän pahaa paikkaa ole, mistä ei selvittäisi. Malttia liikenteeseen”, Sorvali sanoo.
Mitä?
Katujen luokitus
Tampereen kadut on jaettu kolmeen kunnossapitoluokkaan. 1-luokan pääkadut aurataan ja hiekoitetaan ensimmäiseksi, sitten 2-luokan ja viimeiseksi 3-luokan kadut.
Joukkoliikenteen käyttämät reitit aurataan ensin.
Pyöräteissä luokkia on myös kolme. Ensin aurataan seudulliset pääreitit ja keskeiset työmatkareitit.
Kunnossapidosta huolehtii Tampereen Infra sekä omalla kalustollaan ja että urakoitsijoilta alihankintana ostettuna.
Talven merkkejä, lumikasoja, näkyi ensimmäistä kertaa tälle talvelle Tampereen keskustassa torstaina.
Reitteihin tehty muutoksia
Viime talvi oli runsasluminen, ja Infra sai palautteita kunnossapidosta paljon.
Viime talven jälkeen on tehty Sorvalin mukaan isoja muutoksia reitteihin, koneisiin ja alueisiin. Muutosten tavoitteena on parantaa reittien kuntoa käyttäjien näkökulmasta. Esimerkiksi kevyen liikenteen pääväyliä hoidetaan nyt aiempaa enemmän reitteinä.
”Yksittäisille koneille on määritetty tosi pitkä reitti, mitä se hoitaa, sitä ei palastella pieniin osiin. Esimerkiksi Hervannasta Viinikkaan on kokonaisuudessaan yhden urakoitsijan hoidossa.”
Lumisateen on luvattu jatkuvan perjantain vastaiseen yöhön saakka. Se tarkoittaa kunnossapitohenkilöstölle pitkää päivää.
”Joitakin tekijöitä pystytään vaihtamaankin, mutta kyllä tämä ylitöitä teettää.”