Ensimmäisen myymälänsä torstaina Suomeen avaava ketju kartoittaa paikkaa Tampereelta – ruotsalaisen yrityksen uusi liiketila voi löytyä Lielahdesta tai Kalevasta

Kauppaketjun tavoitteena on avata valtakunnallisesti ainakin 20 myymälää. Julan Suomen-maajohtaja uskoo laajentumisen näkyvän Tampereella usealla liikkeellä.

Julalla on tavarataloja ennestään Ruotsissa, Puolassa ja Norjassa. Suomen ensimmäinen myymälä avautuu Vaasaan.

10.11. 6:30

Aamulehti

Ruotsalainen kauppaketju Jula aikoo laajentaa toimintaansa Tampereelle jopa useammalla liikkeellä. Julan valikoimaan kuuluvat työkalut ja -laitteet, kodin ja mökin käyttötavarat sekä erilaiset harrastus- ja vapaa-ajan välineet.

Julan Suomen-maajohtaja Jaakko Soini näkee Tampereen tärkeänä markkinapaikkana. Tamperelaislähtöinen Soini on toiminut tehtävässä vuoden verran, jonka aikana keskustelu alueelle avattavasta liiketilasta on ollut vilkasta.

”Jula kuuluu Tampereen seudulle”, Soini toteaa.

Mikä?

Jula

Ruotsalainen perheyritys.

Yrityksen perusti Lars-Göran Blank vuonna 1979.

Julalla on jo 121 myymälää, joista 63 sijaitsee Ruotsissa, 38 Norjassa, 19 Puolassa ja yksi Suomessa.

Vuoden 2021 liikevaihto oli 10,46 miljardia Ruotsin kruunua.

Kauppaketjulla on Pohjois-Euroopan suurin varasto.

Yritys työllistää yli 4 000 henkilöä.

Useampi vaihtoehto liikepaikaksi

Jula kartoittaa sopivia liiketiloja Tampereen myymälälle, vaikkakin mieleiset kohteet ovat tiedossa. Soinin mukaan esimerkiksi Kalevan ja Turtolan alueella sekä Pirkkalan puolelta löytyisi useampi liikkeelle sopiva paikka. Länsipuolella kiinnostusta herättää Lielahden alue. Soinin mukaan Julalla ihanteellinen myyntipinta-ala olisi ketjulle yhteneväinen noin 2 000–2 500 neliötä.

”Alueelta löytyy saman alan toimijoita, joka helpottaa kuluttajan valintaa.”

Soini uskoo, että eri yrityksille on tilaa Suomessa. Julan kotimarkkinoilla Ruotsissa suurimpia kilpailijoita ovat Biltema ja Clas Ohlson. Suomalaisista toimijoista Soini arvioi kuluttajien tekevän vertailua muun muassa Puuilon ja Motonetin kanssa, koska tuotevalikoimat vastaavat osin toisiaan.

Tavoitteena maanlaajuinen toiminta

Yritys ei pyri etenemään järjestyksessä pääkaupunkiseudulta pohjoista kohti, vaan tärkeintä on oikean liikepaikan löytyminen. Ensimmäinen Suomen-myymälä avataan torstaina Vaasaan. Samaan aikaan 2 800 neliön myymälän avautumisen kanssa Jula lanseeraa myös verkkokaupan Suomeen. Maalis-huhtikuussa avautuu liike Raisioon. Jula pyrkii laajentamaan 3–4 vuoden aikana parinkymmenen myymälän verran, viiden yksikön vuosivauhdilla.

”Omistajilla on vahva tahtotila kasvattaa Jula määrätietoisesti ja nopeasti valtakunnalliseksi toimijaksi.”

Rakennustarvikkeille kysyntää

Alalla riittää nyt kysyntää. Soini kokee pandemia-ajan lisänneen vapaa-ajan asuntojen hankintaa ja kotona tehtävien korjaustöiden määrää. Korkojen nousu, inflaatio ja energian hinta taas vähentävät kuluttajien intoa tehdä hankintoja.

”Sen sijaan, että hankittaisiin uutta, mietitään miten voitaisiin kunnostaa ja ylläpitää vanhaa.”

Ostovoiman heikentyessä uuden toimijan tulee olla tarkka hinnoittelussa.

”Suomalainen kuluttaja on lähtökohtaisesti aika tarkka kulutuksessaan ja seuraa edullisia hintoja. Tiedän kuitenkin, että olemme kilpailukykyisiä hinnoissa.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut