Tamperelaisen perheenäidin arkaluontoisia tietoja päätyi väärään osoitteeseen Fimlabin paketin mukana – Näin yritys kommentoi virhettä

Arkaluonteiseen vaivaan liittyvän näytteenottopaketin Fimlabilta tilannut tamperelainen perheenäiti järkyttyi hänen henkilötietonsa päädyttyä toiselle henkilölle. Fimlabin palvelujohtajan mukaan kyseessä on todennäköisesti inhimillinen virhe.

Fimlabin kotiin tilattavan näytteenottopaketin sisältä paljastuivat väärän henkilön henkilötiedot. Fimlab tuottaa laboratoriopalveluita Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla noin 1,3 miljoonalle asukkaalle.

24.9. 14:14 | Päivitetty 24.9. 17:14

Aamulehti

Tamperelainen Piia Ylänen hämmästyi, kun hänen Fimlabilta tilaamansa arkaluonteiseen vaivaan liittyvä näytteenottopakettinsa saapui noin viikko sitten postissa, mutta paketin sisältä paljastuivatkin toisen ihmisen tiedot.

Hän soitti naiselle, jonka henkilötiedot paketissa olivat. Nainen ei ollut saanut pakettiaan, vaikka oli sellaista odottanut. Fimlabilta pakettien sekaantumista pahoiteltiin ja todettiin, että näytteen voisi käydä antamassa myös paikan päällä.

Myöhemmin laboratoriopalveluja tuottavalta Fimlabilta kuitenkin jälleen soitettiin, että Yläsen henkilökohtaiset tiedot olivat päätyneet jollekin kolmannelle henkilölle.

”Minusta on järkyttävää, että tällaista voi tapahtua. Aika arkaluontoisia tietoja on mennyt toisille ihmisille eteen päin”, Ylänen toteaa.

Paketin perusteella voi päätellä arkaluonteisia terveystietoja

Hän kokee tilanteen nöyryyttäväksi, sillä henkilötietojen lisäksi näytteenottopaketin sisällön perusteella voi tehdä päätelmiä henkilön arkaluonteisista terveystiedoista. Hän kertoo olevansa myös turhautunut Fimlabin passiiviseen reaktioon asiassa.

Paketissa olevissa henkilötiedoissa on nimi- ja osoitetietojen lisäksi esimerkiksi näytepaketin saajan henkilötunnus. Fimlabin näytteenottopakettia tilatessa palveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla.

Ainakin kaksi pakettia on siis mennyt sekaisin, ja Fimlabin Yläselle kertoman tiedon perusteella hänen tietonsa on päätynyt kolmannelle henkilölle.

Palvelujohtajan mukaan kyseessä on inhimillinen erehdys

Fimlabin palvelujohtaja Anu Mustila ei ole tietoinen kyseisestä tapauksesta, mutta epäilee syyksi inhimillisestä erehdystä. Vastaavia tapauksia ei ole hänen tietoonsa tullut aikaisemmin.

”Tietenkään tällaista ei saisi tapahtua. Tästä täytyy käynnistää meillä selvittäminen.”

Näytteenottopaketti tilataan Fimlabista verkon kautta kotiin, minkä jälkeen näytteenottovälineet pakkaa käsin näytteenottotiimi, joten tietojärjestelmiin ja automaatioon liittyvistä ongelmista ei palvelujohtajan mukaan pitäisi olla kyse.

Fimlabilla on määritelty oma tietosuojavastaava, joka käynnistää asiasta myös oman selvityksen, Mustila kertoo.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut