Uusi meluselvitys: joka kolmas tamperelainen asuu liikennemelualueella

Merkittävin melulähde Tampereen kaupungin alueella on katuliikenne.

Merkittävin melulähde Tampereen kaupungin alueella on katuliikenne. Kuvassa Hämeenpuiston liikenneruuhkaa elokuussa 2021.

14.9. 21:37

Aamulehti

Tampereen kaupungin ja Väyläviraston tuoreen meluselvityksen mukaan yli 30 prosenttia tamperelaisista asuu liikennemelualueella. Vastaavat meluselvitykset tehdään tietokonemallinnuksena Euroopan suurimmissa kaupungeissa ja vilkkaimmilta liikenneväyliltä viiden vuoden välein, kuten EU:n ympäristömeludirektiivi edellyttää.

Tampereen kaupungin alueen asuinrakennuksista noin 18 prosenttia sijaitsee alueella, jolla ajoneuvo-, juna- ja raitiotieliikenteen aiheuttama yhteenlaskettu melun päiväaikainen keskiäänitaso ylittää 55 desibeliä. Asukkaita näissä rakennuksissa on noin 74 000 eli yli 30 prosenttia asukkaista. Myös hoitolaitokset, oppilaitokset ja päiväkodit sijaitsevat usein melualueella.

Pelkkä sijainti melualueella ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rakennuksen käyttäjät altistuisivat haitalliselle melulle. Rakennukset sijoitetaan nykyisin siten, että ne suojaavat taakse jäävää pihaa melulta. Meluun voidaan varautua myös rakennusteknisillä ratkaisuilla. Meluselvitys osoittaa, että melualueella asuvista yli puolet asuu rakennuksissa, joiden taakse jää hiljaisempaa aluetta tai riittävä ääneneristävyys on varmistettu rakennusvaiheessa.

Suunnittelun apuna

Merkittävin melulähde Tampereen kaupungin alueella on katuliikenne. Katuliikennemelun 55 desibelin päiväaikaisen keskiäänitason ylittävällä alueella sijaitsevissa rakennuksissa asuu noin 62 000 tamperelaista. Maanteiden melualueella asukkaita on noin 10 000, rautateiden varsilla noin 1 600 ja raitiotien melualueella yli 1 000. Osa rakennuksista sijoittuu alueille, jossa melua tulee monesta eri lähteestä.

Päiväkotien ja koulujen pihoista lähes kaikki on saatu suojattua merkittäviltä meluhaitoilta. Vuoden 2016 jälkeen kaupungin alueelle on toteutettu noin 2,3 kilometriä uusia meluvalleja ja noin 4,2 kilometriä uusia meluseiniä tai melukaiteita.

Meluselvityksen tuloksia käytetään apuna maankäytön suunnittelussa, rakentamisessa ja meluntorjuntatoimien priorisoinnissa. Tavoitteena on minimoida meluhaitat tiivistyvästä kaupunkirakenteesta ja lisääntyvästä liikenteestä huolimatta.

Lue lisää: Moottoritieoikaisu Lempäälästä Pirkkalaan varmistui – Näin moottoritie ja uusi kehätie kulkisivat

Lue lisää: Vilkkaan tien varrelle tulossa 1 200 uutta asuntoa Länsi-Tampereella – Katso suunnitelmat: näin kaupunginosa muuttuu entisen tehtaan alueelle

Lue lisää: Liikennemelu valvottaa Pyynikillä

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut