Kuvat: Ensimmäiset raitiotiekiskot asennettiin Hiedanrantaan

Aikataulusta ollaan rakentamisen suhteen jopa edellä. Ratatöitä on tarkoitus tehdä ennen talvea mahdollisimman paljon.

Hiedanrantaan rakennetaan raitiotien kaksoisraidetta yhteensä noin 1,4 kilometriä, josta noin 250 metriä tehdään tämän vuoden aikana. Ensimmäisiä kiskoja asennettiin keskiviikkona.

14.9. 16:42

Aamulehti

Tampereen raitiotien rakentaminen on edennyt Hiedanrannassa, ja ensimmäisiä kiskoja päästiin asentamaan keskiviikkona.

Hiedanrantaan rakennetaan raitiotien kaksoisraidetta yhteensä noin 1,4 kilometriä, josta noin 250 metriä tehdään tämän vuoden aikana.

”Itse asiassa ollaan vähän alkuperäistä suunnitelmaa edellä. Alkuvuodesta ei ollut vielä varmaa, päästäänkö tänä vuonna kiskoja Hiedanrannan alueelle asentamaan”, kertoo rakentamisesta vastaavan Raitiotieallianssin päällysrakenteen tekniikkavastaava Timo Kuusela.

Hiedanrannan ensimmäiset kiskot asennettiin tehdasalueen ja tulevan Nottbeckinaukion väliselle osuudelle. Talvea kohti ja lämpötilan nollan puolelle painuessa ratakiskojen asentaminen hankaloituu, kertoo Kuusela.

”Sen takia pääpainona onkin seuraavan parin kuukauden aikana tehdä mahdollisimman paljon ratatöitä.”

Hiedanrantaan tulee pääosin kiintoraidetta, jonka pintarakenteena on nurmea. Nurmirata pidättää ja suodattaa rakentajan mukaan sade- ja hulevesiä sekä vähentää tärinää ja melupäästöjä.

Hiedanrannan pohjoispäähän tullaan myöhemmin rakentamaan myös noin 100 metrin osuus sepelirataa.

Lue lisää: Raitiotien länsiosan rakentaminen etenee osittain jopa etuajassa – katso tästä jutusta, millaisia poikkeusjärjestelyjä työmaa aiheuttaa

Hiedanrannan ensimmäiset kiskot asennettiin tehdasalueen ja tulevan Nottbeckinaukion väliselle osuudelle.

Pohjatyöt aloitettiin huhtikuussa

Hiedanrannan raitiotietyöt aloitettiin huhtikuussa. Ennen kiskojen asennusta alueella on tehty putki- ja johtotöitä sekä rakennettu ratapohjaa.

Raitiotieallianssi rakentaa raitiotietöiden yhteydessä myös uutta kunnallistekniikkaa Hiedanrannan tuleville asuinalueille.

Sellupuistoon radan maapohjan tiivistämiseksi tehty painopenger puretaan syksyn aikana, jonka jälkeen myös puiston alueella päästään aloittamaan ratapohjan rakentaminen.

Koko raitiotien länsiosalle eli Pyynikintorilta Lentävänniemeen tulee kaksoisraidetta yhteensä 6,6 kilometriä.

Länsiosan rakentaminen on jaettu kahteen vaiheeseen. A-vaihe kulkee Pyynikintorilta Santalahteen, B-vaihe Santalahdesta Lentävänniemeen.

B-osaa on päästy rakentamaan kuluvan vuoden alusta, ja se on niin ikään Kuuselan mukaan kokonaisuudessaan aikataulussa.

”Työt ovat hyvin käynnissä ja edenneet suunnitelmien mukaan”, sanoo Kuusela.

Hiedanrannan raitiotietyöt aloitettiin huhtikuussa. Ennen kiskojen asennusta alueella on tehty putki- ja johtotöitä sekä rakennettu ratapohjaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut