Tampereesta tehdään nyt kävely- ja pyöräilykaupunkia – ensimmäiseksi laitetaan sähköpotkulaudat ruotuun

Pyöräliikenteen ohjelman toteutus tullaan aloittamaan sähköpotkulaudoista, joiden käytölle pitää määrittää turvalliset pelisäännöt. Myös käyttörajoituksia mietitään.

Tamperelaiset halutaan saada liikkumaan jalan ja polkupyörällä.

14.9. 6:30

Aamulehti

Tampereesta tehdään nyt tavoitteellisesti kävely- ja pyöräilykaupunkia. Kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina 26-kohtaiset kehittämisohjelmat sekä kävelylle että pyöräilylle.

Kävelyn ja kaupunkielämän ohjelman visiona on, että Tampere on viihtyisä, vihreä ja vilkas kaupunki, jossa liikutaan jalkaisin ympäri vuoden. Kävelyä halutaan edistää erityisesti lyhyillä matkoilla. Tamperelaisia aiotaan houkutella kävelemään muun muassa tapahtumien ja taiteen avulla.

Pyöräliikenteen kehittämisohjelman visiona on, että pyöräily on Tampereella sujuvaa, houkuttelevaa ja turvallista kaiken ikäisille liikkujille. Liikkumisympäristön tulisi houkutella pyöräilyyn arjen matkoilla. Tämä edellyttää satsauksia pyöräliikenneverkkoon, pyöräpysäköintiin, pyöräpalveluihin ja väylien käytettävyyteen.

Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä tamperelaisista 15 prosenttia taittaa pyöräilykaudella arjen matkansa polkien. Tavoite on korkea, ja sen saavuttaminen vaatii määrätietoista työtä pyöräliikenteen edistämiseksi. Kulkutapaosuuden kasvu nykyisestä 10 prosentista 15 prosenttiin tarkoittaa, että päivittäin tehtyjen pyörämatkojen määrän tulisi tuplaantua nykyisestä.

Sähköpotkulaudat ruotuun

Pyöräliikenteen ohjelman toteutus tullaan kuitenkin aloittamaan sähköpotkulaudoista.

Kaupunginhallitus linjasi, että niiden turvallisuuden lisääminen on yksi kiireellisimmistä toimenpiteistä. Sähköpotkulautojen turvallista käyttöä on tarkoitus selvittää ja edistää yhteistyössä operaattoreiden, poliisin ja sairaanhoitopiirin kanssa. Samalla pyritään myös vaikuttamaan lainsäädäntöön, jotta kaupungilla olisi enemmän toimivaltaa sähköpotkulautojen haittojen vähentämiseksi. Selvitystyössä kartoitetaan erilaisia toimenpiteitä, jotka sisältävät sekä kampanjointia että mahdollisia käyttörajoituksia.

Pyöräliikenteen ja kävelyn olosuhteiden kehittämiseen varataan vuosittain 25–30 euroa per asukas, mikä tarkoittaa vuoden 2021 asukasmäärällä noin 6,1–7,4 miljoonaa euroa.

Kävelyä ja pyöräilyä halutaan edistää, koska ne kohentavat terveyttä, ovat päästöttömiä, parantavat turvallisuutta ja lisäävät kaupungin vetovoimaa. Tamperelaisten lisääntyvä kävely ja pyöräily auttavat myös osaltaan kaupunkia ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Lue lisää: Ravintolailta päättyi Tampereella ambulanssikyytiin – Sähköpotkulautailija ajoi jalankulkijan päälle Pyynikillä ja pakeni paikalta

Lue lisää: Pelkkä sähkö­potku­lautojen nopeuksien rajoittaminen ei ehkäise onnettomuuksia – Ongelma piilee siinä, että liikenne­sääntöjä ei tiedetä

Lue lisää: Tampereen keskustassa oli viikonloppuna poikkeuksellinen määrä sähköpotkulautoja – Näin yhtiöt kommentoivat

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut