Tampereella alkaa aivan uudenlaisten bussien kuljettajakoulutus – se tähtää tulevaisuuteen, jossa kuljettajan ei tarvitsisi edes olla auton kyydissä

Robottibussit ajavat niin itsenäisesti, ettei kuljettajien tarvitsisi edes istua autossa, hankkeen kehittäjät maalailevat.

Itseohjautuva robottibussi kuvattiin Helsingin Hernesaaren rannassa 8. elokuuta 2016.

12.9. 6:29

Aamulehti

Tampereella koulutetaan pian kuljettajia busseille, joiden on tarkoitus tehdä kuljettajista lähes tarpeettomia. Niin sanotun robottibussin on tarkoitus ajaa itse itseään niin, että se suoriutuu reitistään itsenäisesti ja kuljettajaa tarvitaan vain erikoistilanteissa.

Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen koulutus alkaa kuun lopussa, kertoo koulutuspäällikkö Tomi Hakkarainen.

Koulutus kestää kuusi kuukautta, ja siihen sisältyy pienoislinja-auton kuljettajan kortin suorittaminen sekä työssäoppimista robottibussifirma Roboridella, joka aikoo tuoda itseään ajavat autot Tampereen katukuvaan.

Robottibussi aloittaa liikennöinnin jo ennen kuin uudet kuskit pääsevät puikkoihin. Itseohjautuva 12-paikkainen minibussi alkaa liikennöidä noin kilometrin mittaista reittiä ratikan Hervannan päätepysäkin ja Lintuhytin asuinalueen välillä vielä tämän vuoden puolella.

Kuski vaaditaan kyytiin

Minibussi eroaa tavallisesta autosta selvästi, sillä siinä ei ole rattia tai muita perinteisiä ohjauslaitteita. Sisällä on hätänappi, jolla kuski voi tarvittaessa pysäyttää auton, ja ohjain, jolla kuski voi ottaa auton hallintaansa.

Nimestään huolimatta robottibussia ei päästetä tielle yksinään. Autossa pitää aina olla sisällä kuljettaja, joka valvoo ajoa.

Koulutus ja robottibussihanke tähtäävät kuitenkin tulevaisuuteen, jossa niin ei ehkä olisi. Tavoite on, että tulevaisuudessa kuljettaja voisi valvoa autoa etänä.

Nykylainsäädäntö ei sellaista salli. Kuskittomiin autoihin liittyy isoja ratkaisemattomia kysymyksiä esimerkiksi siitä, kuka kantaa vastuun, jos onnettomuuksia sattuu.

Robottibusseja ei ole käytössä vielä missään päin Suomea, mutta Roboriden autoja on testattu viime vuosina Tampereella ja Helsingissä. Tampereella testikäyttöä on ollut ainakin Hervannassa ja Hiedanrannassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut