Kuljettajapula konkretisoitui Tampereen yössä: Bussimatka tyssäsi vain muutaman sadan metrin jälkeen – Näin liikennöitsijä vastaa

Matkustajat nousivat Tampereen Keskustorilta Lempäälään matkaavaan bussiin, mutta vaihtopaikalla linja-autoasemalla kuljettajaa ei löytynytkään. Liikennöitsijän mukaan viime viikko oli kaaosmainen, mutta nyt tilanne näyttää paremmalta.

Matkustajat nousivat lauantai-iltana Tampereen Keskustorilta Lempäälään matkaavaan bussiin, mutta vaihtopaikalla linja-autoasemalla kuljettajaa ei löytynytkään, ja matka tyssäsi siihen. Vastaavia kuljettajapulasta johtuvia tapauksia on Pirkanmaan tilaus­liikenne oy:n toimitusjohtajan Lauri Helkeen mukaan ollut viime viikolla paljon.

16.8. 7:00

Aamulehti

Aamulehden toimittaja Antti Raunio nousi lauantaina Tampereen seudun joukkoliikenteen Nysse-bussiin numero 50. Hänen oli tarkoitus matkata Tampereen Keskustorilta Lempäälään kello 22.30 lähtevällä bussilla.

Matka meni Raunion mukaan mukavasti linja-autoaseman pysäkille asti, jossa piti olla kuljettajan vaihto.

Vallitsevan kuljettajapulan vuoksi toinen kuljettaja ei koskaan tullut, ja matka tyssäsi siihen. Kaikki matkustajat joutuivat bussista pihalle.

Raunio otti muiden Lempäälään menevien kanssa kimppataksin, kuten teki moni muukin täydessä bussissa ollut.

Vastaavia tapauksia on viime viikolla ollut paljon, kertoo kyseistä linjaa liikennöivän Pirkanmaan tilausliikenne oy:n toimitusjohtaja Lauri Helke.

”Tässä on kyseessä se, että kuljettajia ei ole tarpeeksi.”

Lauantainen tapaus ei kuitenkaan hänen mielestään ole pahimmasta päästä.

”Pahimpana näen sen, että vaikkapa koululaislinja jää ajamatta ja lapset eivät pääse kouluun.”

Kuljettajia ei saada haalittua

Käynnissä oleva kuljettajapula johtuu Helken mukaan muun muassa linja-autonkuljettajien työehtosopimuksen muutoksesta, jossa kuljettajien enimmäissidonnaisuusaika on tippunut 12 tunnista 11,5 tuntiin.

Lue lisää: Useilla Nyssen bussilinjoilla voidaan joutua perumaan vuoroja, katso lista – Tilanne helpottaa liikennöitsijän mukaan kuukauden päästä

Kuljettajien ja liikennöitävien vuorojen määrä on pysynyt samana esimerkiksi viime syksyyn verrattuna, mutta kuljettajia tarvitaan nyt enemmän.

”Aikaisemmin selvittiin talviarkena 134 työvuorolla per päivä, mutta nyt niitä tarvitaan 154.”

Työvoiman tarpeen kasvu ei tullut yllätyksenä, mutta koko alalla on Helken mukaan huutava työvoimapula, johon ei ole nopeaa ratkaisua.

”Emme ole onnistuneet saamaan tarvittavaa 20:tä lisäkuljettajaa, ja se johtaa tällaisiin tilanteisiin, että vuoroja tai vuoron osa jää ajamatta.”

Ensimmäinen 8. elokuuta alkanut talviliikenteen viikko oli Helken mukaan erityisen hankala, mutta nyt tilanne näyttää paremmalta.

”Tilanne on siinä mielessä parempi, että olemme onnistuneet myymään ylitöinä näitä auki olevia vuoroja. Esimerkiksi tänä aamuna vain yksi työvuoro jäi ajamatta. Viime viikolla luku oli noin 15 per päivä.”

Ongelmien tulisi Helken mukaan olla ohitse, kun kuljettajia palaa kesälomilta syyskuun alkupuolella.

Koulumatkat priorisoidaan

Tarvittavien kuljettajien puuttuminen voi Helken mukaan tulla yllätyksenä myös itse kuljettajille, kuten kävi lauantaina. Vuorojen perumiset tehdään Nyssen sähköisiin järjestelmiin, mutta muutos ei välttämättä näy kuljettajalle.

Kuljettaja ei työvuorossaan aja vain yhtä linjaa yhdellä autolla, joten kokonaisuus on monimutkainen.

”Meidän resurssimme eivät riitä siihen, että voisimme informoida kaikki tahot reaaliaikaisesti. Kun kuljettajapula on näin massiivinen, emme pysty itsekään täysin ymmärtämään, mitä vaikutuksia sillä on, saati että se olisi reaaliaikaisesti asiakkaiden tiedossa.”

Asiakkaat voivat Helken mukaan pyytää ajamattomista matkoista veloitettuja rahoja takaisin Nyssen asiakaspalvelusta.

Viime viikkoa hän kuvailee kaaosmaiseksi. Lauantainen tapaus ei ole Helken mukaan pahimmasta päästä, vaan kuljettajapula aiheuttaa kivuliaampiakin asioita.

”Minuun on ottanut yhteyttä Kangasalan koululaislinjan vanhemmat, joiden lapset eivät ole päässeet maanantaista torstaihin kouluun. Yritämme tehdä kaikkemme, että kaikki koululaisvuorot saadaan ajettua.”

Vuorojen ajamisessa priorisoidaankin Helken mukaan koulumatkoja.

Lyhyellä aikavälillä tilannetta pyritään parantamaan muun muassa tavoittelemalla entisiä työntekijöitä töihin, rekrytointimarkkinoinnilla ja kuljettajakurssilla.

”Mutta mikään näistä keinoista ei auta seuraavaa päivää tai tätä viikkoa.”

Ainoa nopea keino on Helken mukaan olemassa olevien kuljettajien vapaapäivien ylityöt.

Ajamattomat vuorot tulevat kalliiksi

Joukkoliikenteestä vastaavan Nyssen ja liikennöitsijöiden välillä on tuotantosopimus, jossa on määritelty sanktiot sopimuksen rikkomisesta.

”Meille tämä on taloudellisesti äärimmäisen kallista. Menetämme paitsi liikennöintikorvaukset, mutta sen lisäksi saamme isot sakot. Meille ei ole mitenkään suotuisaa olla tällaisessa tilanteessa, ja yritämme päästä tästä tilanteesta pois kaikin keinoin.”

Helken mukaan muillakin liikennöitsijöillä on pulaa kuljettajista, vaikka ajamattomia vuoroja ei syntyisikään. Pirkanmaan tilausliikenteen huonoa tilannetta selittää hänen mukaansa se, että se on liikennöitsijöistä suurin.

Sanktiot ohjaavat liikennöitsijää

Nyssen joukkoliikennejohtajan Mika Periviidan mukaan liikennetoimintaa ohjataan sopimusten perusteella. Jos sopimuksessa luvattuja vuoroja jää ajamatta, liikennöitsijä menettää liikennöintikorvaukset ja saa sanktiomaksut.

Sopimuksen noudattaminen on siis liikennöitsijänkin etu, sillä vuorojen ajamatta jättäminen haittaa liiketoimintaa. Kuljettajapulasta johtuvista ongelmista käydään Periviidan mukaan vuoropuhelua liikennöitsijän kanssa, ja esimerkiksi lauantain kaltaisia tapauksia käsitellään tuotantopalavereissa.

”Historiatietojen perusteella sopimus sanktioineen ohjaa liikennöitsijää toimiin. Esimerkiksi Tampereella ei muistini mukaan ole ikinä ollut tarvetta lähteä sopimusta purkamaan.”

Periviidan mukaan vuorot ajetaan tälläkin hetkellä yli 99 prosentin varmuudella. Tietoa häiriöistä ja ajamattomista vuoroista pyritään viemään reittioppaaseen, ja näin viestimään asiakkaille poikkeustilanteesta.

Yllättäviä ajamattomia vuoroja syntyy Periviidan mukaan kaikilla liikennöitsijöillä esimerkiksi kalustorikkojen ja kuljettajien äkillisten sairastumisien johdosta.

”Tässä on kyse normaalia isommasta kasaumasta.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut