Ajavatko bussit liian kovaa Tampereella? Tulos: Mittauksessa jokainen bussi ajoi ylinopeutta ja yksi peräti 19 kilometriä tunnissa yli rajoituksen

Liikennöitsijän mukaan esimerkiksi Tampereen Kalevantiellä bussikuskin kaasujalka voi joskus olla raskaampi kuin muualla. ”Se näyttää isommalta tieltä, mutta nopeusrajoitus on alhainen. Vaarana on, että nopeus nousee.”

Aamulehden toimittaja Elli Suutari mittasi Hervannan suuntaan ajavan bussin nopeuden Ruskossa Kauhakorvenkadulla.

16.8. 5:30 | Päivitetty 16.8. 12:32

Aamulehti

Tampereen paikallisliikenteen bussit ajavat datan perusteella usein ylinopeutta. Aamulehti selvitti, voiko dataan luottaa ja kävi myös itse mittaamassa bussien nopeuksia.

Verkkopalvelu Twitteriin on tänä kesänä ilmestynyt Nopeusmittari-niminen tili, joka julkaisee tietoja Tampereen bussien ylinopeuksista. Tili tviittaa automaattisesti hurjimmista nopeuksista tähän tapaan:

Tilin mukaan bussit ajaisivat ajoittain melko kovaakin ylinopeutta Tampereella.

Mitä?

Näin nopeus arvioidaan

Tampereen paikallisliikenteen bussien lipunlukulaite lähettää jatkuvasti satelliittipaikannustietoja.

Tieto välittyy järjestelmiin, jotka laskevat ajoneuvon sijainnin ja muun muassa sen, onko auto aikataulussa. Autoista päivittyy paikkatietopiste 1–2 sekunnin välein. Niiden perusteella järjestelmä arvioi myös ajoneuvon nopeuden.

Kaikki kertyvät tiedot välitetään avoimiin rajapintoihin, joita erilaisten sovellusten kehittäjät voivat vapaasti käyttää.

Twitterin Nopeusmittari-tilissä on linkki samannimiseen karttaan, joka näyttää 200 uusinta tapahtumaa, joissa bussit ovat paikannusjärjestelmän pisteen mukaan ajaneet ylinopeutta yli 25 kilometriä tunnissa. Selkeästi virheelliset ilmoitukset, kuten useiden satojen kilometrien tuntinopeus, on jätetty pois.

Ei voi käyttää nopeuden seuraamiseen

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen joukkoliikenneinsinöörin Petri Hakalan mukaan paikkatietojärjestelmää ei ole tarkoitettu nopeuden tarkkailuun. Jos paikannuksessa on viive tai epätarkkuus, yksittäiset pisteet eivät välttämättä ole tarkkoja.

Satelliittipaikannukseen virheitä aiheuttavat esimerkiksi maastonmuodot ja rakennukset. Kaupungin keskustassa paikannus voi heitellä, kun laite ei saa suoraa yhteyttä satelliittiin. Heijastusvaikutukset voivat häiritä signaalia. Myös operaattoreiden katvealueet vaikuttavat.

Lue lisää: Tässä ovat Tampereen liikenteen 10 ärsyttävintä paikkaa – Yli 300 lukijaa kertoo mielipiteensä: yksi risteys on ylivoimaisen hankala, ja syynä on ratikka

Nopeusmittari-kartan yksittäisten paikkatietopisteiden mukaisia nopeusilmoituksia ei voi lukea niin, että bussi olisi varmasti ajanut ylinopeutta juuri siinä kohdassa. ”Niissä voi olla tietysti paikkansa pitäviäkin tietoja ja sellaisia, jotka eivät paljon heitä totuudesta, mutta vaikea sanoa varmaksi tutkimatta niitä tarkemmin”, Hakala sanoo.

Jos kartassa kuitenkin on useita eri ajoneuvojen eri aikoihin ilmoittamia korkeita nopeuksia, se voi Hakalan mukaan kertoa siitä, että kyseisellä tieosuudella voi olla joitakin ylinopeuksia. ”Joissain maantieteellisissä pisteissä voi kuitenkin olla enemmän paikannushäiriötä, mikä taas aiheuttaa paikannukseen epätarkkuutta ja voi aiheuttaa vääriä lukujakin. Ei voi ihan mustavalkoisesti katsoa, mikä kohta olisi ongelmallinen”, hän sanoo.

Tutkaan kuuttakymppiä

Aamulehti lähti tarkkailemaan bussien nopeuksia Kalevantielle, Juvankadulle ja Kauhakorvenkadulle, joihin Nopeusmittari-kartta on ilmoittanut korkeita nopeustietoja toistuvasti. Kyseisillä tieosuuksilla nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

Ohi ajavien bussien nopeutta mitattiin kädessä pidettävällä nopeustutkalla maanantaina 8. elokuuta kello 12.50–14.50. Kalevantiellä mittaus tehtiin tien Messukylän puoleisessa osassa. Asetuimme tutkan kanssa Variksenpuiston tienoolle.

Mittauspaikalta näkee Messukylään päin suojatien sekä Järvensivuntien tienhaaran, mutta ei vielä mäen alla olevia liikennevaloja. Kaupunkiin päin ajettaessa tie on ylämäkeä.

Mittauksissa käytettiin kädessä pidettävää tutkaa. Kalevantiellä tutkaaminen on helpompaa keskustasta Messukylään päin ajaville busseille, sillä tien laidassa on kevyeen liikenteen väylä. Toisella puolella täytyy seistä pientareella, joten tien laidassa seisova ihminen saattoi saada kuskit hidastamaan vauhtia.

Keskustasta saapuvia busseja mitattiin tutkalla yhteensä seitsemän kappaletta. Niistä suurimman nopeuden ajoi Annalaan matkalla ollut bussi 9, jonka nopeudeksi tutka näytti 60 kilometriä tunnissa. Jos samanlaisen tutkamittauksen olisi tehnyt poliisi, siitä seuraisi liikennevirhemaksu.

Toiseen suuntaan meneviä busseja mitattiin tutkalla neljä. Molempiin suuntiin ajettiin yli viittäkymppiä, mutta ei niin paljon, että se ylittäisi liikennevirhemaksun rajan.

Mikä?

Liikennevirhemaksu ja sakot

Liikennenopeuksia valvoo poliisi. Poliisi vähentää aina mitatusta nopeudesta mahdollisen mittausvirheen perusteella 3 km/h.

Jos nopeutta on yli 100 km/h, mitatusta nopeudesta vähennetään 3 prosenttia ylöspäin pyöristettynä.

Poliisi määrää liikennevirhemaksun, jos ylinopeutta on 7–20 km/h.

Esimerkki: jos ajaa 70 km/h alueella, jonka nopeusrajoitus on 60 km/h, liikennevirhemaksuun merkitään nopeudeksi 67 km/h.

Huomautuksella selviää, jo ylinopeutta on 3–6 kilometriä tunnissa.

Päiväsakkoja tulee, jos ylinopeutta on vähennyksen jälkeen yli 20 km/h.

Lähteet: poliisi.fi, lakineuvo.fi

Huijaava tie?

Vaikka yksittäisessä paikkatietopisteessä ilmoitettuun nopeuteen ei ole luottaminen, Nyssellä on tilasto-ominaisuus, jolla tarkastellaan useamman ajoneuvon kerryttämää dataa katupätkittäin.

Tilastoista on nähtävissä esimerkiksi, millä keskinopeuksilla jokin pysäkkiväli ajetaan. Nysseltä toimitettiin Aamulehdelle Kalevantien Tilhentien pysäkin ja Messukyläntien puolella olevan Vuohensillan pysäkin välin keskinopeustiedot heinäkuulta.

Tilhentieltä Vuohensillan pysäkille ajavien bussien keskinopeudet ovat kaikkina liikennöintiaikoina yli 50 kilometriä tunnissa, paitsi aikavälillä 15–16, jolloin keskinopeus on 49 kilometriä tunnissa. Välillä on yhdet liikennevalot Iidesrannan risteyksessä.

Toimittaja Elli Suutari mittasi autojen nopeuksia tutkalla Kalevantiellä 8. elokuuta. Nopeudet pyrittiin mittaamaan ohitse ajavien autojen takaa päin niin, etteivät bussit näe tutkaa lähestyessään sitä. Kuvan poliisiauto ajoi ohitse sattumalta.

Kyseistä väliä ajavat linjat 9, 19 ja 40. Kaikkia liikennöi Pirkanmaan tilausliikenne. Toimitusjohtaja Lauri Helke arvioi Kalevantien olevan sellainen tie, jossa bussikuskin kaasujalka voi joskus olla raskaampi kuin muualla. ”Tämä ei perustu tilastoihin, mutta itse autoilijana ajattelen, että esimerkiksi Kalevantie näyttää isommalta tieltä, mutta nopeusrajoitus on alhainen. Vaarana on, että nopeus nousee. Täytyy tavallaan muistuttaa itseään nopeusrajoituksesta”, hän sanoo.

Lue lisää: Koiviston auto ostaa Nysse-linjoilta tutun ylöjärveläisen Pirkanmaan tilausliikenteen

Helken mukaan Pirkanmaan tilausliikenteelle ei kuitenkaan tule nopeuksista kuin satunnaisia palautteita. Kuskeja ei ole myöskään jouduttu muistuttamaan rajoituksista. ”Varmasti kaikissa bussiyhtiöissä joudutaan välillä huomauttamaan, mutta minun tasolleni ei ole semmoista asiaa tullut”, hän sanoo.

Juvankatu ja Kauhakorvenkatu

Kalevantieltä mittauksia siirryttiin tekemään Juvankadulle Kaukajärvelle. Kadulla busseja kulkee harvemmin. Niitä mitattiin tutkalla kaksi molempiin suuntiin. Tieosuuden varrella ei ole tiheää kerrostaloasutusta, mutta joitakin tiehaaroja kääntyy pientaloalueille.

Hurjimman nopeuden ajoi bussi numero 19 Lentävänniemen suuntaan. Se päästeli 69 kilometriä tunnissa.

Juvankadulla keskinopeudet ovat kyseisellä pysäkinvälillä olleet heinäkuussa kaikkina aikoina 50 kilometriä tunnissa tai sen yli.

Sen sijaan Ruskossa Kauhakorvenkadulla keskinopeudet ovat olleet Ruskon pysäkiltä Saarenmaantien tienhaaran pysäkille alle 50 kilometriä tunnissa. Kyseiselle välille osuu kuitenkin suuri risteys, mikä voi toki vaikuttaa keskinopeuksiin. Juvankadulla kyseisten pysäkkien välillä ei ole isoja risteyksiä, eikä myöskään liikennevaloja.

Kauhakorvenkadulla mitattiin tutkalla linjan 19 bussi molempiin suuntiin. Lentävänniemeen kulkeva bussi ajoi 54 kilometriä tunnissa ja Hervantaan menevä 55 kilometriä tunnissa.

Tuleeko palautetta?

Tampereen seudun joukkoliikenteen joukkoliikennelogistikko Satu Marjeta kertoo, että Nysselle tulee palautetta bussien nopeuksista joka kuukausi. ”Yleensä kyydissä istunut matkustaja on omasta puhelimestaan gps:n perusteella ajonopeutta seurannut ja tulee palautetta, että on menty liian lujaa”, hän sanoo.

Marjetan mukaan palautteita tulee eniten alueilta, joilla nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa. Yhdessä vaiheessa palautetta tuli paljon esimerkiksi Takahuhdinkadusta.

Nysse välittää palautteet liikennöitsijöiden tiedoksi. Jos kuljettaja on ajanut todistettavasti suurta ylinopeutta, Nysse voi velvoittaa liikennöitsijän maksamaan liikennöintisopimukseen perustuvan palvelurikemaksun. Marjetan mukaan näin ei ole viime aikoina jouduttu tekemään, ja edellisestä kerrastakin on jo tovi, hänen arvionsa mukaan 3–4 vuotta.

Valitus Vehmaisista

Matkustajien lisäksi myös eri alueiden asukkaat saattavat antaa palautetta lähiteillään huristelevien bussien nopeuksista. Tampereen kaupunkiliikenteen TKL:n liikennejohtaja Ilkka Ala-Maakala kertoo, että tänä kesänä on hänen tietoonsa tullut yksi asukaspalaute TKL:n liikennöimiltä linjoilta.

Palaute tuli linjan 17 varrelta Vehmaisista. Kyse ei Ala-Maakalan mukaan ollut suuresta ylinopeudesta, mutta asukas oli ollut huolissaan alueella liikkuvien lasten turvallisuudesta. Tapauksesta keskusteltiin Ala-Maakalan mukaan kuljettajan kanssa, jottei se toistuisi.

Pirkanmaan tilausliikenteen Lauri Helken mukaan kuljettajien toimintaa selvitetään varsinkin, jos palautetta tulee samasta kuljettajasta useasta eri lähteestä. Tarvittaessa voidaan antaa huomautus tai varoitus. Vakavissa tapauksissa kuljettaja voidaan erottaa.

Oikaisu 16.8.2022 klo 12.31: Jutun kuvatekstissä oli virhe. Kauhakorvenkatu oli kirjoitettu virheellisesti muotoon Kuhakorvenkatu.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut