Vaikean ruuhkaliittymän ongelmat halutaan kuriin Tampereella: Tällainen olisi suunniteltu Alasjärven kiertoeritasoliittymä, katso kuva

Pirkanmaan ely-keskus aikoo hakea Alasjärven ja Huutijärven välille suunnittelurahaa syksyllä.

Havainnekuva kertoo, miltä Alasjärven kiertoeritasoliittymä näyttäisi Tampereella toteutuessaan.

5.8. 15:07

Aamulehti

Uuden Alasjärven kiertoeritasoliittymän toteutuminen Tampereelle on vielä pitkissä kantimissa, mutta se ratkoisi sekä liikenneongelmia että maankäyttöä.

Pirkanmaan ely-keskuksen liikenteen ja infrastruktuurin vastuualueen yksikön päällikkö Tero Haarajärvi pitää suunnitelmaa maankäytöllisesti viisaana. ”Moottoritien viereen ei voi mitä tahansa maankäyttöä tuoda, mutta uusittu liittymä mahtuisi suppeammalle alueella kuin nykyinen.”

Mikä?

Alasjärven kiertoliittymä

Mukana Valtatie 12 Alasjärvi–Huutijärvi -yleissuunnitelmassa, joka valmistui kesäkuussa 2018.

Yleissuunnitelma etenemässä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksyttäväksi.

Seuraava vaihe on edellistä tarkempi tiesuunnitelma, johon tarvitaan rahoituspäätös.

Kiertoeritasoliittymä ohjaisi lisäksi liikenteen sinne, minne se halutaankin. ”Jos tulee esimerkiksi Oriveden suunnasta ja koettaa kääntyä Kangasalan suuntaan, onhan se huomattavan hankalaa ihan normaaliaikaan, saati ruuhka-aikaan. Samoin on Hervannan suunnasta yrittäessä kääntyä keskustan suuntaan Teiskontielle”, Haarajärvi sanoo.

Alasjärven liittymän suunnitelmassa yhteydet on Haarajärven mukaan yritetty saada mahdollisimman sujuviksi valtateiden väliltä. ”Myös meluntorjunta saataisiin tehtyä nykyistä paremmaksi.”

Turvallisuutta parantaisivat Haarajärven mukaan keskikaiteet ja liikennekapasiteetin lisääminen.

Lue lisää: Missä on Puskiaisten liittymä, entä Tampereen eteläinen liittymä? Moro selvitti isojen risteysten viralliset nimet

Vaiheittain?

Hän sanoo, että Alasjärven liittymän parantaminen voitaisiin toteuttaa vaiheittainkin. ”Kun tullaan Lahden suunnasta, suunnitelmassa on kaukaa kiertävä ramppi, joka voidaan toteuttaa liikennemäärien mukaan. Sen voi jättää ensimmäisessä vaiheessa siis periaatteessa tekemättäkin.”

Suunnitelmaan on myös otettu mukaan Lahden suuntaan kiertoliittymän ohittava ramppi, jonka jättämistä aluksi voi Haarajärven mukaan myös harkita. ”Se ei määrättömiä maksa, mutta sen voi jättää tekemättä, jos näyttää siltä, että liittymä toimii muutoinkin.”

Näitä ratkaisuja aletaan pohtia seuraavassa vaiheessa eli tiesuunnittelussa. ”Siinä yhteydessä voi vaiheittaista rakentamista miettiä vähän tarkemmin”, Haarajärvi sanoo.

Osa isoa parantamista

Pelkän kiertoeritasoliittymän rakentaminen ei ole Haarajärven mukaan järkevää. ”On mietittävä, mihin saakka tietä parannetaan Kangasalan suuntaan.”

Alasjärven liittymä onkin osa Valtatie 12 Alasjärvi–Huutijärvi -hanketta, jonka kustannusarvio on 108 miljoonaa euroa.

”Sitäkin on mietitty, että ensimmäinen vaihe yltäisi Lentolaan saakka, mutta toisaalta siinä liikennemäärä ei niin hirveästi muutu suuntaan tai toiseen”, Haarajärvi kertoo.

Jatkosuunnitteluun siirtyminen Alasjärven ja Huutijärven välillä on Väyläviraston rahoituspäätöksen takana. ”Joka vuosi me tätä tulevina vuosina esitämme. Myös tänä syksynä”, Haarajärvi kertoo.

Hän laskee, että tarvittavine tutkimuksineen suunnitteluraha voi olla lähempänä miljoonaa euroa kuin satojatuhansia.

Alasjärvi–Huutijärvi -yleissuunnitelman ratkaisut on otettu jo huomioon esimerkiksi liittymän lähelle raitiotien laajenemisen vuoksi aikanaan tarvittavan Linnainmaan raitiotievarikon suunnittelussa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut