Sekavaksi koetun Sepänkadun risteyksen lähistölle lisätään selventäviä opasteita – suunnittelu­päällikkö: ”Tietenkin asian olisi voinut suunnittelu­vaiheessa hoksata”

Särkänniemen suunnasta tulevien kaistaopastus löytyy vasta Sepänkadun valoristeyksestä, missä autoilijat poukkoilevat toistensa eteen vaihtaessaan hätäisesti kaistaa.

Vasemmalla uusi Sepänkadulta tuleva silta. Kuvassa alhaalta tulee liikenne Särkänniemen suunnasta ja ylhäältä Lielahden suunnasta. Kuva otettu 22. heinäkuuta, kun Sepänkatu aukesi liikenteelle.

5.8. 10:30

Aamulehti

Sepänkadun ja Paasikiventien risteyksen opasteita Tampereella parannellaan vielä lähiaikoina. Moro kertoi viime viikolla puutteellisista ja harhaanjohtavista opasteista useassa kohden risteystä, joka avattiin pari viikkoa sitten Sepänkadun sillan valmistuttua. Väärään suuntaan osoittavia opastenuolia oli korjattu heti tuoreeltaan risteyksen avaamisen jälkeen.

”Alkuhämmennyksen jälkeen on alkanut sujumaan paremmin kuin ensimmäisinä päivinä. Olemme tekemässä sinne vielä pieniä lisäyksiä opasteisiin”, Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandell kertoo.

Yksi ongelmakohdista on ollut risteykseen saapuminen Särkänniemen suunnasta. Kaistaopastus löytyy vasta aivan Sepänkadun ja Paasikivenkadun valoristeyksestä, jossa oikea kaista jatkuu Lielahden suuntaan ja vasen Sepänkadulle. Lielahden suuntaan matkalla olevat autoilijat ovat ajaneet entiseen malliin vasenta kaistaa risteykseen, ja joutuneet hätäisesti vaihtamaan kaistaa oikealle juuri ennen risteystä. Kaistaa vaihtavia autoja on ollut toistuvasti poikittain kaistojen välissä puutteellisen opastuksen takia.

”Kaistaopasteet ovat vain liittymän kohdalla, ja se tulee yllätyksenä joillekin. Yläpuolisia opasteita ajoratojen päälle lisätään Mustastalahdesta tultaessa siten, että ihmiset osaavat ryhmittyä jo ajoissa oikealle kaistalle.”

Vasen kaista kääntyy Sepänkadulle ja oikea Lielahden suuntaan. Opaste on vasta risteyksen päällä.

Uudet opasteet tulevat sekä mäen alle Särkänniemen risteyksen kohdalle että mäen päälle Onkiniemenkadun risteykseen. Opasteiden tilaamisesta päätettiin Vandellin mukaan keskiviikkona. Opasteet asennetaan lähiviikkoina jo valmiina oleviin rakenteisiin.

"Suunnittelijoiden kanssa katsottiin sitä keskiviikkona. Ne tulevat vähän suunnittelualueen ulkopuolelle, mutta tietenkin tuonkin asian olisi voinut suunnitteluvaiheessa hoksata.”

Tällä hetkellä Särkänniemen risteyksen kohdalla opasteet näyttävät molempien kaistojen jatkavan samaan suuntaan. Vasen kaista kääntyy mäen päällä Sepänkadulle.

Sepänkadulta tulevien opasteet säilyvät

Lielahden suunnasta kohti keskustaa tuleva autoliikenne ohjattiin uudessa valoristeyksessä aluksi vasemmalle osoittavilla nuolilla harhaanjohtavasti kohti Onkiniemen asuinaluetta. Ajoradan päällä olevia opasteita korjattiin jo muutama päivä sillan avaamisen jälkeen.

Sepänkadun sillalta kohti Lielahtea ajaessa katu kaartaa vasemmalle noin 90 astetta, mutta ajo-opaste näyttää suoraan eteenpäin.

”Sepänkadulta tultaessa niitä ei kai lähdetä muuttamaan. Liittymä on kaarteessa, ja pääsuunta on sillalta alaspäin. Siitä ajetaan joko suoraan tai käännytään oikealle.”

Vandellin mukaan liittymä on harvinaisen haasteellisella paikalla, kun siinä on T-liittymä jyrkässä kaarteessa.

”Suunnittelupöydällä ei ehkä nähty kaikkea, mitä maastossa toteutuksen jälkeen huomataan. Suunnittelussa on jouduttu ottamaan myös ratikan geometria huomioon.”

Lielahden suuntaan alamäessä on toistaiseksi käynnissä olevan remontin takia käytössä vain yksi kaista, vaikka Sepänkadulta voi ajaa sinne kahta kaistaa.

Kuvassa vasemmalta Sepänkadulta tulevan väylän pääsuunta on Lielahden suuntaan, joten 90 asteen käännöksestä huolimatta opasteet näyttävät suoraan eteenpäin.

Uudelta Sepänkadun sillalta ajettaessa opasteet näyttävät väylän jatkuvan suoraan risteyksen yli. Todellisuudessa siellä on vastassa kerrostalo ja katu kaartuu vasemmalle noin 90 astetta.

Siltaremontin ruuhkat odotettua pienemmät

Sepänkadun sillan avaamisen liikennevaikutuksista saadaan Vandellin mukaan tietoa syyskuussa. Hän kertoo, että ennen siltaremonttia tehtiin varautumissuunnitelmia Hämeenpuiston liikenneturvallisuuden säilyttämiseksi liikennemäärän kasvaessa.

”Ruuhkia ei mielestäni ole juurikaan ollut. Pelkäsimme paljon pahempaa tilannetta, kun silta meni poikki ja työmaa alkoi. Väliaikainen kiertoliittymä Näsijärvenkadulla Nääshallin edessä helpotti hurjasti tilannetta.”

Väliaikainen kiertoliittymä Nääshallin vieressä kuvattiin marraskuussa 2020.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut