Aamulehti
Polttoainevarkaat ja ilkivalta ovat jo pitkään piinanneet tamperelaisia kuljetusalan yrittäjiä, mutta nyt suunnitteilla on mahdollinen ratkaisu.
Tampereen seudun kuljetusyrittäjät ry on suunnittelemassa valvottua ja aidattua parkkialuetta, jonne raskaita ajoneuvoja voisi varkailta suojassa parkkeerata. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.
Ajatus valvotusta parkkialueesta syntyi noin vuosi sitten, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Jyrki Tamminen.
Tarve syntyi, kun yrittäjät kyllästyivät yleisille parkkialueille pysäköityihin kuorma-autoihin kohdistettuun ilkivaltaan ja polttoainevarkauksiin. Lisäksi autot eivät omalla alueellaan tukkisi ihmisten kotiteitä ja tienvarsia.
”Kaupungillakin on mielestäni siinä intressi, että saataisiin asuinalueiden teiltä autot pois, mikä parantaisi viihtyvyyttä.”
Parkkialue olisi aidattu ja siellä olisi muun muassa kameravalvonta.
”Ajatus on se, että se olisi asfaltoitu parkkialue, jossa on aidat ympärillä sekä sähköportit, jotka toimisivat kulkulätkillä.”
Polttoainetta viedään tynnyreittäin
Polttoainevarkaudet eivät ole uusi ilmiö, mutta se on Tammisen mukaan pahentunut polttoaineen hinnan nousun myötä.
”Varkaudet ovat kausiluontoisia. Menee pitkiä aikoja, että ei käydä varastamassa, ja sitten on aikoja, jolloin käydään melkein joka viikonloppu.”
Varkaiden ammattimaisuuden taso vaihtelee. Jotkut imevät polttoainetta sähköpumpulla isoihin tynnyreihin, jotkut hakevat dieseliä kanistereihin tai jopa jätesäkkeihin.
Yksi keino varkauksien välttämiseksi on Tammisen mukaan laittaa ajoneuvoja tiiviimmin yhteen, jolloin bensatankkiin ei pääse käsiksi.
Polttoainetankin päälle voi myös asettaa fyysisiä esteitä, mutta varkaat käyttävät kaikki tarvittavat keinot päästäkseen polttoaineeseen käsiksi.
”Riskinä on se, että siinä on kirveellä lyöty reikä sen jälkeen.”
Akuutein ongelma polttoainevarkauksissa on Tammisen mukaan se, että kuljettajan tarkkaan aikataulutettu päivä myöhästyy, kun ensimmäisenä täytyy lähteä tankkaamaan ajoneuvoa.
”Tankki voi myös olla vedetty niin tyhjäksi, ettei sillä pääse edes huoltoasemalle.”
Polttoainekustannukset ovat myös alalla suuria ja katteet pieniä, joten merkittävää haittaa syntyy myös itse polttoaineen menetyksellä.
Yhdistys tekisi alkuinvestoinnin
Parkkialueprojekti on vielä suunnitteluasteella, ja sen mahdollinen sijainti on vielä kysymysmerkki.
”Meidän täytyisi löytää sijainti, josta olisi kohtuu lyhyt matka joka puolelle Tamperetta.”
Tamminen kertoo, että yhdistys on keskustellut asiasta kaupungin kanssa, joka suhtautui asiaan myönteisesti. Sijainniksi kaupunki ehdotti Tarasteen aluetta, mutta yhdistys suosisi esimerkiksi kolmostien läheisyydessä olevaa Lahdesjärven aluetta.
Alkuinvestoinnin alueeseen tekisi Tampereen seudun kuljetusyrittäjät, minkä jälkeen kustannuksia katettaisiin käyttömaksuilla.
Yhdistyksen jäsenistöllä on noin 300 ajoneuvoa, ja ajatuksena on, että alueelle mahtuisi noin 50 ajoneuvoa. Asiakkaita pitäisi Tammisen mukaan olla tarpeeksi, jotta kustannukset pysyisivät siedettävinä.
”Onhan se kokonaisuudessaan satojen tuhansien investointi.”