Tampereen terveysasemat siirtyivät käyttämään pelkkää takaisin­soitto­palvelua – kuntoutuspäällikkö kertoo, miksi

Tampereen kaupungin terveysasemat siirtyivät tänään pelkkään takaisin­soitto­palveluun. Kysyimme kaupungin kuntoutuspäälliköltä, miksi käytäntö muuttui.

25.7. 16:46 | Päivitetty 25.7. 17:56

Aamulehti

Tampereen kaupungin terveysasemat siirtyivät pelkän takaisinsoittopalvelun käyttöön maanantaina 25. heinäkuuta. Aikaisemmin terveysasemien puhelinlinjoilla on voinut myös jonottaa.

Minkä takia käytäntöä muutettiin, Tampereen kaupungin kuntoutuspäällikkö Minna Talonen?

”Asiakkailta saadun palautteen perusteella. Yhteydenotot ovat olleet haasteellisia, kun on tehty yhtä aikaa takaisinsoittoja ja vastattu jonottajille. Siitä tuli valituksia. Tämä on kansalaisten näkökulmasta oikeudenmukaisempi käytäntö, kun saamme tavoitettua kaikki soittajat oikeassa järjestyksessä.”

Jääkö tämä pysyväksi käytännöksi?

”Ainakin toistaiseksi. Seuraamme asiakkailta tulevaa palautetta ja toivomme, että tämä on asiakasystävällisempi järjestelmä kuin aikaisempi, sillä tässä asiakkaiden ei tarvitse soittaa montaa kertaa tai jäädä odottamaan linjoille.”

Kuinka pitkään asiakas saa odottaa takaisinsoittoa?

”Pyrimme soittamaan takaisin saman päivän aikana, mutta ruuhkan syntyessä soittaminen voi mennä seuraavaan arkipäivään. Ihan viimeistään kolmen päivän sisällä soitamme.”

Kuinka ruuhkaista soittopalvelussa on tällä hetkellä?

”Ajantasaisesta ruuhkatilanteesta saan tietoa myöhemmin tällä viikolla. Kyllä niitä ruuhkia esiintyy tasaisesti. Juuri niiden takia tämä uusi järjestelmä otettiin käyttöön. Kesäisin ruuhkia syntyy usein henkilöstön äkillisten sairaspoissaolojen takia.”

Kuinka asiakkaan kuuluu toimia iltaisin ja viikonloppuisin, kun terveysasemien numerot eivät ole käytössä?

”Silloin voi soittaa terveyspalvelujen neuvontanumeroon 03 5657 0023, joka on joka päivä auki kello 7–22. Kiireellisissä asioissa voi soittaa ympärivuorokautisen päivystysavun numeroon 116 117. Henkeä uhkaavissa hätätilanteissa kannattaa soittaa hätänumeroon 112.”

Mikä?

Terveysasemien takaisinsoittopalvelu

Tampereen terveysasemien käytäntö, jossa terveysasemalle soittava henkilö ohjataan automaattisesti takaisinsoittopalveluun.

Soittaja valitsee neljästä yleisimmin käytetystä palvelusta itselleen soveltuvimman. Vaihtoehtoina ovat terveysaseman hoitaja- ja lääkäripalvelut, fysio- ja toimintaterapiapalvelut (tuki- ja liikuntaelinoireet), reseptin uusinta ja ajanvarauksen peruuttaminen. Jos valintaa ei tee, takaisinsoittopyyntö ohjautuu terveysasemalle.

Takaisinsoittopyynnön voi jättää maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–15.

Terveyspalvelujen neuvonta toimii aikaisempaan tapaan erillisessä numerossa joka päivä kello 7–22.

Korjaus 25.7.2022 kello 17.55: Jutussa puhuttiin virheellisesti maanantaista 27. heinäkuuta. Oikeasti päivämäärän tulisi olla 25. heinäkuuta.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut