Tampereen järvillä voi kulkea jo ensi kesänä vesibussi: ”Sopii tänne kuin nenä päähän” – Katso tästä, millaista reittiä sille suunnitellaan

Tampereella suunnitellaan vesibussiliikennettä molemmille järville. Kaupungin satamavastaavan Tuomas Salovaaran mukaan ensimmäiset vesibussit voisivat liikennöidä Tampereella jo ensi kesänä, jos miljoonainvestointi saa rahoituksen.

Tampereen kaupungin satamavastaava Tuomas Salovaara ajattelee, että vesibussi on kaupungille loistava hanke, mutta samalla kyseessä on kallis investointi, jonka eteen täytyy ratkaista vielä joitakin kysymyksiä.

28.7. 6:00

Aamulehti

Tampereen kaupunki suunnittelee vesibussiliikennöintiä Näsijärvelle ja Pyhäjärvelle. Vesibussin mahdollisuutta on kartoitettu Tampereen kaupungin Luonto- ja järvimatkailun tiekartta -hankkeessa.

Hankkeen esiselvitys on nyt valmistunut, ja sen perusteella vesibussille lähdetään hakemaan poliittisten päättäjien hyväksyntää ja rahoitusta. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

”Tämä olisi yksi kärkihankkeista, jolla saataisiin sekä Pyhäjärven että Näsijärven puolella yhdistettyä eri alueita ja nivottua niitä keskustaan. Näin järviä ja rantoja saataisiin myös paremmin kaikkien ulottuville. Myös joitakin valtuustoaloitteita ja kansalaispalautetta on tullut asiasta, ja viime kesänä Eteläpuiston ja Arboretumin välille toivottiin vesibussiliikennettä”, Tampereen kaupungin satamavastaava Tuomas Salovaara sanoo.

Jo ensi kesänä?

Salovaaran mukaan parhaassa tapauksessa vesibussimatkat voitaisiin aloittaa pienimuotoisesti jo ensi kesänä.

”Kaupungilla on lähitulevaisuudessa monia isoja kustannuseriä. Jos emme saa budjettia ensi kesäksi, se tarkoittaa sitten vuoden 2024 kesää. Toivottavasti saamme, koska itse ainakin olen innostunut tästä hankkeesta. Jos ajattelee esimerkiksi Tampereen turismia, niin vesibussi sopii tänne kuin nenä päähän.”

Käytännössä vesibussin kyytiin mahtuisi noin 30–50 ihmistä, ja suhteellisen kevyellä aluksella pääsisi myös mataliin rantoihin kätevästi. Tarkoituksena on, että alusta voisi operoida yhden tai kahden ihmisen voimin.

”Mikään hirveän iso rautalaiva se ei voisi olla, jotta sillä pääsisi kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Ihanteellisesti myös polkupyöriä mahtuisi mukaan.”

Molempien järvien puolelle

Tuomas Salovaara kertoo, että suunnitteilla on oma vesibussireitti sekä Näsijärven että Pyhäjärven puolelle. Bussi kiertäisi molemmilla järvillä korkeintaan tunnin mittaisen lenkin.

Pyhäjärven puolella pysäkeiksi on suunniteltu Härmälänsaarta, Hatanpään Arboretumia, Viikinsaarta, Pyynikkiä, Laukontoria ja tulevaisuudessa myös Viinikanlahden kaupunginosaa.

Salovaaran mukaan aamu- ja iltapäivälle voisi miettiä myös suorempia ja nopeampia reittejä, joita esimerkiksi työmatkalaiset voisivat hyödyntää. Yksittäisiä pistoretkiä voisi tehdä päivän aikana muutaman kerran myös Aitolahteen.

Näsijärvellä vesibussi voisi pysähtyä Halkoniemen uudessa satamassa, Näsisaaressa, Santalahden tapahtumapuistossa, Särkänniemessä, Mustassalahdessa, Naistenlahdessa tai Rauhanniemessä ja mahdollisesti myös Näsinpuiston vieressä olevassa pienessä lahdessa.

Pyynikin alue ja Rosendahlin ranta ovat yksiä mahdollisia vesibussin pysähdyspaikkoja.

Miljoonainvestointi

Salovaaran mukaan parasta olisi, jos vesibussilla pääsisi kulkemaan Nysse-lipulla. Vielä on kuitenkin epäselvää, onko vesibussi mahdollista ottaa osaksi Tampereen kaupungin joukkoliikennettä.

”Tämä on sitten poliittinen kysymys”, Salovaara sanoo.

Salovaara sanoo, että vesibussin liikennöitsijänä toimimisesta on tullut jo muutamia tiedusteluja.

”Molemmilla järvillä ei tarvitse olla sama ratkaisu, ja otamme ehdotuksia vastaan. Pyhäjärven puolella on esimerkiksi Hopealinjat, joilta löytyy jo kalustoa, asiantuntevaa porukkaa sekä kokemusta reittiliikenteen järjestämisestä.”

Salovaaran mukaan hankkeen tarkat kustannusarviot eivät ole vielä tiedossa, mutta on selvää, että puhutaan miljoonista euroista. Ainakaan alkuun vesibussilla ei tehtäisi suurta voittoa.

”Jos ympäristöystävälliset ja taloudelliset alukset halutaan, kyseessä on miljoonainvestointi. Tällöin käyttötalous ei maksaisi niin paljon. Investointikulut ovat kuitenkin aika kalliit, ja siihen liittyvät kysymykset täytyy ratkaista.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut