Tampereen ratikka hidastaa vauhtiaan helteen takia – Linjat täytyy korjata kuumuuden kestäviksi

Kesäkuussa helteet aiheuttivat raitioliikenteeseen poikkeuksia, kun radan metallirakenteet laajenivat. Hellepäiviin varaudutaan nyt laskemalla ratikan nopeutta Hämeenkadulla 20 kilometrin tuntivauhdista 15 kilometrin tuntivahtiin.

Ratikoiden nopeuksia lasketaan 20 kilometrin tuntivauhdista 15 kilometrin tuntivauhtiin.

21.7. 11:17 | Päivitetty 21.7. 15:30

Aamulehti

Tampereen raitiotieliikenteen ajonopeutta lasketaan Hämeenkadulla, kun lämpötila ylittää 25 astetta, tiedottaa Tampereen Ratikka.

Kesäkuun lopun poikkeukselliset helteet aiheuttivat raitioliikenteeseen poikkeuksia, jotka johtuivat sähköratavaurioista. Kova helle aiheutti metallirakenteisiin lämpölaajenemista, minkä seurauksena sähkönsyötönjohdin riippui normaalia alempana.

Lue lisää: Ratikan sähkörataongelmien syyksi paljastui helle – Ratapäällikkö kertoo, että ongelmien mittakaava yllätti: ”Näitä ei olisi sattunut, jos olisimme osanneet reagoida”

Vahingosta viisastuneena hellepäiviin varaudutaan jatkossa aina laskemalla ratikan nopeutta 20 kilometrin tuntivauhdista 15 kilometrin tuntivahtiin. Tampereen Ratikan mukaan nopeuden rajoittaminen mahdollistaa sen, että ajolankoja on helpompi tarkkailla, jolloin helteestä ei aiheudu odottamattomia katkoksia liikennöintiin.

”Nopeuden laskeminen ei vaikuta ratikan aikatauluihin, sillä lasku on sen verran pieni”, lupaa VR:n operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala.

Uusi rajoituskäytäntö on voimassa niin kauan, kunnes ratikkalinjat on korjattu siten, että ne kestävät helteet. Tampereen Raitiotie oy ja Raitiotieallianssi aloittivat selvittämisen ja korjaukset heti kesäkuun helteiden jälkeen.

”Keskustan alueella on tehty kävelytarkastuksia ja öisin liikennekatkon aikana on korjattu muutostarpeita vaatineet kohdat. Kaikki tämänhetkiset korjaukset on nyt tehty, isompia rakenteellisia muutoksia tarkastellaan kesän jälkeen”, tiedotteessa kerrotaan.

Lue lisää: Tarkoittaako Tays sitä, että ratikka on Tampereella täys? Nyssellä ihmetellään: ”Voiko joku oikeasti ajatella noin?”

Lue lisää: Tässä ovat Tampereen liikenteen 10 ärsyttävintä paikkaa – Yli 300 lukijaa kertoo mielipiteensä: yksi risteys on ylivoimaisen hankala, ja syynä on ratikka

Lue lisää: Näin ratikassa pitäisi matkustaa, jos matkustajilta kysytään: Älä syö ja juo, pysy aiheessa ja matkusta ratikassa muut huomioiden

Lue lisää: Mika Välimäki ajaa päivittäin 100 kilometrin työmatkoja, koska bussi ei ole vaihtoehto – Näin lukijat kertovat joukko­liikenteen pahimmista katvealueista Pirkanmaalla

Lue lisää: Ratikka hajosi Hämeenkadulla keskellä Tampereen keskustaa – linjalla kolme peruttiin vuoroja

Lue lisää: Katso, millaisia asuntoja Tampereen ratikkareitin varrella on tarjolla ja mitä ne maksavat – Näin konkreettisesti ratikan vaikutus näkyy Hervannassa

Oikaisu 21.7. kello 15.28: Korjattu juttuun ja kuvatekstiin, että ratikan nopeus lasketaan Hämeenkadulla 20 kilometrin tuntivauhdista 15 kilometrin tuntivauhtiin. Aiemmin jutussa luki virheellisesti, että nopeus olisi Hämeenkadulla normaalisti 25 km/h.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut