Aamulehti
Toukokuun alussa Tampereen vanhan tavara-aseman huppu riisuttiin, ja julkisivun rappaus on paraikaa käynnissä. Rappauksen aikataulu hieman viivästyi, koska huhti- ja toukokuussa oli sille liian kylmät kelit.
”Ihan hyvin kuitenkin saadaan tässä kesän aikana tehtyä. Tietysti täytyy varoa suoraa auringonpaistetta ja lämpöä, että rappaus onnistuu hyvin ja se saadaan pysymään tuoreena tietyn ajan”, Jatkeen projektijohtaja Rauno Kulmala kertoo.
Myös vesikatto on saatu valmiiksi, samoin välipohjat rakennuksen korkean osan kohdalle.
Rakennuksen omistaa A. Ahlström Kiinteistöt oy, joka on tehnyt tiloista vuokrasopimuksen Tullikamarin kanssa. Sisälle tulee tapahtumaravintola ja konserttitila.
Kulmalan mukaan Tullikamarin nykyisissä tiloissa alkaa vuoden 2023 alussa Tampereen kaupungin teettämä remontti. Tavara-asema on Tullikamarille ensin väistötila, johon se myös jää jatkamaan toimintaansa.
Remontin on tarkoitus olla valmis loka-marraskuussa. Sen jälkeen tavara-asema muun muassa valaistaan ja kalustetaan, ja sinne asennetaan äänentoistojärjestelmät.
Mikä?
Vanha tavara-asema
Tampereen vanhan tavara-aseman omistaa A. Ahlström Kiinteistöt oy.
Kaupunki myi tänä vuonna yhtiölle tavara-aseman, sen viereisen vanhan rautatieläisten asuintalon ja toimistotalotontin 6,5 miljoonalla eurolla.
Alueen urakoitsijana toimii Jatke Pirkanmaa oy.
Tavara-aseman suunnitteli Bruno Granholm vuonna 1905 ja se rakennettiin 1907.
Rakennus siirrettiin heinäkuussa 2020 Ratapihankadun oikaisemiseksi nykyiselle paikalleen, josta purettiin rautatieläisten seurantalo Morkku. Sijaitsee Tampereen Tammelassa, junaradan varressa.
Tavara-aseman julkisivu maalataan beigeksi, joka on rakennuksen alkuperäinen väri. Aiemmin asema on ollut myös tummanvihreä. Isot betoniperustukset on tehty siirtoa varten.
Avara sali
Tavara-aseman sisällä on hämyinen tunnelma, koska ikkunat on yhtä peitetty muovilla. Työkoneen hurina täyttää koko tilan, ja sen keskeyttää aina silloin tällöin jokin kaikuva kalahdus.
Ison, salimaisen tilan Tammelankadun puoleiseen päätyyn on tulossa esiintymislava, ja vastapäiselle seinustalle kaavaillaan ravintolan tiskiä. Sen taakse, väliseinän toiselle puolelle tulevat narikat. Tullikamarin sisäänkäynti tulee rakennuksen sivuun.
Narikkojen luona olevalle alkuperäiselle tiiliseinälle on tehty himmeä pölysidontakäsittely, jotta tilkkeestä saataisiin tiiviimpi ja se pysyisi siistinä.
Kulmala kertoo, että vanhan rakennuksen remontissa ei ole paljastunut juurikaan yllätyksiä.
”Aika hyvin tutkimukset, joita olemme tehneet, ovat pitäneet paikkansa.”
Sisätiloissa on suuri, avara sali. Sen toiseen päähän, päätyikkunoiden eteen, rakennetaan esiintymislava.
Vessat on rakennettu lähelle narikoita.
Kiinteistön alkuperäistä tiiliseinää on säästetty. Asema rakennettiin 1907.
Lisäkustannuksia Ukrainan sodan vuoksi
Kustannukset ovat hieman nousseet Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyssodan takia. Kulmalan mukaan esimerkiksi teräs on kallistunut yli 50 prosenttia, ja sitä on käytetty esimerkiksi aseman katto- ja parvirakenteissa. Myös muut materiaalikustannukset ovat nousseet.
Kulmala arvioi, että kustannukset nousevat 10 – 15 prosenttia, eli noin 200 000 euroa.
Asema valmistuu näillä näkymin aikataulussa. Kulmalan mukaan sitä auttaa se, että kaikki tarvittavat kaupat, urakkasopimukset ja valaisinhankinnat on jo tehty tai vähintäänkin viety eteenpäin.
”Toimitusajat ovat nyt jonkin verran venyneet, joten kauppojen ajoissa tekeminen on tärkeää", hän sanoo.
Hän kertoo, että esimerkiksi ilmanvaihtokone ostettiin ennen urakoitsijan kilpailuttamista.