Tampereella aloittaa pian 26 sähköbussin laivue, näillä linjoilla ne ajavat – matkustajille muutos näkyy ainakin kolmella tavalla

Maanantaina Nysse-liikenteeseen tulevat 26 uutta sähköbussia ovat hiljaisia ja lattia on samassa tasossa koko autossa.

Sähköbussi on sisältä tutunoloinen Nysse. Tampereen kaduilla alkaa liikennöidä maanantaina 6. kesäkuuta alkaen 26 uutta sähköbussia. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Janne Hattula esitteli bussia torstaina.

2.6. 10:00 | Päivitetty 2.6. 15:56

Aamulehti

Käsijarru ei ole jäänyt päälle, vaikka pysäkille hiljentävästä sähköbussista kuuluu hieman sitä muistuttava ääni. Hiljaiseen linja-autoon on turvallisuuden vuoksi lisätty ääni, joka kuuluu vain alle 30 kilometrin tuntinopeudessa.

Tampereen kaduilla liikennöi maanantaista 6. kesäkuuta alkaen 26 sähköbussia. Ne alkavat kuljettaa linja-automatkustajia linjoilla 5 (Hervanta–Vuores–Keskustori), 10 (Kaukajärvi–Keskustori–Tahmela) ja 90–94, jotka kulkevat Teiskon suuntaan.

Elokuusta alkaen sähköbussit ajavat myös linjalla 18 eli Atala–Linnainmaa–Tays -reitillä.

Matkustajat huomaavat muutoksen dieselautoista sähkökäyttöisiin äänen lisäksi siitä, että lattia on matalalla takaovelle saakka. Dieselautoissa keskiovien jälkeen on noustava muutama porras takaosaan. Lisäksi kulku on tasaisempaa, koska vaihdelaatikkoa ei ole ja vaihtamiseen liittyvä nykäisy puuttuu.

Sähköbussin akusto on katolla ja auton perässä.

Pohjolan Liikenteen Tampereen varikko on Lempääläntien varressa, seillä sähköbussit seisoivat rivissä.

Uudenkarheus tuntuu käteen

Reiteillä alkaa liikennöidä uutena Nysse-toimijana Pohjolan Liikenne. Pohjolan Liikenne avaa myös noin sata ihmistä työllistävän Tampereen varikon Viinikassa Lempääläntiellä.

”Tampereen seutu on kiinnostava paikka, koska täällä panostetaan kaupunkiliikenteeseen", sanoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Janne Hattula. Hattulan mukaan tällainen murrostilanne liikenteessä vaatii investointeja.

Sähköbussien hankintahinta on korkeampi kuin perinteisten dieselautojen, mutta käyttökustannukset ovat matalammat. Auto maksavat itsensä takaisin kaupunkiliikenteessä keskimäärin 5–7 vuodessa.

Pohjolan Liikenne on osa VR Groupia, joka operoi Tampereen ratikkaa.

Lue lisää: Pohjolan Liikenne palkkaa Tampereella 60 linja-autonkuljettajaa – Viinikkaan rakennetaan uusi sähköbussivarikko

Kiinalaisvalmisteisissa Yutong-merkkisissä linja-autoissa on 35 istumapaikkaa, ja uudenkarheat pylväät ja kaiteet. Ne kuluvat käytön myötä sileiksi ja kiiltäviksi.

Yksi uusista sähköbussien kuljettajista on Katri Kämppi. Hän on ollut alalla kahdeksan vuotta. ”Sähköbussin käyntiääni on niin hiljainen, ettei auton käynnissäoloa kuule dieselauton tapaan.”

Pohjolan Liikenne on palkannut Tampereelle noin sata linja-autonkuljettajaa.

Linja-autonkuljettaja Katri Kämpin mukaan Yutongilla ajo on tasaista. Autot ladataan Pohjolan Liikenteen varikolla, sillä ajaa noin 300 kilometriä.

Mikä?

Sähköbussi

Merkki: Yutong

Istumapaikkoja: 35

Hinta: Noin 500 000 euroa

Kulutus: Kesällä keskimäärin 1 km vie 1 kWh:a, täydellä latauksella noin 300 km.

Puhelimen tai läppärin lataaminen onnistuu matkan aikana.

Lähes 9 prosenttia matkustajista

”26 sähköbussin laivue on merkittävä askel Nyssen bussiliikenteen siirtymässä kohti puhtaita käyttövoimia”, sanoo Nyssen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen.

Linjoilla 5, 10 ja 18 tehtiin toukokuussa noin 288 000 matkaa, mikä on 8,8 prosenttia kaikista Nysse-matkoista. Yhteensä Nysseillä tehtiin toukokuussa noin 3,3 miljoonaa matkaa.

Puhtaan käyttövoiman osuutta lisätään koko ajan. Nyssen talviliikenteen alkaessa elokuussa sen piirissä ovat ratikkalinjat 1 ja 3 sekä bussilinjat 5, 10, 18, 71, 72, 77, 78, 103 ja osa linjoista 90–94. Reitit liikennöidään joko sähköllä tai uusiutuvalla dieselillä.

Maanantaina 6. kesäkuuta alkava kesäkausi tuo joukkoliikenteeseen muitakin muutoksia, muun muassa matkan maksaminen käteisellä busseissa ei ole enää mahdollista.

Lue lisää: Nysse-liikenne siirtyy kesäaikatauluihin 6. kesäkuuta – Luvassa monia reittimuutoksia

Sähköbussilla ei pysty lähtemään liikkeelle, kun se on latauksessa. Auton käynnistyminen on estetty latauspiuhan ollessa kiinni.

Akustoa on linja-auton peräosassa ja katolla. Akut on tehtyt CATL.

Sähköbussit eivät ole uusi keksintö, vaikka tekniikka on erilaista kuin ennen vanhaan. Tampere luopui johdinautoista eli trollikoista vuonna 1976. Ne olivat käytössä lähes 30 vuotta.

Tämä on päivittyvä uutinen.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut