Tampereelle tulee uusi lukiokoulutuksen johtaja, joka uskoo kaupungin olevan valmis tekemään ”edistyksellisiä ratkaisuja”

Tampereen kaupungin uudeksi lukiokoulutuksen johtajaksi on valittu Mari Aalto, jolla on halua ainakin laajentaa yhteistyötä työnantajien ja korkeakoulujen kanssa. Hän siirtyy tehtävään Vantaan Tikkurilan suurlukiosta, jossa hän on työskennellyt rehtorina vuodesta 2020.

Kasvatustieteiden maisteri Mari Aalto aloittaa Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen johtajana elokuun alussa. Aalto siirtyy tehtävään Tikkurilan suurlukion rehtorin tehtävästä. Hänet kuvattiin joulukuussa 2021.

27.5. 17:08

Aamulehti

Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen johtaja vaihtuu elokuun alusta. Kevään aikana toteutetussa haussa tehtävään valittiin Tikkurilan suurlukion rehtori, kasvatustieteen maisteri Mari Aalto.

Tehtävässä aikaisemmin toiminut Jorma Suonio jättäytyi pois tehtävästä viime vuoden toukokuussa. Viimeksi kuluneen vuoden ajan tehtävää on hoitanut vt. lukiokoulutuksen johtaja Matti Hännikäinen, joka palaa Tammerkosken lukion rehtoriksi Aallon aloittaessa tehtävässään.

Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen kertoo, että virkaa haki yhteensä 14 henkilöä. Hakijoita oli sekä kaupungin sisältä että ulkoa.

Mukana kehittämässä

Tampereen kaupunki kertoo tiedotteessaan, että Aalto on aikaisemmin ollut vahvasti mukana lukiokoulutuksen kehittämisessä ja hänellä on laaja-alaista osaamista opetusalalta.

Kaupungin mukaan Aalto on toiminut myös lukiokoulutuksen erityistehtävien, aikuisten perusopetuksen sekä useiden kunnallisten ja valtakunnallisten lukiokoulutuksen hankeverkostojen parissa.

”Olen erityisen kiinnostunut lukion työelämäyhteyksien laajentamisesta ja korkeakouluyhteistyöstä. Näen Tampereen monien mahdollisuuksien kaupunkina, joka on valmis tekemään edistyksellisiä ratkaisuja lukiokoulutukseen”, Aalto sanoo.

Aalto kertoo, että hän aloittaa työt tutustumalla ensin ihmisiin sekä oppilaitoksiin.

Ensimmäisten Aallon tehtävien joukossa on myös tutustuminen siihen, kuinka Digione-hanke voi ja miten viime vuonna käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma on saatu Tampereella käyttöön. Hän kertoo aikovansa tutustua lisäksi siihen, kuinka laajennetun oppivelvollisuuden toteuttaminen on Tampereen toisen asteen koulutuksessa lähtenyt liikkeelle.

Aalto sanoo aikovansa pureutua myös työelämätaitojen sanoittamiseen lukiokoulutuksessa. Hänen mukaansa on tärkeää, että kaikki saavat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa käsityksen siitä, mitä työelämä meiltä odottaa ja millaisia taitoja työelämässä tarvitaan.

Aallon mielestä on tärkeä muistaa, että lukiossa ei opiskella vain ylioppilastutkintoa varten, vaan se valmentaa myös elämää sekä työelämää varten.

Mikä?

Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen johtaja

Vastaa lukiokoulutuksen strategisesta johtamisesta ja toiminnan kokonaistuloksellisuudesta.

Tehtävään kuuluu sidosryhmäyhteistyötä, sillä virassa toimiva on Tampereen lukioiden edustajana alueellisessa ja valtakunnallisessa edunvalvonnassa sekä korkeakoulumaailmassa.

Viranhaltijan työkenttään kuuluu kuusi päivälukiota ja yksi aikuislukio.

Tutkintoon tähtääviä opiskelijoita Tampereen kaupungin päivälukioissa on yli 3 600 ja aikuislukiossa noin 500.

Lukiokoulutuksen henkilöstömäärä on kokonaisuudessaan noin 330.

Yleissivistävän opetustarjonnan lisäksi kaupungin lukioilla on viisi valtakunnallista erityistehtävää: kuvataide ja design, urheilu, luonnontieteet, musiikki ja musiikkiteatteri sekä englanninkielinen IB-opetus.

Lisäksi lukiot tarjoavat omia opetussuunnitelmallisia painotuksia.

Lähde: Tampereen kaupunki

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut