P-Hämpin maanalaisen laajennuksen asemakaava hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa – Kustannusarvio noin 90 miljoonaa euroa

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina P-Hämpin maanalaisen laajennuksen asemakaavan. Rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuosien 2023–2024 aikana.

Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 16. toukokuuta pitämässään kokouksessa P-Hämpin maanalaisen laajennuksen asemakaavan. P-Hämpin Rongankadun sisäänkäynti kuvattuna heinäkuussa 2019.

17.5. 7:03

Aamulehti

Tampereen tulevan Asemakeskuksen alle louhittavan pysäköintiluolaston mahdollistava asemakaava hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuuston maanantaisessa kokouksessa.

Hyväksytty asemakaava luo edellytykset Tampereen ydinkeskustaan sijoittuvan vuonna 2012 valmistuneen kalliopysäköintilaitos P-Hämpin laajennuksen toteuttamiselle.

P-Hämpin laajennus liittyy samanaikaisesti valmisteilla olevaan Tampereen Asemakeskus- hankkeeseen, jonka ensimmäisen vaiheen toteutuessa alueelta poistuu jo olemassa oleva maanpäällinen pysäköintilaitos P-Asema.

Asemakaava koskee maanalaista aluetta, jonka pinta-ala on noin 30 hehtaaria. Pohjoisessa alue ulottuu Kyttälänkadun, Tammelankadun ja Itsenäisyydenkadun alapuolelle ja lännessä Tuomiokirkonkadun alapuolelle.

Etelässä alue ulottuu Kalevantien ja Suvantokadun alapuolelle ja idässä Yliopistonkadun ja Viinikankadun alapuolelle.

Lue lisää: Asemakeskuksen ja Tullin alle sovitellaan jopa noin tuhatta uutta parkkipaikkaa P-Hämpin laajennukseen – maan alle saatettaisiin ajaa 40 miljoonan euron tunnelin kautta

Kustannusarvio noin 90 miljoonaa euroa

Maan alle louhittavan pysäköintilaitoksen laajennuksen alustavassa hankesuunnitelmassa on autopaikka yhteensä noin tuhannelle autolle.

Ensimmäisessä vaiheessa louhittaisiin noin 500 paikkaa ja loput mahdollisessa seuraavassa vaiheessa.

P-Hämpin kokonaispaikkamäärä olisi laajennuksen jälkeen noin 1 500 autopaikkaa

Asemakaava on valmisteltu yhteistyössä Tampereen kaupungin omistaman ja P-Hämppiä hallinnoivan Finnpark oy:n kanssa.

P-Hämpin laajennuksen pysäköintihallien rakentamisen kustannusarvio on kaavavaiheen alustavien suunnitelmien mukaan noin 90 miljoonaa euroa.

Myös uusi ajotunneli suunnitteilla

Hyväksyttyyn asemakaavaan kuuluu myös maanalaisiin pysäköintitiloihin johtava tunneli, jonka suuaukko on suunnitteilla Viinikankadulle yliopiston Atalpa-rakennuksen ja Saarioisten konttorin läheisyyteen Kalevantien sekä Ratapihankadun ja Järvensivuntien liittymän väliselle katualueelle.

Noin 500 metrin mittainen Yliopistontunneli toimisi ajoyhteytenä maan alle ja sieltä pois. P-Hämpin nykyiset ajoyhteydet ovat säilymässä ennallaan.

Lue lisää: Aivan yliopiston kupeeseen suunnitellaan uutta tunnelin suuaukkoa Tampereella – näin alueen liikennejärjestelyt muuttuvat tulevaisuudessa

Viinikankadun ajoyhteyden alustava kustannusarvio on noin 41 miljoonaa euroa.

Keskustan suunnitteilla olevat maanalaiset hankkeet ovat kaupungin strategisesti merkittäviä kärkihankkeita. Toteutuessaan ne muodostavat Viinikankadulta Rantaväylän maantietunneliin ulottuvan maanalaisen liikenteen, huollon ja pysäköinnin verkoston.

Asemakaavan suunnittelu käynnistyi joulukuussa 2017 hyväksytyn vuosien 2018-2022 asemakaavoitusohjelman myötä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut