Miksi ratikka suistui raiteiltaan Tampereen Kaupissa? Näin operatiivinen päällikkö vastaa

Ratikan teli voi nousta pois raiteilta etenkin kohdissa, joissa vaihdetaan raiteelta toiselle. Suurissa nopeuksissa suistumisen vaaraa ei VR:n operatiivisen päällikön mukaan ole.

Ratikka suistui raiteiltaan noin sadan metrin päässä linjan yksi päätepysäkistä Tampereen yliopistollisen sairaan lähettyvillä.

14.5. 8:27

Aamulehti

Tampereen ratikka suistui viikko sitten raiteiltaan Taysin ja Kaupin kampuksen pysäkkien välisellä osuudella, kun sen etummainen teli nousi raiteilta pois. VR:n operatiivisen päällikön Vesa Rauhalan mukaan tapahtuneen syy on selvitetty.

”Vaihteen toiminnasta ja kuljettajan toiminnasta johtuvia seikkoja siellä on havaittu”, hän sanoo.

Lue lisää: Ratikka suistui raiteilta ja rata vaurioitui – ratikkaliikenne kulkee taas normaalisti

Rauhala ei halua kommentoida tarkemmin, mitä kuljettajan toiminnasta johtuvat seikat olivat. Tapahtumasta pyritään kuitenkin oppimaan ja tulevaisuudessa varmistamaan, ettei samanlaista tilannetta satu uudelleen.

”Muistutamme tietyistä asioista ja tiedotamme omalle porukalle, mitä on tapahtunut. Muutkin henkilöt osaavat sitten varoa tai toimia oikein niissä tilanteissa”, Rauhala sanoo.

Tampereen rataverkossa vaihteita on tällä hetkellä reilut 50 kappaletta. Niissä ratikka voi vaihtaa raiteelta toisille. Turvallisuuden varmistamiseksi vaihteiden kohdalla on aina alennettu nopeus.

Kuljettajan on alennettava nopeutta itse, sillä ratikassa ei ole samanlaista kulunvalvontajärjestelmää kuin esimerkiksi rautatieverkostossa. Rauhalan mukaan viime viikon suistumisessa nopeus oli alle 15 kilometriä tunnissa, eli sallituissa rajoissa.

Vaihdekohdissa ei suurta vaaraa

Vaihdekohdissa ei voi Rauhalan mukaan tapahtua suurta onnettomuutta, sillä niissä ajetaan hitaasti. Jos teli nousee kiskoilta, ratikka pystyy hänen mukaansa kulkemaan enää muutamia metrejä.

Rauhalan mielestä suistuminen on liian raju sana kuvaamaan tapahtunutta, jossa teli nousee pois kiskolta ja siirtyy sen sivuun.

”Suistuminen on vähän väärä sana, se on rautatieslangia ja -tekniikkaa. Junamaailmassa massat ja nopeudet ovat ihan toisenlaisia kuin ratikassa.”

Ratikka kulkee maksimissaan 70 kilometrin tuntinopeutta Hervannan valtaväylän suoralla. Suoralla peruskiskolla suistuminen olisi hyvin harvinaista. Niissä paikoissa, joissa mennään lujaa, ei ole Rauhalan mukaan vaaraa.

Telin nouseminen voisi tapahtua vain, jos kiskoilla olisi jotain sinne kuulumatonta.

Kolme pölkkyä hajosi

Viimeviikkoisessa suistumisessa vaurioitui kolme betonista ratapölkkyä. Sen vuoksi rata notkahti hieman. Vauriokohdassa on väliaikainen alennettu liikennöintinopeus, viisi kilometriä tunnissa.

Vaihteeseen asennetaan tulevana sunnuntain ja maanantain välisenä yönä väliaikaiset puupölkyt, jotta normaali nopeus saadaan takaisin.

Tampereen ratikan infrastruktuurin kunnossapitopäällikön Santeri Heinonkosken mukaan betonipölkyt asennetaan myöhemmin ja vaihde asemoidaan uudelleen. Lopullinen korjaus tehdään toukokuun lopussa.

”Toistaiseksi ei ole ollut tämän suurempaa varaosia tarvitsevaa paikkausta”, hän sanoo.

Lue lisää: Tämä työmyyrä liikkuu öisin Tampereella ja tekee selvää lehdistä ja jäästä – kävimme tutustumassa ratikan kunnossapidon monitaituriin

Lue lisää: Moro läpivalaisi ratikan – Kuljettaja voi levittää lisää hiekkaa liukkaille raiteille, hiekkalaatikko löytyy penkkien alta!

Ennen viime viikolla tapahtunutta telin nousemista ratikka on suistunut tänä vuonna raiteiltaan lähellä Hervannan varikkoa 26. helmikuuta ja Hervannassa päätepysäkillä 8. maaliskuuta.

Helmikuussa suistuminen johtui sulamisvedestä, joka oli jäätynyt kiskoille. Maaliskuun tapaukseen vaikuttivat vaunun vika, vaihteen häiriö, kuljettajan huomiokyky sekä poikkeusreitti. Molemmissa oli kyse ratikan siirtämisestä, eikä kyydissä ollut matkustajia.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut