Millainen pyöräilykaupunki Tampere on? – Pyöräilyviikolla innostetaan ihmisiä pyöräilemään, mutta olosuhteet jakavat tamperelaisten mielipiteitä

Tamperelaisten mielestä panostukset pyöräilyyn esimerkiksi uusien pyöräkaistojen myötä ovat oikeansuuntaisia, mutta parantamisen varaa on vielä sekä infrassa että sääntöjen noudattamisessa.

Jenna Hilliaho ja Tommi Nummelin ottivat sunnuntaina osaa perhepyöräilysuunnistukseen, joka on osa Tampereen pyöräilyviikon tapahtumatarjontaa. Aktiiviset pyöräilijät löytävät kehityksestä huolimatta reilusti parannettavaa Tampereen pyöräilyolosuhteista.

8.5. 18:53

Aamulehti

Tampereen polkupyöräilijät ry:n hallituksen jäsen Jenny Vaara päivystää sunnuntaina järjestön ständillä Sorsapuistossa valmiina jakamaan perhepyöräilysuunnistukseen tarvittavia karttoja.

”Tästä he saavat kartan, jonka avulla he pääsevät kiertämään lapsille sopivia ja mieluisia kohteita Tampereen keskustan lähistöön.”

Suunnistus on yksi Tampereen pyöräilyviikon tapahtumista, joita on useita koko valtakunnallisen pyöräilyviikon aikana.

Pyöräilyviikon järjestää Tampereen kaupunki yhteistyössä Ekokumppanit oy:n, Tampereen polkupyöräilijät ry:n ja Pyöräilyseura Kaupin Kanuunat ry:n kanssa.

Tampereen polkupyöräilijät ry:n tavoitteena on edistää arkipyöräilijöiden liikkumista Tampereella esimerkiksi käymällä vuoropuhelua kaupungin toimijoiden kanssa erilaisista kaavahankkeista ja liikennesuunnitelmista. Sorsapuistossa pyöräilysuunnistustapahtumaa sunnuntaina järjestivät Sami Haapaniemi (vas.), Joonas Nieminen ja Jenny Vaara.

Tampere on yhdistyksen näkökulmasta kelpo pyöräilykaupunki ainakin kesäisin.

”Kyllä täällä paljon tehdään ja pyritään tekemään pyöräilyn ja pyöräily-ympäristön kehittämiseksi, mutta vielä on paljon tehtävää.”

Hyvän kehityksen esimerkkeinä Vaara nostaa esiin esimerkiksi Hämeenkadun ja Sammonkadun pyöräkaistat.

Parantamista sen sijaan löytyy yhdistyksen mukaan esimerkiksi talvikunnossapidosta ja ympärivuotisen pyöräilyn mahdollistamisesta.

Aktiivipyöräilijän mukaan Tampere on takamatkalla

Sorsapuistossa pyöräilysuunnistukselle lähdössä oleva pariskunta Tommi Nummelin ja Jenna Hilliaho kertovat suosivansa kaupunkipyöriä.

”Kesäaikaan itselläni melkein pääsääntöinen kulkuneuvo on kaupunkipyörä. Ei tarvitse miettiä, mihin jättää oman pyörän tai miten sen lukitsee”, sanoo Nummelin.

Tampereen pyöräilyolosuhteissa on heidän mielestään kuitenkin parannettavaa.

”Meistä on molemmista tullut liikennesuunnitteluaktiiveja, kun muutimme Tampereelle”, sanoo Hilliaho.

Kritiikkiä saavat esimerkiksi Hämeenkadun pyöräkaistan epäselvät merkinnät, vaikkakin kaistat sinänsä ovatkin heidän mukaansa askel oikeaan suuntaan.

”Tampere on lähtenyt takamatkalta pyöräliikenteen kehittämiseen, kun se on laiminlyöty niin pitkään”, sanoo Nummelin.

Autojen hegemonia Tampereen liikennekulttuurissa näkyy edelleen Hilliahon mielestä esimerkiksi pyörä- ja kävelyteille pysäköidyissä autoissa.

Jenna Hilliaho ja Tommi Nummelin lähtivät sunnuntaina suorittamaan perhepyöräilysuunnistuksen rasteja, mutta kaupunkipyörät vaihtuvat suunnistuksen ajaksi omaan laatikkopyörään.

Pyöräilyinfra luo turvaa

Tampereen pyöräilyviikon tapahtumia koordinoivan Ekokumppanien projektiasiantuntijan Katja Tanskin mukaan pyöräilyviikon tarkoituksena on yksinkertaisesti kannustaa kaikkia pyöräilemään.

Tänä vuonna viikon teemana on turvallinen pyöräily. Erityisen pyöräilyinfran lisäksi turvallisuutta voidaan Tanskin mukaan lisätä erityisesti väistämissääntöjä kertaamalla.

”Tampere on ottanut viime aikoina isoja askelia todellista pyöräilykaupunkia kohtaan. Infra on koko ajan parempi, ja pyöräilijät otetaan koko ajan paremmin huomioon.”

Esimerkkeinä kehityksestä hän nostaa kaksisuuntaiset pyöräliikennejärjestelyt kaduille, jotka ovat muulle ajoneuvoliikenteelle yksisuuntaisia, sillä ne sujuvoittavat pyörällä liikkumista.

”Niiden kehittämisessä on haastateltu paljon pyöräilijöitä ja kaupunkilaisia, joilta on haettu kokemuksia.”

Korona on saanut Tanskin mukaan ihmiset ulos pyöräilemään, mutta lisääntyneen pyöräilyinnon taustalla on hänen mukaansa myös muita syitä ja motivaatioita.

”Toiset näkevät terveydellisen hyödyn, toiset ekologisen vaihtoehdon, toiset taas nopeuden ja näppäryyden. Myös sähköpyörät ovat varmasti osaltaan vaikuttaneet työmatkapyöräilyn lisääntymiseen.”

Pyöräkaistat saavat tamperelaisilta kiitosta

Sorsapuistossa vierailevien, Vuoreksessa asuvien Katja Malisen ja Ville Malisen mielestä Tampereella on helppoa ja turvallista pyöräillä.

”Me pyöräillään sekä työmatkat että vapaa-ajalla. Kesässä syntyy varmaan tuhansia kilometrejä pyörällä, kun tullaan Vuoreksesta keskustaan”, sanoo Ville Malinen.

Autoilijat kunnioittavat Tampereella heidän mielestään pyöräilijöitä, etenkin pyöräkärryn kanssa liikkuessa.

Yleiseurooppalainen pyöräilykulttuurin muutos ja arvostus näkyy Ville Malisen mukaan jo Suomessa ja Tampereella.

”Myös koronan aikana ihmiset alkoivat panostaa pyöriin. Oma innostus pyöriin lähti jo pikkupojasta asti, mutta nyt mennään jo koko perheenä.”

Sorsapuistossa sunnuntaina vierailleen Katja ja Ville Malisen mielestä kaupungissa on helpompi liikkua pyörällä kuin autolla. Pyöräilyn etuna autoiluun nähden on heidän mukaansa esimerkiksi siitä saatava hyötyliikunta.

Pyöräileminen on Mäen perheen mukaan Tampereella helppoa, mutta turvallisempia olosuhteita kaivataan. Turvallisuudentunnetta lisäisivät selkeästi erotetut väylät pyöräilijöille ja jalankulkijoille. ”Esimerkiksi Kalevantiellä on tosi kapea kevyen liikenteen väylä. Hämeenkadusta ja Sammonkadusta voitaisiin siinä ottaa mallia”, sanoo perheen äiti Maria Varjola-Mäki. Sorsapuistossa kuvattiin sunnuntaina myös isä Antti Mäki sekä lapset Joona ja Iisa Mäki.

Viinikassa asuvat Eemil Räihä ja isä Aapeli Räihä olivat sunnuntaina matkalla Stockmannille äitienpäivän ostoksille. Molemmat kulkevat koulu- ja työmatkansa pyörällä. Tampere on viime vuosina Aapeli Räihän mukaan parantunut pyöräilykaupunkina merkittävästi uusien väylien myötä.

Erkki Majaniemi kertoo ajavansa Hämeenkadun pyöräkaistaa pitkin miltei joka päivä. Kaista on hänen mukaansa muutoin toimiva, mutta jotkut ajavat yksisuuntaista pyöräkaistaa väärään suuntaan. Autoilijoiden suhtautumisen pyöräilijöihin Majaniemi kertoo viime vuosina parantuneen.

Hämeenkadun raitiotietyömaan valmistuttua Hämeenkadun pyöräteillä saa ajaa vain yhteen suuntaan. Pyöräkaista on merkattu katukivetyksen avulla.

Koskipuistossa sunnuntaina pyöräillyt Ane Jääskeläinen on pyöräillyt ahkerasti jo ainakin kymmenen vuoden ajan. Autoilijat väistävät hänen mukaansa pyöräilijöitä nykyään huomattavasti paremmin kuin ennen. Parantamisen varaa Tampereella hän löytää pyörätelineistä, joiden pitäisi olla sellaisia, joihin pyörän rungon saa kiinni.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut