Nokia-areenan avajaiset olivat areenan tekijöille liikutuksen ja ylpeyden hetki - Tampere - Aamulehti

Hullu idea radan päälle rakennettavasta jättiareenasta heräsi eloon virallisissa avajaisissa: ”Me onnistuimme”

Tampereen Nokia-areena avattiin virallisesti keskiviikkona 15. joulukuuta. Avajaisten tuotanto oli niin valtaisa, ettei katsomoa voitu täyttää koko 15 000 kävijän ylärajaan asti. Loppuvuoden tapahtumien lipunmyynti käy kuumana, vaikka kiristyvä koronatilanne on tuonut uusia vaatimuksia. Keskiviikkona areenan tekijöillä oli kuitenkin syytä juhlaan.

Tältä näyttää 10 000 hengen yleisö avaamassa Nokia-areenaa Tampereen Filharmonian ja Eppu Normaalin johdolla.

15.12.2021 21:19

Aamulehti

Tampereen uusi sydän, uusi Näsinneulan kaltainen maamerkki, uusi kaupunginosa ja uuden teknologian näyteikkuna. Muun muassa näillä ylisanoilla keskeiset toimijat kuvailivat keskiviikkona avattua Nokia-areenaa.

Koy Tampereen Monitoimiareenan hallituksen puheenjohtaja Markku Mäkiaho kuvasi kutsuvierastilaisuuden avajaispuheessaan matkaa vaiherikkaaksi.

”Hankkeen tekninen vaativuus ja koronapandemia-aika ovat laittaneet kaikki matkassa mukana olleet lujille, mutta uskallan sanoa nyt, kun tässä seisomme: me onnistuimme ja voimme juhlistaa areenan avajaisia.”

Mäkiahon mukaan alun perin tarkoitus oli, että areenalla olisi päästy aloittamaan kesän jälkeen, mutta avajaisten järjestäminen venyi talveen. Moni areenan tekijöistä kuvaili tunteitaan liikuttuneiksi ja ylpeiksi siitä, että areena saatiin nyt suuren yleisön käyttöön.

Areena avattiin jo aiemmin jääkiekon liigaotteluiden kävijöille joulukuun alussa järjestetyissä paikallispeleissä, mutta virallisia avajaisia vietettiin keskiviikkona Eppu Normaalin ja Santtu-Matias Rouvalin johtaman Tampere Filharmonian tahdissa.

Koy Tampereen Monitoimiareenan hallituksen puheenjohtaja Markku Mäkiaho kohotti ensimmäisenä puhujana maljan areenan avajaisten kunniaksi.

Areenan myyntijohtajan Elina Tikkakosken mukaan uuden areenan avajaisiin osallistui yli 10 000 katsojaa, eli tapahtuma oli lähes loppuunmyyty. Areenan katsomo vetää parhaimmillaan 15 000 hengen yleisön, mutta avajaisissa pystyttiin ottamaan joitakin tuhansia katsojia pienempi yleisömäärä. ”Tuotanto on niin valtaisa, että areenan vetämää täyttä kapasiteettia ei saatu mahtumaan. Ollaan tehty hieno, näyttävä show ja haluttu antaa areenalle arvoisensa avajaiset”, Tikkakoski sanoo.

”Ollaan tehty hieno, näyttävä show ja haluttu antaa areenalle arvoisensa avajaiset.”

Lue lisää: Tampereen keskustan uusi maamerkki Nokia-areena on valmis – Seurasimme tiukkaa loppukiriä, jossa yli 1 000 työntekijää paiski töitä kellon ympäri

Nokia-areena

Tampereen kannen areenan eli Nokia-areenan rakentaminen alkoi vuonna 2017 valmistelevilla töillä ja koepaalutuksilla.

Kannen päälle rakentaminen aloitettiin kesällä 2019.

Tampereen Kansi ja areena -hankkeen pääurakoitsija SRV oy luovutti rakennuksen käyttöön 3.12.2021, jolloin areenassa pelattiin ensimmäinen jääkiekon paikallisottelu.

Hankkeen sijoittajina toimivat Lähi-Tapiola, OP, Ilmarinen ja SRV sekä Tampereen kaupunki.

Areenan virallisia avajaisia vietettiin 15.12.2021, kun areena muuntautui ensimmäistä kertaa jääkiekkohallista konserttipaikaksi. Myös kasino avattiin samana päivänä.

Areenan yhteydessä toimiva Lapland Hotels avasi ovensa maanantaina 13.12.2021.

Loppuvuoden aikana areenalla konsertoivat Popeda (16.12.), Raskasta joulua (17.12.) ja Nightwish (29.12.). Lisäksi pelataan jääkiekon liigan ottelut Tappara–Kalpa (20.12.) ja Ilves–HPK (26.12.).

Nokian paluu juurille

Avajaisiin osallistui myös areenan uuden nimikkosponsorin Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark. Nokia tuli nimikkosponsorihakuun mukaan vasta toisella kierroksella Uroksen jäädessä pois sponsoripaikalta. Lundmarkin mukaan areena on osin Nokian paluu tamperelaisille juurilleen.

”Meidän yhtiömme perustettiin noin 500 metrin päässä tästä paikasta 156 vuotta sitten”, hän sanoo.

Sen lisäksi, että areena on Nokian paluu juurille, se on myös katsaus yhtiön tulevaisuuteen. Lundmarkin mukaan areena on yhtiölle uuden teknologian näyteikkuna.

”Kaiken perusta tulee olemaan 5G-verkko, joka tänne rakennetaan yhdessä kumppanimme Elisan kanssa. Tietysti ensimmäinen tärkeä asia on se, että optimoimme verkon erittäin isolle yhtäaikaiselle käyttäjämäärälle niin, että kaikki saavat riittävästi kaistaa", Lundmark sanoo. ”Sen päälle voidaan rakentaa kokonaan uuden sukupolven katsojakokemuksia, joissa kehityssuunta on se, että areenan fyysinen kokemus yhdistyy erilaisiin digitaalisiin kokemuksiin.”

Nokia oyj:n toimitusjohtaja Pekka Lundmark piti Nokian asemaa areenan nimikkosponsorina tilaisuutena toimia myös uuden teknologian näyteikkunana.

Nokian tulo nimikkosponsoriksi kirvoitti toki mukanaan myös hämmennystä, sillä yhtiön nimi on samalla Tampereen naapurikaupungin nimi. Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen totesi ilahtuneensa Nokian valinnasta nimikkosponsoriksi, mutta muisteli sen kirvoittaneen hiukan koomisia keskusteluja nokialaisten naapureiden kanssa. Hän muisteli avajaisissa keskusteluaan Nokian kaupunginjohtajan kanssa, kun nimi julkistettiin marraskuussa.

”Hän (Nokian kaupunginjohtaja) totesi, että kun heillä on siellä oma urheiluhalli rakentumassa, tuleeko sille sitten nimeksi Nokiampi-areena.”

Tilaisuuksissa vahva maskisuositus

Marraskuussa ennen ensimmäisiä tapahtumia areenalla otettiin käyttöön koronapassi, kun tuhansia lippuja oli jo myyty. Areenayhtiön toimitusjohtaja Marko Hurme kertoo, että osa koronapassiin liittyvistä yhteydenotoista on tullut jopa suoraan toimitusjohtajalle.

”Tänään viimeksi ja eilen on tullut yksityisiltä henkilöiltä kysymyksiä siihen, että on ostettu liput ja pyydetty olemaan yhteydessä lippupisteeseen”, hän sanoo.

Myyntijohtaja Elina Tikkakosken mukaan koronapassin voimaan tulon vuoksi tehdyt peruutukset ovat kuitenkin olleet yksittäisiä.

”Tämä on ihmeellinen hetki. Projekti, jonka aloitin yli vuosikymmen sitten, on herännyt eloon.”

Myös käyttöön otettu vahva maskisuositus kielii pandemian areenalle tuomista pulmista. Hurme sanoo, että hän kävi areenan kolmannessa jääkiekkopelissä katsomassa, miten tunnollisesti maskisuositusta noudatetaan.

”Käytännössä tilanne oli se, että yli 35-vuotiaiden ikäryhmässä noin 80 prosentilla oli maskit. Haaste on, kuten lehdistössäkin on kerrottu, nuoremmassa ikäpolvessa. Olemme lisänneet sitä viestintää.”

Sorin sirkus ja Takomo avasivat areenan avajaisten show’n.

”Ihmeellinen hetki”

Areenan avajaisiin osallistui myös areenan suunnitellut arkkitehti Daniel Libeskind. Nokia-areena on Libeskindin esikoisareena, sillä hänellä ei ollut entuudestaan kokemusta areenojen suunnittelusta. ”Tämä on ihmeellinen hetki. Projekti, jonka aloitin yli vuosikymmen sitten, on herännyt eloon.”

Lennokkaissa avajaispuheissa kyseltiin areenan merkittäviltä toimijoilta, keitä toiveartisteja he haluaisivat nähdä sillä nyt, kun areena on viimeistelyä vaille valmis ja jo tapahtumakäytössä. Libeskind maalasi puheissaan mahdollisuutta konserttien lisäksi myös taideperformansseihin permannolla. Tammikuun alussa siellä nähdään jääshow Lumikuningatar, mikä on jääkiekon ja konserttien jälkeen jälleen uusi avaus.

Arkkitehti Daniel Libeskindiltä ja areenayhtiön toimitusjohtajalta Marko Hurmeelta kysyttiin, keitä he haluaisivat nähdä areenalla.

Areenan tapahtumista moni on vielä julkistamatta, ja areenalla on tarkoitus järjestää noin 140 tapahtumaa vuodessa.

Loppuvuoden tapahtumiin on myös myyty myyntijohtaja Elina Tikkakosken mukaan hyvin lippuja, sillä torstain Popedan konsertti on lähes loppuunmyyty. Myös 29. joulukuuta järjestettävä Nightwishin konsertti on Tikkakosken mukaan loppuunmyyty. Lippupisteen paikkavarausjärjestelmässä tapahtumaan oli keskiviikkona iltapäivällä jäljellä enää muutama yksittäinen paikka.

Tähän mennessä Nokia-areenan tapahtumiin on yhteensä myyty lähemmäs 450 000:ta lippua. ”Pikkuhiljaa lähentelee puolta miljoonaa”, Tikkakoski sanoo.

Tuhansien ihmisten yleisö avasi areenan keikkakauden Eppu Normaalin ja Tampere Filharmonian tahdeissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut