Ykkösratikan tyhjyys ottaa silmään Tampereella, katso ruuhkahuiput - Tampere - Aamulehti

Ykkösratikan tyhjyys pistää silmään Tampereella, vaikka matkustajia on yli 1 000 vilkkaina tunteina – katso ruuhkahuiput ja väljimmät tunnit

Linja näyttää joukkoliikennepomojen mukaan merkityksensä tulevaisuudessa.

Ratikassa yksi näytti tältä keskiviikkona noin kello 10.30 Tampereen Kalevassa Hippos-pysäkin lähellä.

12.11. 7:46

Aamulehti

Tampereen ratikkalinja yksi jää linjasta kolme selvästi matkustajamäärissä, mutta joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen Tampereen kaupungilta vertaisi linjaa busseihin. ”Jos linja ajettaisiin busseilla, matkustajat valittaisivat ruuhkaisuutta”, hän sanoo.

”Eivät ratikan vaunut ihan tyhjiä ole kuitenkaan. Ykköslinjalla on enemmän matkustajia vuoroa kohden kuin bussilinjalla 8:n, jos se jaetaan keskustassa kahdeksi linjaksi”, Häyrynen kertoo.

Hän sanoo, että nyt linja kolme näyttää sen, millainen linjan yksi pitää olla tulevaisuudessa.

Ratikkalinja 1

Reitti: Kaupin kampus–Tays–Hippos–Kalevan kirkko–Sammonaukio–Tulli–Rautatieasema– Koskipuisto–Sorin aukio.

Kulkee talvella arkisin kello 5–22, lauantaisin kello 6–22 ja sunnuntaisin kello 8–22.

Vuoroväli päivällä 7,5 minuuttia, muulloin 15 minuuttia.

Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo, että ratikkalinja yksi noudattelee muun runkoliikenteen syklejä, vaikka se onkin vain neljän kilometrin linja. ”Ihan kuten muuallakin aamupiikki on huomattavasti terävämpi kuin tuntiluvuissa näkyy.”

Linjan matkustajamäärissä ja vaunukoossa odotukset kohdistuvat Periviidan mukaan tulevaisuuteen. ”Täytyy muistaa, että tätä kalustoa on tarkoitus pitää 40 vuotta, joten arviota ei kannata tehdä ensimmäisen vuoden perusteella.”

”Toivottavasti linja jatkuu molemmista päistä, jolloin siitä tulee matkustuksessa ihan ykköslinjamme. Potentiaalia siinä ihan varmasti on”, hän sanoo.

Ratikkalinjan yksi pysäkki sijaitsee kävelymatkan päässä Tampereen Kannen areenasta, joka avataan joulukuun alussa tapahtumille.

Linjan yksi nykyinen päätepysäkki on Sorilla niin lähellä Tampereen Kannen areenaa, että siellä joulukuussa alkavat suuret tapahtumat nousevat mieleen. Häyrynen kertoo, että areenan sijainti on joukkoliikenteellisesti suhteellisen helppo, sillä sinne kulkevat melkein kaikki joukkoliikenteen reitit.

”Tämän vuoksi ei ole huolta, että bussi- tai ratikkareitit tulisivat täyteen muuta kuin pistemäisesti”, hän sanoo. ”Etukäteen emme pysty täysin ennustamaan, mille pysäkeille ihmiset hakeutuvat.”

Häyrynen kertoo, että tämän vuoksi ensi tarkkaillaan, tuleeko ongelmaa ja jos tulee, siihen reagoidaan myöhemmin lisävuoroin.

Pian matkustajat saavat Häyrysen mukaan tietoa siitä, missä pysäkit ovat silloin, kun Vuolteenkatu suljetaan areenan edestä suurien tapahtumien aikaan. Häyrynen sanoo, että ratikkalinjan 1 aikataulua vielä mietitään myöhäisimpien tapahtumien osalta. Sen kulku päättyy kello 22.

”Toisaalta ruuhka vähenee Sorin aukion ympäristöstä, kun ihmiset hakeutuvat Hämeenkadun pysäkeille, eivätkä vaihda yhden tai kahden pysäkin jälkeen. Vaihtaminen on kätevää, mutta ruuhkauttavaa, eivätkä kyytiin mahdu he, jotka kulkisivat linjalla pidemmän matkan”, Häyrynen sanoo.

Periviita muistuttaa, että joukkoliikenteellä on jo kokemusta siitä, miten areenan lähellä sijaitsevan Ratinan stadionin väki on saatu kuljetettua eri suuntiin suurista tapahtumista.

Tuhansia lisää

Periviita kertoo, että arkipäivinä ratikalla tehdään nyt keskimäärin 35 000 matkaa, mikä on 5 000 enemmän kuin kuukausi sitten. ”Lumen tullessa maahan on edessä jonkinlainen matkustajamäärähyppäys."

Hän muistuttaa, että kaikkiaan joukkoliikenteessä kertyy arkipäivisin 135 000 matkaa.

Periviita arvioi, että Tampereella on saatu kirittyä koronapudotusta Turkua ja Helsinkiä paremmin. Hän sanoo, että lokakuun 2019 luvuista ollaan jäljessä noin 20 prosenttia, kahdessa muussa kaupungissa noin 30 prosenttia. ”Ehkä meilläkin voisi olla noin, mutta ratikan tulo ja bussiliikenteen parantamiset näkyvät meillä positiivisena.”

Lue lisää: Tampereen ratikalla matkustaa ruuhka-aikaan yli 2 000 ihmistä tunnissa – Katso vuorokauden ruuhkahuiput ja väljimmät tunnit

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut