Tampereen Rongankatu uudistuu: Pysäköintitila pienenee, tilalle pyörätie - Tampere - Aamulehti

Mittava muutos mullistaa pian Rongankadun Tampereen ytimessä: Lisää puita, tilaa terasseille ja leveä pyörätie – ”Autopaikkojen määrä putoaa merkittävästi”

Rongankadun katusuunnitelma uudistaa 390 metrin katuosuuden Tampereen keskustassa. Katusuunnitelmaehdotus on nähtävillä 25. lokakuuta asti.

Havainnekuva näyttää, miltä tulevaisuuden Rongankadulla voi näyttää. Pellavatehtaankadun ja Rautatienkadun välisellä katuosuudella neljä metriä leveitä ajoratoja on kaksi viheralueen molemmin puolin. Nelimetrinen pyörätie sijoittuu ajoratojen väliin viheralueen keskelle.

18.10. 6:44

Aamulehti

Tampereen Rongankadun uudistaminen voi käynnistyä jo ensi vuonna. Parhaillaan nähtävillä oleva katusuunnitelmaehdotus voi liikenneinsinööri Timo Seimelän mukaan ratkaista monta ongelmaa.

Joukkoliikenteen soljumista helpotetaan suunnitelmassa esimerkiksi bussipysäkkien uudelleensijoittelulla, pysäkkisyvennyksillä ja uusilla liikennevaloilla Rongankadun ja Rautatienkadun risteyksessä.

Myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden olosuhteet paranevat, kun uudet leveät pyörätiet otetaan käyttöön, jalkakäytäviä levennetään ja katujen ylittämisen turvallisuutta parannetaan.

Rongankatu on Seimelän mukaan toisinaan tulvinut rankkasateiden aikana. Suunnitelmassa on pyritty löytämään ratkaisut, joilla hulevesien hallintaa parannetaan. Jatkossa kadun pintavedet johdetaan kallistusten ja reunakivien avulla hulevesiviemäriin.

Pysäköintipaikkoja katoaa

Uudistukset parantavat Seimelän mukaan 390 metriä pitkän katuosuuden viihtyisyyttä. Rongankadun katuvalaistus uusitaan. Nykyiset lehmukset säilyvät ja uusia puita istutetaan kadun keskiosaan ja reunoille pysäköintiä ryhmittämään.

Seimelä kertoo, että tulevaisuuden Rongankadulla jalkakäytävillä on tilaa esimerkiksi kivijalkaliikkeiden terasseille. Betonilaatoitetuille jalkakäytäville varataan molemmin puolin katua 2,5–5,4 metriä.

Rongankadun keskelle lehmusten väliin rakennetaan neljä metriä leveä pyörätie. Puiden väliin toteutetaan pyöräpysäköintiä ja kaupunkipyöräasema. Pyörätie tulee olemaan koko Rongankadun pituudelta sävyasfalttia. Kulkusuunnat erotellaan ajoratamaalauksilla. Risteämiset autoliikenteen kanssa Aleksanterinkadun ja Tuomiokirkonkadun risteyksissä korotetaan, ja pyöräliikenne on etuajo-oikeutettu.

Uusi pyörätie tarkoittaa, että kymmenet autojen pysäköintipaikat poistuvat käytöstä nykyisiltä paikoiltaan Rongankadun keskiosista. ”Autopaikkojen määrä putoaa merkittävästi. Yli puolet paikoista häviää.”

Koko Rongankadulla on tällä hetkellä 75 pysäköintipaikkaa. Jatkossa autoja voi pysäköidä ajoratojen suuntaisesti jäljelle jääville 20 pysäköintipaikalle.

Maaliskuussa 2019 kuvattu ilmakuva näyttää, miltä Rongankatu Pellavatehtaankadun risteyksestä Rautatienkadun suuntaan näyttää ennen uudistuksia. Keskellä kuvaa olevien puiden välissä kulkee jatkossa pyörätie. Autojen pysäköinti keskittyy uudistusten jälkeen ajoratojen suuntaisesti katujen varsille.

Useita autoja oli pysäköity Rongankadun keskiosaan maaliskuussa 2019. Uudistusten jälkeen autoja ei enää näy Rongankadun keskiosassa.

Ensi vuonna töihin

Rongankadun uudistaminen käynnistyy arviolta ensi vuonna. Seimelä sanoo, että mittava hanke jakautuu todennäköisesti kahdelle vuodelle, joten katuosuus on valmis vuonna 2023.

Rongankadun katusuunnitelmaehdotus on nähtävillä 25. lokakuuta asti. Suunnitelmaa käsitellään yhtä aikaa Lapintien katusuunnitelman kanssa etäyleisötilaisuudessa 18. lokakuuta kello 16.30. Osallistumisohjeet ja tapahtumalinkki löytyvät kaupungin kotisivulta.

Rongankadun katusuunnitelmasta kerätään nyt palautetta. Palautteen pohjalta suunnitelmaa voidaan vielä kehittää. Katusuunnitelma etenee yhdyskuntalautakunnan hyväksyttäväksi mahdollisesti jo kuluvana vuonna.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut