Käsittämätön linjaus, sanoo pormestari Ikonen Finnairin bussiyhteyssuunnitelmista - Tampere - Aamulehti

Käsittämätön linjaus, sanoo pormestari Ikonen Finnairin bussiyhteys­suunnitelmista – oli jo yhteydessä Turun pormestariin

Molok oy:n henkilöstö- ja viennin asiakaspalvelupäällikkö Saritta Duhamelin mukaan tapaamiset ovat vientiyritykselle edelleen hyvin tärkeitä, ja Pirkkalasta lähteminen maailmalle on käynyt sujuvasti.

Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok.) pitää Finnairin suunnitelmia huolestuttavana uutisena. Ikonen kuvattiin Tampereella elokuussa 2021, Tampere-Pirkkalan lentoasema elokuussa 2018.

23.9. 21:35

Aamulehti

Finnairin suunnitelma korvata Tampereen ja Helsingin väliset lennot bussiyhteyksillä on Tampereen pormestarin Anna-Kaisa Ikosen (kok.) mukaan erittäin huolestuttava uutinen.

Ikonen kertoo olleensa heti torstaina yhteydessä Turun pormestariin Minna Arveen (kok.). Finnair on kertonut arvioivansa mahdollisuutta korvata lentoyhteyksiä tai osaa niistä myös Turun ja Helsingin välillä. Suunnitelmaa on perusteltu lyhyen lentoreitin korkeilla ilmastopäästöillä.

”Meidän täytyy käydä nyt keskusteluja suoraan Finnairin kanssa, ja kyllä meillä on tässä kaupunkien yhteisen vaikuttamisen paikka myöskin”, Ikonen sanoo.

Lue lisää: Finnair ei avaa talvikaudelle reittejä Tampere-Pirkkalan lentokentältä – Suunnittelee lentojen korvaamista bussiyhteyksillä

Hän kuvaa linjauksen olevan käsittämätön. Yhteiskunnan lähtiessä avautumaan, ovat oman lentokentän kansainväliset yhteydet valtavan tärkeät sekä liike-elämälle että Tampereelle esimerkiksi korkeakoulu- ja tapahtumakaupunkina.

”Jos esimerkiksi joku tapahtumajärjestäjä tuo meille uudelle areenalle ison tapahtuman, ei voi ajatella, että sanotaan, että tulkaa kahden tunnin bussimatka tänne.”

Ikonen kertoo esimerkkinä lentoyhteyden toimivuudesta, että edellisellä pormestarikaudella hänellä oli usein matkoja Brysseliin. Se onnistui päivän pyrähdyksenä niin, että hyppäsi aamulla kuuden koneeseen Tampereelta.

”Sillä ehti puoli kahdeksan lennolle Brysseliin ja kymmenen jälkeen pystyi olemaan siellä jo puhumassa ja tehdä täyden työpäivän. Illalla ehti vielä lennolla Helsinki-Vantaalle ja sieltä puolen yön lennolla Tampereelle.”

”Oltiin niin lähellä Eurooppaa niillä yhteyksillä. Kyllä sen täytyy olla jatkossakin mahdollista.”

Ikonen huomauttaa, että jos yrittää seitsemän tai puoli kahdeksan lennoille Helsingistä, ei täältä mene junia, joilla niihin pääsisi. Myöskään nopeat junayhteydet eivät ole toteutumassa niin lähitulevaisuudessa, että niistä olisi ratkaisuksi.

”Käytännössä ihmiset lähtevät sitten omilla autoilla, joten en ole ihan vakuuttunut ilmastoargumentista. Tässä ei ehkä nyt myöskään nähdä, mikä aluetaloudellinen merkitys kansainvälisellä kentällä on.”

Ikonen huomauttaa, että ei täältä lennetä Helsinkiin siksi, että mentäisiin Helsinkiin. Ikonen esitti torstaina iltapäivällä Twitterissä, että Finnair voisi lentää Tampereelta suoraan vaikkapa Saksan Frankfurtiin.

”Jos lyhyen matkan lennot ovat ongelma, ei meidän puolestamme ole pakko Helsinkiin pysähtyä. Kyllä täältä voi avata suoria yhteyksiä ja lähteä rakentamaan jotain toista hubia.”

”Tapaaminen todella tärkeää”

Samoilla linjoilla on jätehuoltoratkaisuja tarjoavan vientiyhtiön Molok oy:n henkilöstö- ja viennin asiakaspalvelupäällikkö Saritta Duhamel.

Hän kuvaa, että matkaan lähtö Pirkkalasta on erittäin sujuvaa verrattuna siihen, että ajaisi Kehä III:n ruuhkissa Helsinki-Vantaalle, jossa pitäisi olla paria tuntia ennen lentoa.

”Pirkkalassa on äärimmäisen joustava ja juohea check-in ja turvatarkastus.”

”Kun ajattelee, että lähtee esimerkiksi lento 7.35 Pariisiin Helsingistä, ei ole yöjunia, millä lähtisi ja viideltä pitäisi kuitenkin olla kentällä, että jää kaksi tuntia aikaa.”

Duhamel sanoo, että Suomessa on varsinkin korona-aikana ajauduttu vähän ihmeelliseen it-kuplaan, jossa ajatellaan, että kaikki hoituu etäyhteyksillä. Osa yhteydenpidosta onnistuukin niin, mutta edelleen iso osa työstä on ihmisten kohtaamista.

”Tapaaminen on todella tärkeää. Meidänkin alalla jätehuollossa työ on hyvin konsultatiivista. Pitää selittää jätehuollon koko ketju.”

Matkustaminen on välttämätöntä, Duhamel sanoo, mutta ei välttämättä Finnairilla.

”Meillä on Pirkanmaalla esimerkiksi paljon teollisuutta ja isoja yhtiöitä, ja asiakkaita nyt vain täytyy mennä tapaamaan. Toivotaan, että SAS palauttaisi Kööpenhaminan lennon ja että Tukholma alkaa pikkuhiljaa palautua.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos