Tampereen yläkoululaiset voivat nyt ilmoittaa somen ongelmatilanteista uudessa palvelussa - Tampere - Aamulehti

Tampereen yläkoululaiset voivat ilmiantaa somekiusaamisen sovelluksella – ”Reilu puolet ylittää rikoskynnyksen”

Palvelun tavoitteena on, että nuoret saisivat apua matalalla kynnyksellä.

Tampereella käyttöön otetussa Someturva-palvelussa nuori voi ilmoittaa sosiaalisessa mediassa kohtaamistaan ongelmatilanteista. Kuva toukokuulta 2018.

11.9.2021 7:14

Aamulehti

Tampereella on otettu käyttöön uusi verkkopalvelu, joka auttaa ja ohjeistaa koululaisia sosiaalisen median ongelmatilanteissa. Someturva-verkkopalvelua voivat käyttää 7.–9.-luokkalaiset, opettajat ja oppilashuollon henkilökunta.

Palvelussa nuori voi ilmoittaa esimerkiksi kiusaamisesta, uhkailusta tai seksuaalisesta häirinnästä, jota on kohdannut verkossa. Ilmoitus tehdään nimettömästi.

– Olemme nuorelle ehkä ensimmäinen taho, johon ollaan yhteydessä. Olemme höylänneet kynnyksen niin matalaksi, ettei todella vaikeissakaan tilanteissa olisi kynnystä pyytää apua, sanoo Someturvan toimitusjohtaja Suvi Uski.

Kun käyttäjä on tehnyt ilmoituksen, palvelun omat asiantuntijat, kuten juristit ja sosiaalipsykologit, käyvät sen läpi. Tilanteesta riippuen käyttäjä voi saada muun muassa neuvoja, tukea tai apua rikosilmoituksen tekemiseen.

Lue lisää: Suvi Uski on sometohtori, joka ei suostu puhumaan sosiaalisen median hyvistä puolista: ”On vanhanaikainen luulo, että lapsia kalastelisi yksittäinen sairas ihminen”

Palvelu on ollut Tampereella käytössä nyt noin kuukauden.

– Meille palveluun ilmoitetuista tapauksista yleensä noin reilu puolet ylittää rikoskynnyksen. Palvelun kautta tulevat vakavat rikokset ovat esimerkiksi vakavia kiusaamistilanteita ja lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia, Uski kertoo.

Someturva-palvelu

Suomalainen vuonna 2017 perustettu maksullinen verkkopalvelu.

Toimii anonyymisti, luottamuksellisesti ja ympäri vuorokauden. Käyttö edellyttää käyttöoikeuden ja sopivan laitteen.

Palvelussa voi ilmoittaa sosiaalisessa mediassa tai muualla verkossa kohtaamistaan ongelmista, joihin käyttäjät saavat toimintasuosituksia, neuvoja ja oikeudellisia arvioita asiantuntijoilta.

Sovelluksen kautta on autettu yli 2 000 tapauksessa. Käyttäjät ovat olleet 7–72-vuotiaita.

Aiemmin sovellus on otettu käyttöön kouluissa ainakin Turussa ja Vantaalla.

Kokeiltiin jo viime vuonna

Palvelun käyttöä pilotoitiin Tampereella kahdessa koulussa keväällä 2020. Kokemukset olivat hyviä ja rohkaisevia.

– Ensimmäiset kokemukset herättivät siihen, että tälle voisi olla tarvetta, sanoo perusopetuksen kehittämispäällikkö Mikko Tiirikainen Tampereen kaupungilta.

Tiirikaisen mukaan koululaisille ja koulujen henkilökunnalle haluttiin tuoda uusi digitaalinen matalan kynnyksen palvelu, jolla voidaan vaikuttaa muun muassa koulurauhaan.

– Palvelu antaa meille kokonaiskuvaa oppilaiden kokemista haasteista sosiaalisessa mediassa. Näin saamme tärkeää tietoa ja voimme kehittää ennaltaehkäiseviä toimintatapoja.

Lue lisää: Ensin tulivat raivokohtaukset, sitten katosi hymy ja lopulta 11-vuotias Eetu halusi kuolla – Yksi sattumalta saatu neuvo pelasti koulukiusatun pojan

Käyttöä voidaan laajentaa

Uski muistuttaa, että 90 prosentissa kiusaamistapauksista some on mukana tavalla tai toisella. Somessa tilanteet voivat kärjistyä nopeasti ja sisällöt kerätä suuria yleisöjä hetkessä.

– Näemme ihmissuhdesotkuja, väärinymmärryksiä, netissä kohdattuja pelottavia tilanteita ja koulukiusaamista. Nuoret ratkovat näitä paljon itsekseen. Autamme siinä, etteivät he jää avun ulkopuolelle vain siksi, etteivät aikuiset ymmärrä somesta tarpeeksi, Uski sanoo.

Yläkoululaisia on Tampereella yli 5 000. Tiirikaisen mukaan palvelun käyttö päätettiin aloittaa juuri tässä ryhmässä, koska siinä tarpeen palvelulle arvioitiin olevan suurin. Jatkossa palvelun käyttöä saatetaan laajentaa.

– Ehkä 5.–6.-luokkalaiset voisivat olla seuraava ryhmä. Tai toinen aste, Tiirikainen arvioi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut