Tampereen kaupunkipyörien kausiliput eivät ole menneet kaupaksi, kuten toivottiin - Tampere - Aamulehti

Tampereen kaupunkipyörien ensimmäinen kesä on pettymys: kauden tavoite 10 000 kausilippua, vain reilut 400 myytiin – ”Näyttää taloudellisesti erittäin huonolta”

Kaupunkipyörien kausilippujen myynti arvioitiin suuresti yläkanttiin. Tampereen kaupungin liikenneinsinöörin mukaan muun muassa sähköpotkulautojen suosio vaikuttaa pyörien menekkiin.

Kaupunkipyöriä on Tampereella nyt yhteensä 700. Kaupunkipyöriä kuvattuna telineessä heinäkuussa 2021.

20.8. 17:06

Aamulehti

Tampereen kaupunkipyörillä ei ole ajettu niin paljon kuin pyöriä hankittaessa suunniteltiin.

– Päivittäiset matkamäärät ja kausilippujen myyntimäärät eivät ole yhtä korkeita kuin toivoimme, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä sanoo.

Etenkin kausilippujen myynti arvioitiin suuresti yläkanttiin.

25 euron hintaisia kausilippuja on 18. elokuuta mennessä ostettu yhteensä noin 430 kappaletta. Seimelän mukaan kaupunkipyörien budjetointivaiheessa lähdettiin liikkeelle siitä, että kausilippuja ostetaan kaudessa yli 10 000 kappaletta.

– Siitä luvusta ollaan vielä kaukana. Jäämme selvästi alle sen tulotason, mitä aikanaan arvioimme käyttömaksuista saavamme, hän sanoo.

Pyöräilykausi jatkuu lokakuun loppuun asti. Reilussa kahdessa kuukaudessa kausilippuja pitäisi siis ostaa yli 9 000, jotta alunperin toivottu määrä täyttyisi.

– Tällä hetkellä näyttää taloudellisesti erittäin huonolta. Pyrimme erilaisin kampanjoin ja mainonnalla lisäämään käyttäjämääriä.

Seimelän mukaan opiskelijat ovat merkittävä käyttäjäryhmä, joten korkeakoulujen alkaminen voi lisätä pyörälippujen myyntiä.

Kaupunkipyöräjärjestelmän perussopimus on 1,4 miljoonaa euroa. Sopimuskausi kestää neljä vuotta ja mahdolliset kolme optiovuotta.

Kaupunkipyöräjärjestelmästä tulee kaupungille maksettavaksi tänä vuonna suunnilleen kolmasosa eli noin 450 000 euroa. Käyttöoikeusmaksuista on arvioitu saatavan noin 450 000 euroa kaudessa.

Lue lisää: Aamulehti testasi Tampereen uusia kaupunkipyöriä: ”Jos tulee jokin tiukka tilanne, jarrujen kanssa saa olla varovainen” – Näillä ohjeilla pääset pyöräilyssä alkuun

Potkulaudat vaikuttavat

Toisin kuin kausilippuja, päivälippuja on Timo Seimelän mukaan ostettu yllättävän hyvin. Aikavälillä 1.7.–18.8. päivälippuja on ostettu yhteensä 2 100 kappaletta.

Pyörillä on ajettu ahkerimmin heinäkuussa. Päivittäisissä matkamäärissä on paljon vaihtelua, mutta esimerkiksi 8.– 24. heinäkuuta matkoja oli päivittäin yli 300. Parhaana päivänä ajettiin jopa 570 matkaa, mutta muuten 500 rajapyykki ei ole ylittynyt.

– Pyörät kilpailevat sähköpotkulautojen kanssa samoista asiakkaista, joten lautojen suuri suosio tietysti vaikuttaa siihen, moniko käyttää kaupunkipyörää, Seimelä sanoo.

Hänen mukaansa kaupunkipyörien käyttöön vaikuttaa myös sää. Sateella ne ovat selkeästi vähemmällä käytöllä.

Esimerkiksi keskiviikkona 18. elokuuta pyörillä ajettiin 211 matkaa. Elokuussa matkamäärät ovat vaihdelleet reilusti 200 päivittäisen matkan molemmin puolin.

700 pyörää

Elokuun puolivälistä lähtien Tampereella on ollut käytössä 700 kaupunkipyörää. Pyörille on noin 70 asemaa.

Suosituin asema on Lapinniemenranta, josta matka aloitetaan ja jonne se myös päätetään useimmin. Toiseksi eniten pyöräilemään lähdetään rautatieasemalta. Matka päätetään toiseksi useimmin Laukontorille.

Pyörien käyttöönotossa ja palautuksessa oli alkuvaiheessa haasteita ja ongelmia, mutta nyt järjestelmä Seimelän mukaan toimii hyvin.

– Pyörät ovat hyviä, mukavia ajaa ja selkeästi kevyempiä polkea kuin vaikkapa pääkaupunkiseudulla. Taloudellinen puoli on nyt se heikko osa-alue, hän sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: