Tampereen ratikan viimeisetkin testiajot saatiin päätökseen perjantaina - Tampere - Aamulehti

Tampereen ratikan viimeisetkin testiajot saatiin päätökseen perjantaina: ”kaikki infra on nyt liikennöitävässä kunnossa”

18. ja samalla kolmanneksi viimeinen ratikkakuljetus saapui perjantaina Tampereen varikolle.

Viimeisetkin raitiovaunun testiajot saatiin perjantaina 23. heinäkuuta päätökseen ratikan Hatanpään valtatiellä kulkevalla osuudella.

23.7.2021 22:48 | Päivitetty 29.7.2021 9:57

Aamulehti

Tampereen Raitiotie oy tiedotti perjantaina, että ratikan viimeiset testiajot on saatu onnistuneesti päätökseen Hatanpään valtatiellä. Testiajot aloitettiin raitiotien ykkösosan viimeisellä osuudella 13. heinäkuuta.

Hatanpään valtatiellä testattavana oli kauttaaltaan koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Koko rataosa ajettiin läpi ensin hitaasti ja sitten liikennöintinopeuksien mukaan.

Testien perusteella todennettiin raiteen, vaihteiden ja ratajohdon ajettavuus. Samalla arvioitiin liikennemerkkien, opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi testiajossa säädettiin liikennevalojen toimintaa ja testattiin vaihteenohjausjärjestelmää.

Hatanpään valtatien myötä kaikki ratikan ykkösvaiheen testit on nyt tehty.

– Eli infran koeajot on saatettu loppuun ja olemme todenneet, että kaikki infra on nyt liikennöitävässä kunnossa, projekti-insinööri Niina Uolamo Tampereen Raitiotie oy:stä summaa.

Ykköslinjalla Kaupin kampukselta Sorin aukiolle suoritetaan seuraavaksi koeliikennettä ennen kuin virallinen liikennöinti molemmilla rataosuuksilla alkaa. Toisin kuin kolmoslinjalla, ykköslinjan koeliikenne tehdään ilman matkustajia.

Kolmoslinjalla Hervantajärveltä Pyynikintorille koeliikennettä ajetaan jo totuttuun tapaan matkustajien kanssa aina ratikan virallisen liikennöinnin alkuun saakka. Kolmoslinjalla koeliikennettä ajetaan arkisin noin kello 6.30–21 välisenä aikana.

Tampereen Ratikan liikennöinti alkaa virallisesti maanantaina 9. elokuuta molemmilla linjoilla.

18. ratikka saapui Tampereelle

18. ja samalla kolmanneksi viimeinen raitiovaunu saapui niin ikään Tampereelle perjantaina. Vaunu tuotiin Kajaanista Škoda Transtechin Otanmäen vaunutehtaalta.

Uolamon mukaan ratikka saavutti määränpäänsä iltakahdeksan aikoihin.

Kaikkiaan ratikoita tulee Tampereelle 20.

Raitiovaunujen kuljetuksissa ei ole esiintynyt Uolamon mukaan ongelmia ensimmäisen kuljetuksen jälkeen. 23. toukokuuta 2020 Tampereelle saapunut ensimmäinen ratikkakuljetus ei mahtunut kääntymään Sääksjärven liittymässä ongelmitta. Sittemmin liittymää on paranneltu.

Tampereen ratikka

Tampereen raitiovaunut valmistaa Škoda Transtech oy Kajaanin Otanmäessä.

Jokainen vaunu on 37,3 metriä pitkä, 2,65 metriä leveä ja 3,6 metriä korkea. Yksi vaunu painaa yli 56 tonnia.

Matkustajia yhteen vaunuun mahtuu 264. Istumapaikkoja on 104.

Yhteensä Tampereelle tulee 20 Smart Artic -vaunua. Ensimmäinen vaunu saapui Hervantaan 23. toukokuuta.

Ratikka alkaa liikennöidä 9. elokuuta 2021.

Oikaisu 29.7.2021 kello 9.57: Jutussa luki aiemmin virheellisesti, että raitiovaunuja tulisi Tampereelle 19. Tampereelle saadaan raitiotien käyttöönoton ensimmäisessä vaiheessa yksi vaunu enemmän kuin alun perin oli tarkoitus - yhteensä 20 kappaletta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut