Yhdystunneli Noutoparkin ja Tullinparkin välille on valmistunut - Tampere - Aamulehti

Tampereen itäisen keskustan pääsee nyt alittamaan tunnelia pitkin – rakentaminen sujui aikatauluissa, mutta varkaat aiheuttivat ongelmia

Yhdystunneli on viisitoistametrinen, ja se rakennettiin kuuden metrin syvyyteen. Rakentaminen saatiin valmiiksi aikataulussa. Vaikka suurilta vastoinkäymisiltä vältyttiin rakentamisessa, toi vilkas kaupunkiympäristö mutkia matkaan.

Yhdystunneli sijoittuu Tullikamarin Pakkahuoneen vieressä olevien portaiden alle. Aamulehti kuvasi Tampereen rautatieaseman itäpuolen heinäkuussa 2020.

23.7.2021 7:05

Aamulehti

Tampereella talven ja kevään aikana rakennettu yhdystunneli Noutoparkin ja Tullin parkin välille on valmistunut. Yhdystunneli sijoittuu Tullikamarin Pakkahuoneen vieressä olevien portaiden alle.

Tunneli on viisitoistametrinen, ja se rakennettiin kuuden metrin syvyyteen. Maanalainen reitti mahdollistaa Tampereen itäisen keskustan alittamisen tunneleita pitkin, tiedottaa rakennusprojektin toteuttanut Kreate Group oy.

Kreate toteutti kohteen rakentamisen top-down-menetelmällä sen sijaan, että paikalla olisi tehty avokaivanto. Avokaivannossa maa olisi kaivettu auki, mutta top-down menetelmällä tunneli saatiin rakennettua ylhäältä alaspäin.

Tämä nopeutti aikataulua merkittävästi.

Yhdystunnelin rakentaminen kesti kuusi kuukautta, kun avokaivantomenetelmällä rakentaminen olisi kestänyt kymmenen kuukautta, Kreaten työmaapäällikkö Jere Vesanen kertoo.

Pakkahuoneen ja Tullikadun väliset portaat jouduttiin purkamaan rakentamisen ajaksi, ja ne palautettiin entiselleen työmaan päätyttyä.

Noutoparkin ja Tullin parkin välinen yhdystunneli avattiin kesäkuussa ja sen tilaajana oli Finnpark oy.

Haasteena levoton kaupunkiympäristö

Kreaten työmaapäällikkö Jere Vesanen kertoo sähköpostitse, että rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä on haastavaa.

Yhdystunnelin hankkeessa erityisesti kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Pakkahuoneen suojeleminen vahingoittumana oli tärkeää. Myös ihmisten turvallisen liikkumisen takaaminen alueella haluttiin varmistaa.

Vesasen mukaan lisähaastetta rakentamiseen toi levoton ympäristö, mikä näkyi työmaalla muun muassa työkalujen ja muiden tavaroiden anastuksina.

Merkittäviä takapakkeja tai yllätyksiä itse yhdystunnelin rakentamisessa ei kuitenkaan Vesasen mukaan tullut.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut