Tällainen on Sara Hildénin uusi taidemuseo, Aamulehti seuraa suorana - Tampere - Aamulehti

Tampereen Finlaysonin alueelle nousee moderni valkoinen rakennus – Sara Hildénin museon arkkitehtuurikilpailun voitti ”Lumen valo”

Kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun tuomaristolla on ollut kova urakka. Kilpailuun osallistui 472 kilpailuehdotusta. Torstaina suorassa lähetyksessä selvisi, millainen Sara Hildénin uudesta taidemuseosta tulee.

Havainnekuvassa voittajaehdotus Lumen valo. Sara Hildénin uusi taidemuseo nousee Finlaysonille vanhan pääkonttorin ja Finlaysonin palatsin väliselle parkkipaikalle.

19.5. 14:17

Aamulehti

Tampereen Sara Hildénin taidemuseon arkkitehtuurikilpailun voitti ehdotus Lumen Valo. Tulevan taidemuseon on suunnitellut arkkitehti Janne Hovi.

Kaupunki, Varma ja Sara Hildénin säätiö julkistivat arkkitehtuurikilpailun voittajan suorassa verkkolähetyksessä Sara Hildénin nykyisestä taidemuseosta Särkänniemestä.

Palkintolautakunta kiitti Lumen Valo -ehdotusta siitä, että se ottaa huomioon Finlaysonin alueen historian arvot ja ympäristön lähtökohdat. Sopusuhtaisten ja luonnonvaloa hyödyntävien näyttelysalien ketju muodostaa lautakunnan mielestä elämyksellisen kokonaisuuden.

Lumen valon kokonaismuoto on johdettu rakennuksen näyttelytilojen pohjalta. Tämän ansiosta ehdotus erottui muista ehdotuksista ylivoimaisesti, perustelee palkintolautakunta valintaa.

Kilpailun kolmossijan jakavat ehdotus Obscura ja Mezzo. Obscuran suunnittelijat ovat Heljä Nieminen ja Havu Järvelä. Mezzo on Arkkitehdit Rudanko ja Kankkunen Oy:n ehdotus.

Kilpailutyö nimeltä Obscura, jaettu kolmas sija.

Kilpailutyö nimeltä Mezzo, jaettu kolmas sija.

Ehdotukset XXX ja A Sculpture in the Park lunastettiin. Lisäksi kymmenen ehdotusta sai kunniamaininnan.

Kilpailutyö nimeltä XXX, lunastettu ehdotus.

Kilpailutyö nimeltä A Sculpture in the Park, lunastettu ehdotus.

Taidemuseo siirtyy keskustaan

Uusi taidemuseorakennus tulee työeläkeyhtiö Varman, Tampereen kaupungin ja Sara Hildénin säätiön omistukseen. Museon rakentajakumppanit kehittävät voittajatyötä edelleen ehdotuksen tekijän kanssa. Hovi on mukana myös alueen asemakaavatyössä.

Kilpailun tavoitteena oli saada Finlaysonille arkkitehtuuriltaan omaleimainen museorakennus, joka tukee Sara Hildénin taidemuseon erityisluonnetta. Museo esittelee säätiön modernin ja nykytaiteen kokoelman teoksia sekä kotimaisen ja kansainvälisen taiteen näyttelyitä.

Sara Hildénin säätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Laatunen kertoi julkistustilaisuudessa, että vanha museorakennus alkaa olla aikansa päässä.

– Taide on päässyt museossa hyvin esiin, kuten pitääkin. Museo ei ole ollut ennen korona-aikaa suljettuna kertaakaan, Laatunen sanoi.

Museon tuleva paikka Finlaysonilla, tekstiiliteollisuuden kehdossa on Laatusen mielestä taidemuseolle luontevin mahdollinen.

Kilpailualue on Finlaysonin tehdasaluetta, joka on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Taidemuseon paikka on tehtaan vanhan pääkonttorin ja Finlaysonin palatsin välisellä aukiolla.

Sara Hildénin taidemuseo on nyt Särkänniemen alueella. Uusi paikka Finlaysonilla tuo taidemuseon Tampereen keskustaan.

– Olemme Varmassa hankkeesta todella innoissamme Finlaysonin alueen kiinteistönomistajana. Tämä on Varmalle hieno mahdollisuus olla mukana luomassa entistä parempia näyttelytiloja yhdelle Suomen laajimmista ja merkittävimmistä modernin ja nykytaiteen kokoelmista, kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki Varmasta sanoo.

Suora lähetys on päättynyt. Tilaisuuden tekstimuotoinen seuranta löytyy alta:

Kello 11.03: Lumen Valo -ehdotus ottaa yksinkertaisin tavoin huomioon Finlaysonin alueen historiaan liittyvät arvot ja ympäristön lähtökohdat ja taiteen esittämisen vaatimukset, kertoo kilpailun palkintolautakunnan puheenjohtaja, apulaispormestari Stenhäll.

Näyttelytila on sisältä avara.

Havainnekuva näyttelytilan sisältä.

Havainnekuva museorakennuksesta miljöössä.

Kello 11.02: Lumen valon suunnittelija, arkkitehti Janne Hovi kertoo, että on ollut hienoa olla mukana uuden Sara HIldénin museon suunnittelussa.

Kello 10.57: Lumen valo voittaa. Ehdotukset Mezzo ja Obscura jakavat kolmannen palkinnon.

Kello 10.56: Lunastukset ovat Sculpture in the Park ja XXX.

Kello 10.55: Jaakko Stenhäll kertoo kilpailun kunnianmaininnat: ehdotukset Elon, Ester, Hatunnosto, Kävelyllä metsässä, Kepos, Krokotiili, Ruukin puuvillaa, Sara, Venetsia, Viisivooninkinen.

Kello 10.49: Arkkitehti Narjus esittelee vielä ehdotuksen Lumen valo parhaiden ryhmässä.

Kello 10.45: Nyt Narjus esittelee julkisivultaan puurakenteisen Obscuran. Ehdotuksessa on tuomariston mielestä sopusuhtainen rakennusvolyymi.

Kello 10.43: Kolmantena Narjuksen esittelyssä on ehdotus Mezzo. Ehdotuksen näyttelysalit on ryhmitelty kapenevaan sarjaan.

Kello 10.40: Ehdotuksen XXX:n puiston puoleinen seinä on tuomariston mukaan herkkä ja tuo hyvin esiin rajakohdan Finlaysonin tehdasalueen ja muun kaupungin välillä.

Kello 10.39: Toisena viidestä parhaasta esittelyyn pääsee ehdotus XXX, joka on pitkittäin pääkonttoria vastapäätä.

Kello 10.36: Narjus sanoo, että välillä tuomariston tehtävä tuntui epätoivoiselta, kun kriteerejä oli niin paljon. Palkintoluokkaan valittiin viisi työtä.

Ensimmäisenä Narjus esittelee ehdotuksen Sculpture in the Park. Rakennuksella on tuomariston mukaan taidemuseolle sopiva identiteetti.

Kello 10.34: Nyt arkkitehti Pauno Narjus esittelee viisi parasta ehdotusta.

Kello 10.33: Tuomaristo jakoi ehdotukset viiteen luokkaan. 51 pääsi ehdotusta parhaaseen luokkaan. Mahlamäki kiitti kaikkia osallistujia erinomaisesta töistä, vaikka vain pieni osa palkitaan.

Kello 10.30: –Voisi kysyä, mitkä julkisivumateriaalit eivät olleet mukana kilpailussa. Oli kaikkea, Mahlamäki sanoo. Metalleja, tiiltä, puuta ja viherkattoja.

Kello 10.29: Mukana oli myös ehdotuksia, jossa museo tukeutui osittain ulkoilmatiloihin. Tämä ei toimi pohjoisissa olosuhteissa, Mahlamäki sanoo.

Kello 10.27: Parhaat näyttelytilat olivat Mahlamäen mukaan ehdotuksissa Viivivooninkinen ja Turner.

Kello 10.25: Mahlamäki esittelee yhä eri ehdotuksia. Hänen mukaansa kilpailun tuomaristo hämmästyi, miten harvat ehdotukset tutkivat tarkasti museosaleja ja näyttelytiloja.

Kello 10.21: Iso pieni talo -ehdotuksessa museo on enimmäkseen puiston alla. Mahlamäen mukaan museorakennuksen pitää näkyä selkeästi ympäristöönsä.

Kello 10.19: Esittelyssä ovat ehdotukset Kepos ja Obscura.

Kelo 10.18: Mahlamäki esittelee monia ehdotuksia ja kertoo niiden avulla historiallisen alueen haasteista. Tuomaristo sai myöhemmässä vaiheessa digitaalisia malleja ehdotuksista.

Kello 10.15: Mahlamäki kertoo, että haasteena oli esimerkiksi saada museo sopimaan kaupunkimaisemaan, kun sen samalla pitää olla käytännöllinen. Hän esittelee kahta ehdotusta.

Kello 10.12: Arkkitehti Rauno Mahlamäki esittelee suunnittelualueen Finlaysonilla. Alue on haastava, mutta myös inspiroiva.

Tuomariston talvi ja kevät meni pitkälti kilpailun ehdotusten parissa. Ehdotusten systemaattinen läpikäynti tuotti tuloksen.

Kello 10.11: Laatusen mukaan monessa museossa kuulee sanottavan, että monelta virheeltä olisi voinut välttyä, kun olisi kuunneltu suunnitteluvaiheessa asiantuntijoita.

– Pidetään huoli, että tässä hankkeessa näin tapahtuu jatkossakin, Laatunen sanoo.

Kello 10.09: Laatunen sanoo, että on kiehtovaa, että kokoelma saa uuden paikan Finlaysonilla tekstiiliteollisuuden kehdossa. Sen luontevampaa paikkaa taidemuseolla ei voi olla.

Kello 10.08: Stenhäll toivottaa tervetulleeksi Sara Hildénin säätiön hallituksen puheenjohtajan Timo Laatusen. Laatunen sanoo, että taidemuseo kertoo, että Sara Hildén siirsi kokoelmansa Tampereelle, kun kaupunki lupasi rakentaa niille museon ja hoitaa kokoelmaa. Ajan hammas on armoton. Rakennus on aikansa päässä.

– Taide on päässyt museossa hyvin esiin, kuten pitääkin. Museo ei ole ollut ennen korona-aikaa suljettuna kertaakaan. Vertailun vuoksi voi todeta, että kaksi vuosikymmentä nuorempi Kiasma on toista kertaa suljettuna korjausten takia, Laatunen sanoo.

Säätiö halusi kokoelman säilyvän Tampereella ja kaupunki ymmärsi tilanteen.

Kello 10.03: Stenhäll on ollut tuomariston puheenjohtaja. Hän kertoo, että ehdotuksia tuli paljon eri puolilta maailmaa ja työtä on ollut paljon.

Kello 10.02: Tilaisuuden aloittaa apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Kello 10.01: Nyt tilaisuus alkaa Sara Hildénin taidemuseolta. Tampereen viestintäjohtaja Katja Kannonlahti esittelee tilaisuuden.

Kello 9.58: Sara Hildénin uuden taidemuseon julkistustilaisuus alkaa muutaman minuutin kuluttua. Kaupunki, Varma ja Sara Hildénin säätiö julkistavat voittajan suorassa lähetyksessä nykyisestä taidemuseosta.

Kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu oli todella suosittu, siihen osallistui 472 ehdotusta.

Kilpailun on tarkoitus antaa suuntaviivat uuden taidemuseon alueen asemakaavaan. Museon paikka on herkkä ja arvokas, kun tontti on Tampereen keskeisellä kulttuuriperintöalueella Finlaysonin portin vieressä.

Yhteistyökumppaninsa Varman kanssa kaupunki pohtii myös ehdotusten kustannustehokkuutta. Ensimmäisissä suunnitelmissa museota arvioitiin yli 20 miljoonan euron hankkeeksi.

Kilpailun järjestivät Finlaysonin alueen omistava työeläkevakuutusyhtiö Varma sekä Sara Hildénin Säätiö ja Tampereen kaupunki yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliiton kanssa.

Voittajan julkistavat Tampereen kaupungin apulaispormestari Jaakko Stenhäll, Sara Hildénin Säätiön hallituksen puheenjohtaja Timo Laatunen sekä kiinteistöpäällikkö Kai Niinimäki Varmasta.

Kilpailusta kertoo professori, arkkitehti Rainer Mahlamäki. Arkkitehti Pauno Narjus esittelee kilpailun viisi parasta ehdotusta.

Tilaisuutta voi seurata myös Tampereen kaupungin verkkosivuilta osoitteessa tampere.fi sekä arkkitehtuurikilpailun sivustolla www.sarahildenkilpailu.fi.

Lue lisää: Tampereen ytimeen nousee maamerkki, joka muuttaa merkittävästi historiallista aluetta – Katso laaja kuvagalleria uuden taidemuseon huimista suunnitelmista

Uusi museorakennus tulee Finlaysonin tehdasalueelle, joka on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä. Taidemuseon rakennuksen tulee sulautua osaksi historiallista ympäristöä ja korttelirakennetta.

Kilpailualue rajautuu kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen Wilhelm von Nottbeckin puistoon. Taidemuseo nousee Finlaysonin tehtaan vanhan pääkonttorin ja Finlaysonin palatsin väliselle parkkipaikalle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: