Tampereen yksi tärkeimmistä työmatkaliikenteen sisääntuloväylistä suljettiin maanantaina liikenteeltä, keskustaan odotettiin ruuhkaa – Näin liikenne sujui sulun ensimmäisenä päivänä - Tampere - Aamulehti

Tampereen yksi tärkeimmistä työmatkaliikenteen sisääntuloväylistä suljettiin maanantaina liikenteeltä, keskustaan odotettiin ruuhkaa – Näin liikenne sujui sulun ensimmäisenä päivänä

Tampereen Sepänkatu on yksi merkittävimmistä työmatkaliikenteen reiteistä. Sen 15 kuukautta kestävä sulku alkoi maanantaina.

Sepänkadun sulku ei aiheuttanut liikenneruuhkia maanantain työmatkaliikenteessä.­

3.5. 19:22 | Päivitetty 3.5. 21:11

Aamulehti

Sepänkadun sulkemisella oli ensimmäisenä päivänä hyvin vähän vaikutuksia liikenteeseen. Seka aamun että illan työmatkaliikenne näyttää sujuneen isommitta ruuhkitta. Sepänkadun työmaa kestää 15 kuukautta.

Lohkopäällikkö Olli Tuomisto YIT:ltä kertoo, että tien sulkevien porttien luona ei käyty juurikaan kääntymässä.

Rakennuttamispäällikkö Milko Tietäväinen arvioi, että tieto reitin sulkemisesta on saavuttanut ihmiset hyvin. Sulusta on kerrottu eri medioissa ja tiedotusta on myös teiden varsilla.

Pandemia vähensi liikennettä

Vaikutusta on varmasti myös koronapandemian aikana lisääntyneellä etätyöllä, joka on vähentänyt liikennettä paljon.

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell kertoo, että Sepänkatu on yksi tärkeimmistä työmatkaliikenteen sisääntuloväylistä. Ennen pandemiaa sen kautta kulki noin 10 000 autoa vuorokaudessa ja pandemian alettua 7 000–8 000 autoa.

Vandell sanoo, että vielä on liian aikaista sanoa, millaisille reiteille ihmiset ovat siirtyneet. Ennen sulkua kiertoreittejä simuloitiin, mutta on hyvin mahdollista, että ihmisten reitit siirtyvät laajemmalle alueelle kuin on suunnittelussa ajateltu.

– Lähiaikoina selvittelemme, miten lähikatujen liikennemäärät kehittyvät, eli onko jollekin tietylle reitille merkittävää siirtymää.

Ranta-Tampellan halki vain poikkeustilanteessa

Yksi kiertoreiteistä on Ranta-Tampellan halki kulkeva reitti. Tietäväinen sanoo, että on suositeltavaa, että sitä käytettäisiin vain poikkeusreittinä.

– Ei missään tapauksessa kannata alkaa miettimään sitä läpiajoreittinä. Se on tarkoituksella tehty hankalaksi, tukalaksi ja epähoukuttelevaksi. Se kuitenkin tehtiin, että jos kaikki tiet ovat poikki, niin on joku reitti, Tietäväinen sanoo.

Sepänkadun sulun vaikutukset joutunevat testiin vasta, kun koronapandemian aiheuttamat rajoitukset päättyvät. Jos tuolloin eteen tulee isoja ongelmia, niin Vandell sanoo, että keinovalikoimassa on vielä esimerkiksi liikennevalojen säätö ja muita pienempiä asioita. Isoja asioita ei ole tehtävissä, vaan tilanne jatkuu, kunnes Sepänkatu avautuu liikenteelle uudelleen.

Sepänkatu on suljettu läpikulkuliikenteeltä, mutta kiinteistöille pääsee kulkemaan. ­

Huolellisesti suunniteltava

Tuomisto sanoo, että työmaa vilkkaasti liikennöidyllä alueella keskellä kaupunkia on vaatinut huolellista suunnittelua.

–Siinä uusitaan kaikki pinnat seinästä seinään, joka kohta kaivetaan auki ja tehdään uudelleen. Iso mietittävä asia on sekin, että kaikkiin kiinteistöihin on päästävä kulkemaan koko ajan.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?