Vuosihuolto siirtää autot huhtikuussa Rantatunnelista maan päälle - Tampere - Aamulehti

Rantatunnelin vuosihuolto siirtää autot maan päälle neljänä yönä, tämä on aikataulu – ”Välillä torvet soivat ja keskisormet vilkkuvat”

Vuosihuolto siirtää huhtikuun toiseksi viimeisellä viikolla autot muutamiksi päiviksi pois Tampereen Rantatunnelista. Työmaapäällikön mukaan edessä on rutiinitoimenpide, joka herättää osassa autoilijoissa voimakkaitakin tunteita.

Tampereen Rantatunnelia huolletaan kuluvan viikon aikana. Tältä Rantatunnelilla näytti marraskuussa 2020. ­

19.4. 17:21 | Päivitetty 20.4. 22:11

Aamulehti

Kevään vuosihuolto sulkee Tampereen Rantatunnelin neljänä peräkkäisenä yönä tällä viikolla.

Itään johtava A-putki suljetaan liikenteeltä 19.–21. huhtikuuta ja länteen johtava B-putki 21.–23. huhtikuuta.

Tunnelit ovat suljettuina kello 22–06 välisen ajan. Huoltotöiden ajaksi liikenne ohjataan kulkemaan katuverkon kautta.

Huoltotöiden aikana tunnelia esimerkiksi pestään ja sen teknisiä järjestelmiä ja laitteita testataan.

Myös tunnelin verhousrakenne ja kaivot tarkastetaan ja puhdistetaan tarvittaessa.

Kyseessä rutiinitoimenpide

Työmaapäällikkö Pasi Willgren Destiasta kertoo, että huoltotöihin osallistuu samanaikaisesti noin 20 henkilöä.

Willgrenin mukaan kyseessä on jo rutiinitoimenpide, eikä yllätyksiä ole odotettavissa. Pientä jännitystä huoltotöihin tuovat kuitenkin mahdolliset yöpakkaset.

– Tämä on seurattava asia, sillä tunnelin huoltoon kuuluu paitsi ajoratojen myös seinien pesu kattoon asti. Jos on pienikin mahdollisuus, että tie tunnelissa menee liukkaaksi, pesu jätetään tekemättä, Willgren kertoo.

Willgren pitää tätä kuitenkin hyvin epätodennäköisenä. Tien lämpötila on tunnelissa korkeampi kuin katuverkolla.

Huolto ei miellytä kaikkia

Willgren kertoo, että reitti, jolle liikenne ohjataan on hyvin merkitty. Myös tottumattomamman autoilija pitäisi löytää perille.

Vaikka tunnelia huolletaan vain kahdesti vuodessa siten, että tunnelit suljetaan kokonaan ja liikenne ohjataan kiertoreitille, työt herättävät Willgrenin mukaan osassa autoilijoita voimakkaitakin tunteita.

– Se herättää tunteita, kun joutuu hieman kiertämään. Välillä torvet soivat ja keskisormet vilkkuvat, kun olemme laittamassa tunnelia kiinni.

Työntekijöissä autoilijoiden tunteenpurkaukset eivät kuitenkaan herätä tunteita.

– Tähän on tottunut vuosien varrella, kun on pitkään tiehommia tehnyt. Vaikka moni menettää hermonsa, ei se meidän tekemiseen ja olemiseen vaikuta.

WIllgren muistuttaakin, että mikäli Rantatunnelia ei huollettaisi, ei se pysyisi toimintakunnossa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?