Pirkanmaan liitto: Lähijunapilotin jatko vaatii eduskunnalta rahaa lisätalousarviosta - Tampere - Aamulehti

Pirkanmaan liitto: Lähijunapilotin jatko vaatii eduskunnalta rahaa lisätalousarviosta

Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus optiokaudesta pitäisi tulla maaliskuun loppuun mennessä. Myös Sastamala, Mänttä-Vilppula ja Parkano tutkivat junaliikenteensä lisäämistä.

Pirkanmaan lähijunaliikenteen pilotti toi radalle myös M-lähijunan. Se on täydentänyt vuoroja Nokian ja Tampereen sekä Toijalan ja Tampereen välillä.

10.3. 10:53

Aamulehti

Pirkanmaan liitto toivoo, että lähijunapilotti saisi rahoitusta lisätalousarviosta. Lähijunapilotin jatkuminen edellyttää, että eduskunta myöntää junaliikenteen ostamiseen lisärahoitusta, sanoo Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela.

Joulukuussa 2019 alkanut Pirkanmaan lähijunaliikennepilotti sai jatkoa tälle vuodelle. Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välisellä sopimuksella henkilöjunaliikenteen ostaminen jatkuu kuluvan vuoden kesäkuun loppuun saakka.

Sopimuksessa on jatko-optio loppuvuodelle. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus optiokaudesta pitäisi tulla maaliskuun loppuun mennessä.

Koskelan mukaan Pirkanmaan lähijunapilotin osapuolet toivovat liikenteen jatkuvan. Liikennettä tukee Koskelan mukaan myös Tampereen seudun MAL-sopimus, jossa on sovittu seudun ja valtion maankäytön ja liikenteen tavoitteista alueella.

– Lähijunaliikenteen edellytykset ja palvelut paranevat valtion ja kuntien yhteistyöllä. Tesoman junaseisake on valmistumassa elokuussa. Lisäksi Nokian, Lempäälän ja Oriveden liikennepaikkoja parannetaan, Koskela sanoo.

25 uutta yhteyttä

Pirkanmaalla avautui vuoden 2019 joulukuussa 25 uutta lähijunayhteyttä.

Vuorot kasvoivat Tampereen ja Nokian, Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välillä.

Osana uusia vuoroja Pirkanmaalla aloitti M-lähijuna, joka on täydentänyt vuorotarjontaa Nokian ja Tampereen sekä Toijalan ja Tampereen välillä.

Matkustajamäärät olivat pilotin alkaessa voimakkaassa nousussa vielä vuoden 2020 alkupuolella. Varsinkin Tampere–Nokia-välillä matkustajamäärät nousivat ennen korona-aikaa.

Lähijunaliikenne palveli Koskelan mukaan työmatkaliikennettä, mutta myös asiointi- ja vapaa-ajan liikennettä. Matkustajilta kysyttiin lähijunaliikenteestä kommentteja opiskelijatyönä. Palaute oli Koskelan mukaan hyvin positiivista.

Lähijunaliikenteen lisääminen kiinnostaa Pirkanmaan liiton mukaan alueen kuntia laajasti. Tampereen seutu laatii parhaillaan selvitystä lähijunaliikenteen kehittämistarpeista.

Sastamala tekee selvitystä lähijunista ja Mänttä-Vilppula sekä Parkano ovat olleet aktiivisia junaliikenteen lisäämiseksi. Akaan Toijala on pääradalla merkittävä asemapaikka.

Lue lisää: Lähijunat saivat jatkoaikaa Pirkanmaalla – Lempäälä suunnittelee uusia seisakkeita ja rakentaa uutta asemanseutua

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut